مقدمه

بازاریابی عصبی یک علم میان رشته ای متشکل از علوم اعصاب، اقتصاد رفتاری، روانشناسی اجتماعی و بازاریابی است. این عنوان در سال 2002 توسط آل اشميتز مطرح شد. بازاریابی عصبی با هدف به چالش کشیدن مدل های سنتی بازاریابی قصد در به تصویر کشیدن اهمیت دو عامل ادراک و احساس بر فرایند تصمیم گیری خرید را دارد. در بازاریابی عصبی معتقدیم که عکس العمل های متساطع از بدن مثل حالت چهره، حرکات چشم، پلک زدن،  پاسخ های رفتاری، ضربان قلب، فشار خون و تنفس در بررسی جنبه های مختلف مقیاس بازاریابی بسیار حائز اهمیت می باشند.

تعریف

دکتر آل اشمیتز بازاریابی عصبی را «به کارگیری تکنیک شناسایی مکانیسم های مغزی برای درک رفتار مشتریان به منظور بهبود استراتژی های بازاریابی» تعریف کرده است. پس باید بدانیم که این علم نه به عنوان فشار دادن دکمه خرید در ذهن خریداران؛ بلکه به عنوان یک عامل کمک کننده جهت درک و شناسایی رفتار خریدار مطرح شده است. تکنولوژی مدل بازاریابی عصبی بر اساس این مفهوم است که بیش از 90% فعالیت های مغزی انسانی مثل احساسات در منطقه ناخودآگاه مغز رخ می دهد .از این رو، یادگیری فرآیندهای مؤثر بر فعالیت های ناخودآگاه مغز همواره مورد توجه بازاریابان بوده است.

بازاریابی عصبی, یوبان
اهمیت بازاریابی عصبی

اهمیت

بنا به تحقیقات اخیر مشخص شده که عمل تصمیم به خرید در 5/2 ثانیه رخ می دهد. پس بدیهی است که توجه داشته باشیم یک پیام اثر گذار یا رفتار خوب با مشتری در لحظه تا چه حدی می تواند او را به خرید نزدیک کند. درذیل به بررسی برخی از اهمیت های بازاریابی عصبی پرداخته ایم:

1- کمک به درک بهتر تصمیم گیری و ترجیحات مشتری

برای فهمیدن ترجیحات مشتریان ابزار هایی مثل پرسشنامه، نظرسنجی ادواری و آنالیز رفتار مصرف کننده قبل، حین و بعد از خرید توصیه می شود.

2- ارتقای تبلیغات تجاری

با شناسایی هرچه بهتر ترجیحات، نیاز ها و رفتار مشتری می توان به ابزار های تبلیغاتی اثر بخش تری رسید. پس بهتر است تا زمانی که به درک خوبی از مفاهیم بالا نرسیده ایم اقدام به انجام تبلیغات نکنیم.

بازاریابی عصبی, یوبان

3- بهبود محصولات و جذابیت های آن

جذابیت از دید مصرف کننده با جذابیت از دید عرضه کننده دو مقوله کاملا متفاوت و گاهی متضاد است. تمام عرضه کنندگان باید در تلاش باشند که با آنالیز هرچه بهتر ترجیحات، نیاز ها و رفتار مصرف کنندگان به محصولی جذاب تر برای آنها برسند.

4- ایجاد و گسترش نام تجاری (برند) و عملیاتی کردن آن

در بازاریابی عصبی یک برند خوب برندی است که درگیری ذهنی ایجاد کند، درگیری ذهنی تنها یک لوگوی زیبا نیست بلکه مصرف کنندگان نشان داده اند با برند هایی درگیری ذهنی بالایی دارند که یا به نیاز های آنان بهترین پاسخ را داده اند یا با ارائه ارزش های ویژه متعدد در طبقه کالا های لوکس و به اصطلاح درجه یک قرار گرفته اند.

5- افزایش تأثیرات تبلیغات

درک عميق از آنچه که مشتریان را برانگیخته ميسازد حیاتی است. آنچه سازمان ها بايد بر آن متمركز شوند تولید محصولاتی تأثر برانگیز و تبلیغ آنها در بازار هدف خود است.

6- افزایش فروش

بازاریابی عصبی پاسخ به سؤالتی می دهد که با روش های سنتی بازاریابی نمی توان به آن ها دست یافت. با تکیه بر همین بازاریابی عصبی و تمرکز بر کاربر های این علم و پاسخ درست به آنها می توان فروش خود را افزایش داد. برای مثال، بیوک موتورز توانست به یاری بازاريابی عصبی فروش نمایندگی های خود را به مشتریان گسترش داده و برای هر نمایندگی از 9% تا 40% افزایش فروش به ارمغان آورد.

نتیجه گیری

با مطالعه موارد فوق دریافتیم که بازاریابی عصبی یک راه میانبر برای  فشار دادن دکمه خرید در ذهن مشتری نیست. بلکه یک شاه راه برای رسیدن به درک عالی از نیازها، ترجیحات و رفتار مصرف کننده است. توجه ویژه به بازاریابی عصبی در نهایت توام با رضایت مصرف کننده منجر به افزایش فروش و ایجاد ارزش ویژه برند می گردد.همه این موراد در کنارهم توسعه برند را به ارمغان می آورد. لذا برای درک و اجرای مفاهیم بازاریابی عصبی در کسب و کار خود تنها به خواندن همین تک مقاله اکتفا نکرده و با صاحب نظران این حوزه مشورت نمایید. دیدن پست زیر برای درک بهتر این مقاله توضیه می شود.

منابع

https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/500536

https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=271103

اشتراک گذاری

۲ دیدگاه

  1. رضا مریدی در

    بنظرم اینکه بخوایم فقط بگیم که بازاریابی عصبی برای درک و شناخت کامل مشتری کافیه خیلی اشتباهه

    • تیم تحریریه آکادمی کوچینگ یوبان در

      خیلی ممنونیم از حسن نیتت رضا جان. اگه کلیپ و پست های ما رو چه تویه سایت چه تویه صفحه اینستاگراممون دنبال کنی. می بینی که هیچ جایی نگفتیم که فقط یک فعالیت برای فروش بیشتر یا موفق شدن کافیه. تو همین مقاله هم خدمت شما گفته شده که برای اجرا و پیاده سازی بازاریابی عصبی لازمه که حتما رفتار مصرف کننده رو آنالیز کنید که اون خودش یه مبحث بسیار گسترده است. ولیی ما امیدواریم که با وجود همراهانی مثل شما به تک تک این مباحث بپردازیم و تمام آموزش های لازم رو خدمتتون ارائه بدیم.

پاسخ دادن