انتخاب نام برای برند

اگر می خواهید تجارت خود را به سرعت رشد دهید یا به دنبال راهی برای تاثیرگذاری بیشتر هستید، انتخاب نام برای برند خوب می تواند به شما کمک کند.
کارآفرینان با انتخاب نام برای برند مناسب یک روش ایده آل برای درک بهتر شرکت یا فرد توسط مشتریان فراهم می کنند.
همه ما دارای شخصیتی هستیم که طبق آن سنجیده می شویم، شرکت ها، محصولات و همه و همه دارای ساختار یا شخصیتی هستند که توسط برند به مخاطب القا می شوند.
حال فرض کنید به عنوان یک بیزینس من قصد دارید یک کسب و کار جدید ایجاد کنید.
آیا انتخاب نام برند خوب و دوست داشتنی جزو ملاک ها و مراحل برنامه کاری شما نیست؟
آیا دنیایی چالش برانگیز در ذهنتان طوفان به پا نمی کند که چگونه و از طریق چه معیارهایی باید نام برند خود را انتخاب کنیم؟
در اینجا قصد داریم درباره برند، ویژگی های مارک تاثیرگذار و حتی چگونگی انتخاب برند خوب را به شما بگوییم.
برخی از انواع دسته بندی برندها
قبل از اینکه به نام تجاری خود فکر کنید ابتدا باید بدانید که تجارت شما و نام برندتان در کدام دسته از کسب و کارها و برندها قرار دارد.
همانگونه که مشاغل در دسته بندی های متنوعی قرار می گیرند، برند نیز بر اساس ساختار مشاغل شما دارای طبقه بندی است. انتخاب نام برند نیز باید طبق این دسته بندی ها و رعایت اصولی انجام شود. البته هیچ بایدی شما را مجبور به پیروی از این موارد نمی کند.
اما اگر می خواهید قدرت رقابت داشته باشید و یکی از ایده آل ترین برندهای قابل ادراک برای شما باشد باید طبق معیارهایی که خواهیم گفت نامی درست انتخاب کنید.
یک نام خوب در پیشرفت شما تاثیر بسزایی دارد. ابتدا بهتر است با دسته بندی انواع برند آشنا شوید.
برند محصول (Product Brand)
برند محصول، همانگونه که از نام آن پیداست در بهبود ادراک و دیدگاه نسبت به محصولات و کالاهای تولیدی شما استفاده می شود.
این برند همانی است که شما روی انواع محصول و کالا آن را می بینید. اگر آن محصول مورد رضایت شما باشد نام برند را به خاطر خواهید سپرد.

برند خدمات (Service Brand)
این برند مشابه برند محصولات است، اما با این تفاوت که این مورد ارزش ادراک شده از خدمات شما را نشان می دهد.
برند در خدمات جنبه رقابتی دارد، یعنی به منظور ایجاد رقابت برندی عالی انتخاب می کنند.
برند شخصی (Personal Brand)
انتخاب نام برند شخصی معمولا برای افرادی است که، تا از این طریق فرصت های شغلی خود را افزایش دهند.
این برند برای افرادی است که توانایی های خود را به معرض نمایش میگذارند و خود را در شبکه های اجتماعی بازاریابی می کنند.
برند عملگرا (Activist Brand)
برند هدف گرا به معنی هدف است که تمایزات خود را در ذهن مشتریان مشخص می کند.
برند عملگرا به منظور انجام و تحقق هدف خاصی ایجاد خواهد شد و بعد از به نتیجه رسیدن ممکن است موجودیتی نداشته باشد.
برند دینی یا آیینی (Cult)
این برند شامل حامیان متعصب است که اغلب با دشمنان خود می جنگند تا رتبه بهتری به دست آورند.
این برندها صادقانه بازی می کنند و نشانه های خود را بیشتر از علایق و وسواس فکری خود می گیرند.
مطلب مرتبط: چگونه نامی عالی برای برند انتخاب کنیم؟
برند کارفرما (Employer)
به توانایی های تمامی شرکت ها برای جذب کارکنانی با تخصص و کیفیت بالا در بازارهای رقابتی می گویند.
این برند بر فرآیند استخدام تمرکز دارد و گسترشش به این دلیل است تا پیشرفت و توسعه فرهنگ سالم و تولیدی را در برگیرد.
برند چالشگر (Challenger)
این برندها معمولا تغییر ایجاد می کنند و فعالان سلطه گر بازار را به چالش می کشند.
البته این چالشگر بودن در مورد وضعیت بازار نیست و حتی اگر شما جزو شرکت های اول یا دوم باشید به خودی خود شما را برند چالشگر نمی کند.
بلکه این درک و استدلالی است که مخاطب از نام برند دارد و انتخاب نام برند نیز بر اساس چالش هایی مشخص می گردد.
برندهای خصوصی (Private)
اینگونه برندها را با نام برچسب خصوصی می شناسند. این برند پتانسیل بالایی برای افزایش ارزش و برجسته تر کردن کسب و کار دارد. و راهکار بسیار مقرون به صرفه ای برای پیشرفت تجارت به شمار می رود.

