بیزینس من به چه کسی گفته می شود؟
حتما بارها در شبکه های اجتمایی، جلسات، محیط اداری و … شنیده اید که می گویند طرف یک بیزینس من حرفه ای است، اما یعنی چه؟ قبل از اینکه بخواهیم به تعریف بیزینس من بپردازیم، بهتر است ابتدا مختصرا کمی درباره مفهوم بیزینس صحبت کنیم.
بیزینس چیست و چگونه شروع می شود؟
بیزینس همان کسب و کار می باشد و به مجموعه ای از یک سازمان می گویند که طبق نظام بهم پیوسته ای وظیفه آن فراهم نمودن یک محصول، کالا، خدمات یا… است که کاربران به آن نیاز دارند.
در واقع پایه اصلی بیزینس بر اساس تجربه، قدرت ارتباط و اقتصاد در بحث سرمایه داری است که مهمترین پارامتر یک بیزینس حرفه ای می باشد.
معمولا امروزه اکثر کسب و کارها به صورت خصوصی و با هدف کسب درآمد بالا و سودهی تشکیل می شوند که یک بخشی از آن هم تامین نیاز بازار خواهد بود.
یک بیزینس خوب، معمولا تامین نیاز مردم به بهترین شکل را هدف اصلی خود قرار می دهد، زیرا این رضایت مشتری است که به کسب و کار شما را رونق می بخشد.
بیزینس من از نگاه من
در واقع بیزینس من از نظر بسیاری از افرادی که اطلاعات کاملی در این زمینه دارند، شخصی است که در سازمان مسئولیت خرید و فروش را بر عهده دارد.
بیزینس من از نظر گروه های شغلی مختلف می تواند تعاریف زیادی را در خود بگنجاند. اما تعریف کامل آن به کسی اطلاق می شود که با هدف کسب درآمد و رفع نیاز بازار فعالیت می کند.
حال این فعالیت بیزینس من می تواند شامل فرآیندهای مختلفی شود که در واقع اولین چراغ سبز آن قدرت تفکر، ایده و تجربه کافی می باشد.
معمولا اکثر بیزینس من ها، این روزها درصدد راه اندازی کسب و کارهای خصوصی هستند. زیرا در این صورت هم شرکت متعلق به خود شخص بیزینس من خواهد بود و هم ساده ترین شکل ایجاد یک کسب و کار حرفه ای می باشد.
بیزینس من که در حال انجام تجارت خاصی است، باید دائما با افراد به جهت خرید، فروش یا معامله در ارتباط باشد که قدرت کلامی در این حوزه نقش بسیار مهمی را ایفا می کند.
یک بیزینس من حرفه ای واقعی، در وهله اول بایستی به کار خود علاقه داشته باشد. صرفا به جهت سود دهی وارد این حیطه کاری نشود.
از طرفی کسب تجربه و داشتن اطلاعات کافی در زمینه کسب و کار نیز از مواردی هستند که یک بیزینس من واقعی باید درباره آن ها تخصصی عمل کند.
مطلب پیشنهادی : چه کسانی به بیزینس کوچینگ نیاز دارند؟
بیزینس من از دید برخی از افراد کم درآمد
شاید بسیاری از افراد فکر کنند، بیزینس من ها افراد بسیار خوش شانسی هستند که توانایی مالی زیادی را برای شروع این کار داشته اند.
در واقع همین افراد داشتن ثروت زیاد را اولین فاکتور مهم ایجاد کسب و کار نوآورانه می دانند.
به نظر شما این تعبیر درستی است؟
قطعا خیر، بسیاری از بیزینس من های جهان از دسته افرادی بوده اند که درآمد آنچنانی نداشته اند. همچنین وضعیت مالی این اشخاص نیز تعریف چندانی نداشت.