برند شرکتی (Corporate Brand)
برند شرکتی یا برند سازمانی برای سازمان های بزرگ با رعایت استانداردها به کار می رود.
به پیشنهاد یا خدمتی که مشتریان آن را خریداری کرده و از آن استفاده می کنند برند شرکتی می گویند.
این برند شامل سرمایه، ظرفیت، نیروی انسانی، ارزش و هنجارها، چارچوب مرجع جهانی و محلی، برنامه های شهروندی، و ثبت و ضبط عملکرد است.
برند مکان (Place Brand)
برند مکان نیز همان مقصد و برند شهری است. از این نوع برند سازی برای جذب توریست، سرمایه گذار، کسب و کار و سکنه استفاده می شود.
برند جامع (Generic)
برند جامع برندی است که در همه جا حضور دارد و پس از مدتی وارد زبان رایج افراد جامعه خواهند شد. در انتخاب نام برند جامع جوانب کلی در نظر گرفته می شود.
برند سرمایه گذار (Investor Brand)
همانگونه که از نام این دسته از برند مشخص است، برای برندهای سهامدار یا حوزه های مرتبط به خدمات سرمایه گذاری استفاده می شود.
در اینگونه برندها باید سهامداران قیمت سهام خود را منعطف کرده و درک آگاهانه ای از ارزش سهام خود در میان مخاطبان، ایجاد کنند.
برند ملی (Nation Brand)
این برند مربوط به معرفی و ایجاد دیدگاه و شهرت در زمینه ای خاص برای کشورها است. به عنوان مثال همه ایران را به نام سرزمین کهن می شناسند یا دانمارک را کشور مردم همیشه شاد می دانند.
چگونگی انتخاب نام برای یک برند خوب
انتخاب نام برند مناسب برای کسب و کار شما یک استاندارد جهانی و منحصر به فرد نیست. بلکه یک راهکار برای ایجاد قدرت بالا، خود یا شرکت خود را نشان دادن، یا ایجاد رقابت با دیگر شرکت ها است.
انتخاب نام مناسب تاثیر بسزایی در تجارت شما دارد. اگر توانستید ایده درخشان خود را به سرانجام برسانید باید مطابق با آن نامی را انتخاب کنید.
قبل از انتخاب برند بهتر است ابتدا با نکاتی جهت راهنمایی بیشتر آشنا شویم.
قبل از عملی کردن انتخاب نام برای برند مطمئن شوید که مشابه آن وجود ندارد
نامی که مد نظر دارید را به خاطر بسپارید و تحقیقات کاملی درباره آن داشته باشد.
مطمئن شوید که هیچ شرکتی قبلا این نام را به عنوان برند خود انتخاب نکرده است و از منحصربفرد بودن آن اطمینان حاصل کنید.
ایده پردازی ها را در زمینه انتخاب نام برای برند را با شرکای خود جمع کنید
اگر در کار خود شریک دارید بهتر است با مشورت گروهی از بین لیستی از نام های احتمالی که تشکیل داده اید یک نام ایده آل انتخاب کنید.
از کلمات واضح، توصیفی و شیوا استفاده کنید
شیوایی انتخاب نام برند شما در بین مشتریان تاثیرگذار خواهد بود، نامی را برگزینید که به سادگی تلفظ شود و افراد اشتباها آن را به غلط تلفظ نکنند.
مطلب مرتبط: چگونه نامی عالی برای برند انتخاب کنیم؟
مطمئن شوید که هنگام انتخاب نام برای برند این نام را می توان به آرم ، شعار و برچسب ها منتقل کرد
از آنجایی که در تبلیغات همیشه از نام برند به عنوان کلید واژه اصلی استفاده می کنند. باید به گونه ای باشد که به خاطر سپرده شود.
تلفظ، به خاطر سپردن و شناسایی آن باید آسان باشد.
در مورد چگونگی ترجمه به زبان های دیگر آن فکر کنید
در نظر داشته باشید که برند شما ترجمه خوبی دارد و معنای آن در صورت ترجمه تغییر نخواهد کرد.
معمولا در این صورت می گویند که برند باید بین المللی باشد.
هنگام انتخاب نام برای برند موقعیت تجاری خود را در نظر بگیرید

شما باید متناسب با موقعیت تجاری خود انتخاب نام برند را انجام دهید. چرا که برند با توجه به مشاغل مختلف دسته بندی های مختلفی دارد.
در نظر داشته باشید که چه عاملی باعث ایجاد برند شما می شود.
برند هویت محصول یا شرکت است که تحت تاثیر عوامل مختلفی به وجود می آید.
اینکه برند شما طبق چه معیاری انتخاب می شود اهمیت زیادی دارد.
در انتخاب نام برای برند به هویت برند خود توجه کنید
هویت همان نحوه شناسایی سازمان است که باید به آن توجه شود؛ چرا که ذهنیت کاربران با توجه به برند و هویت نسبت به شما و شغلتان شکل می گیرد.
تصویر برند خود را برنامه ریزی کنید
شما باید خود را به اسم خاص مربوط به یک محصول یا منطقه محدود نکنید و آزاد فکر کنید.
در نظر داشته باشید که این برند قرار است سالیان سال در کنار محصول یا خدمات ارائه شده شما باشد. آیا با این میزان پیشرفت تکنولوژی و تمامی فنون و علوم این نام آینده ای دارد؟
ویژگی های انتخاب نام برای برند خوب رقابتی
برای انتخاب نام خوب برای برند عده ای فکر می کنند که کار خیلی راحتی است و بدون اینکه هیچ نکته ای را در نظر بگیرند شروع به انتخاب نام برند می کنند.
برخی نیز چنین استدلالی دارند که انتخاب نام برند سخت ترین کار دنیا خواهد بود.
درست است چرا که ما قصد داریم نامی را انتخاب کنیم که درک کلی از کسب و کار ما را به مخاطب برساند و هم اینکه قابل رقابت باشد.
برند مناسب برندی است که چالش برانگیز بوده و به نوعی خلاقیت در عمل را نشان دهد.
نام های تجاری جذاب و به یاد ماندنی یک استراتژی هستند که مورد بررسی، آزمایش و چالش قرار گرفته اند.
برند می تواند داستان شغل شما باشد که باید گویای تمام داستان نبوده اما در عین حال گوینده خوبی به حساب آید.
آشنایی با برخی از ویژگی های انتخاب نام برای برند

نام گذاری برند جزو اصلی ترین عناصر بسیار قدرتمند است که در پیشرفت شما تاثیر زیادی دارد.
این مارک ارزش تجارت شما را افزایش یا کاهش خواهد داد پس انتخاب درست آن برای ایجاد مشاغل آینده مهم است.
برند خوب باید اعتماد را در بازار ایجاد کند؛ چرا که اعتبار یک برند همان میزان رضایت مشتریان از محصول می باشد.
هرچه کیفیت محصولات و خدمات شما بیشتر و بهتر باشد برند شما اعتماد بالاتری خواهد داشت.
اما درک و مفهوم برند نیز به همان اندازه در اعتبار و توضیح محصول مهم است.
ویژگی هایی که برند خوب که در انتخاب نام برند باید به آن ها توجه کنید.
- یک نام تجاری عالی باید در ذهن ها ماندگار شود.
- بی انتها و خستگی ناپذیر است.
- یک برند عالی مخفف چیزی کلماتی است که باعث گسترش و تسهیل تجارت می شود.
- صدای آن ریتم دارد و در متن ایمیل و آرم عالی به نظر می رسد.
- متمایز و انعطاف پذیر باشد.
- معنی دار باشد تا مخاطب به درک کلی از آن برسد.
- یک تجاری نباید تمام داستان را روایت کند.
- چالش برانگیز بوده و پیامی مثبت دارد.
- مشتریان را گمراه نکند و معنای منفی نداشته باشد.
- با شغل شما سازگار است و مزیت رقابتی دارد.
حرف آخرِ انتخاب نام برای برند
برند مفهومی تجاری و بازاریابی است که برای شناساندن شرکت یا محصول از آن استفاده می کنند.
ما نمی توانیم برند را لمس کنیم یا آن را ببینیم. بلکه یک کلمه ای است که نیاز به درک و فهم بالا دارد؛ زیرا این نام بر اساس یافته ها و نتایج کلی از آنچه ما در حال انجام هستیم می باشد.
برندی که ما برای شناسایی یا کمک به ایجاد هویت محصول خود از آن استفاده می کنیم باید ارزش گذاری شود.
این ارزش و اعتبار زمانی به وجود می آید که کارآفرینان بر اساس تفکر خردمندانه و در نظر گرفتن همه جوانب آن را انتخاب کنند؛ چرا که برتری برند در رقابت با دیگر شرکت ها مهم است.
وقتی ما تصمیم می گیریم یک برند تجاری وجهه ما را نمایش دهد. ابتدا باید هدف خود از انتخاب نام برند، هویت محصول و خدمات ارائه شده و حتی هدف خود را مشخص نماییم.
فراموش نکنید که برند شامل پیام، شعار و هدف شما از ایجاد کسب و کار است که برای مردم نیز شفاف سازی می شود.
برای انتخاب نام برند، ابتدا با مفهوم برند، اهمیت انتخاب نام برند، معیارهای انتخاب و ویژگی های برند خوب آشنا شویم.
یک برند قابل ادراک و استاندارد می تواند شما را به قله های موفقیت برساند.
دیدگاهتان را بنویسید