برای اینکه یک بیزینس من حرفه ای شوید، در درجه اول نیاز به تجربه، خلاقیت، انگیزه و پشتکار دارید. زیرا اگر شما طرحی بسیار مفید داشته باشید به مرور تمامی فرآیندهای ایجاد کسب و کار نو نیز برای شما طی می شود.
البته ناگفته نماند که اعتماد به نفس بالا یکی از مهمترین گزینه هایی می باشد که کلید اصلی موفقیت تمامی بیزینس من های پرآوازه است.
در واقع شکست می تواند ریشه در عدم اعتماد به نفس فردی داشته باشد و هزاران تجربه، ایده نو، ثروت و پشتکار هم نمی تواند موجب صعود قله های هدف شما شخص بیزینس من شود.
شاید عامل اصلی این نبود اعتماد به نفس، تجربه های ناخوشایند شما در اهداف دیگر و یا کسب و کارهای دیگر بیزینس من ها باشد.
اما باید بدانید که قطعا هر شکستی دلیلی دارد و مهمترین عامل اصلی آن عدم شناخت توانایی و استعداد خود، قدم گذاشتن در زمینه ای که مهارت لازم از آن ندارید، عدم شناخت نیاز بازار و نداشتن ایده ای نو است.
مشخصات یک بیزینس من موفق
در ابتدا تعریفی از بیزینس من و کار بیزینس ارائه داده ایم.
حال بهتر است بدانید برای اینکه یک بیزینس من حرفه ای شوید باید به چه نکاتی توجه کنید.
• همیشه سعی کنید ظاهری برازنده، آراسته و زیبا داشته باشید و بهتر است لباسی آراسته بپوشید.
• به همراه داشتن تلفن همراه هوشمند از دیگر نکاتی است که باید رعایت کنید. البته زنگ آن نیز تاثیر زیادی در این زمینه دارد. سعی کنید که هرگز صدای موبایل خود را بیش از اندازه بلند نکنید که موجب آزار و اذیت اطرافیان نشود.
• متناسب با لباس هایتان از یک جفت کفش شیک استفاده نمایید. زیرا کفش ها بیش تر در معرض دید هستند و بر زیبایی ظاهر تاثیر دارند. معمولا انتخاب کفش های رنگ روشن، نا متناسب و کهنه از ابهت فرد می کاهد.
• کیف دستی مناسبی با اندازه و جنس متناسب با کار و ظاهرتان به دست بگیرید. کیف ها بهترین اکسسوری هایی هستند که می توانید اسناد و مدارک خود را در آن قرار دهید.
• علی رغم لباس، سعی کنید صورتی تمیز و اصلاح شده داشته باشید. پوستی تمیز و موهای خوش فرم می تواند بر زیبایی ظاهر شما بیفزاید.
• هر از گاهی از تماس فیزیکی نیز استفاده کنید. چون تاثیر بسیار بالایی در برقراری ارتباط شما با طرف مقابل دارد. و البته به حریم شخصی دیگران احترام بگذارید.
موقر و با اعتماد به نفس باشید
• اعتماد به نفس از مهمترین مواردی است که باید به آن دقت شود. هر چقدر زیبایی ظاهر شما زیاد باشد، اما بدون اعتماد به نفس نمی توانید جلب توجه کنید.
• سعی کنید، ژست های مناسب را تمرین کنید و در مواقع لزوم از آن ها استفاده کنید. نحوه ایستادن، نشستن، صحبت کردن و حتی نگاه کردن شما، می تواند بیانگر اعتماد به نفس بالا یا عدم آن باشد.
سعی کنید از صدای بلند و حرکات تند دست و صورت استفاده نکنید. آرام و منطقی باشید. به هنگام صحبت کردن طرف مقابل به صحبت های او کاملا گوش دهید (تماس چشمی داشته باشید).
سعی کنید، همیشه چانه خود را بالا نگه دارید و لبخند ملایمی بر لب داشته باشید. زیرا لبخند زدن باعث می شود تصویری دوستانه و صمیمی در ذهن مخاطبتان ساخته شود.
• با مخاطبان مودبانه صحبت کنید و هرگز از کلمات محاوره ای و عامیانه استفاده ننمایید.
• برون گرا بودن و داشتن رفتاری اجتماعی بدون خجالت می تواند شما را چندین قدم به هدفتان نزدیک تر کند.
• مسئولیت پذیری و وقت شناس بودن را نیز دست کم نگیرید.
• جاه طلب باشید، زیرا بهترین راه رسیدن به موفقیت همین جاه طلبی بودن است.
توجه داشته باشید، هر کسب و کاری به یک مدیر توانمند و با استعداد یا به عنوان همان بیزینس من نیاز دارد.
این شخص حقیقی، می تواند با به کارگیری افرادی متخصص و با تجربه مجموعه ای منظم و دقیق در هر زمینه ای تشکیل دهد.
همچنین برای پیشرفت و برای رسیدن به اهداف خود، از مواد باکیفیت استفاده کنید. با مشتریان درست ارتباط بگیرید و روش های مدرن را در جهت تولید و حتی توزیع به کار بگیرید.
اقداماتی که شما را در بیزینس به موفقیت نزدیک می کند
تمامی بیزینس من ها و صاحبان ایجاد کسب و کارهای نوآورانه با رعایت نکات بسیار ریزی توانسته اند به چنین موفقیت هایی دست یابند.
در اصل، بیزینس من با مدیریت کاری هوشمندانه می تواند سرپرستی یک تیم حتی چند صد نفری را نیز به نحو احسنت انجام دهد.
استفاده از تجارب دیگر بیزینس من ها می تواند کمک شایانی به کسانی که قصد ایجاد کسب و کار نوآورانه دارند، بکند.
یک بیزینس من موفق، به هر اندازه ای هم که شهرت و قدرت کاری بالایی داشته باشد،. بی شک در دوره کاری خود نقطه ضعف هایی را نیز در کنار نقطه قوت های خود داشته که در بازه زمانی کار متوجه آن ها شده است.
استخدام نیرویی خلاق، با تجربه که دانش علمی زیادی در آن حیطه کاری دارند
در هر ارگان با سیستمی در کنار افراد کم سواد با سطح معلومات پایین نیاز به افرادی است که تخصص زیادی در آن زمینه دارند.
استفاده از این افراد، بازدهی و کیفیت سطح تولید را افزایش می دهد.
داشتن بودجه مناسب برای تبلیغات
از دیرباز تاکنون تبلیغات نقش عظیمی در رشد مشاغل مختلف داشته اند.
چه بسا اینکه، دنیای امروزی عصر مدرن و جدید ارتباطات اینترنتی است. در هر شبکه مجازی می توان به سادگی به تبلیغ پرداخت.
البته تبلیغات نیز مستلزم رعایت نکات و قوانینی هستند که باید در چهارچوب مقررات با استفاده از افراد متخصص شرکت های تبلیغاتی انجام شود.
توجه به امکانات و زمینه های بیزینس (رشد کسب و کار نوآورانه)
تمامی افرادی که به دنبال بیزینس و ایجاد کسب و کاری نو هستند، قطعا باید امکانات و زیرساخت های اولیه و لازم را داشته باشند.
در نتیجه به مرور زمان این امکانات و زیرساخت ها در کنار فرآیند کار ارتقا خواهند یافت و پیشرفته تر می شوند.
داشتن نظم و برنامه ریزی
برنامه ریزی از مهمترین مواردی است که کلید موفقیت تمامی کسب و کارها می باشد.
یک بیزینس من موفق کسی است که با استفاده از تجارت متخصصین و مورد بررسی قرار دادن برنامه های کاری آنان، می تواند نظم خاصی به روند کار خود ببخشد.
رابطه هدف و بیزینس
شاید بیزینس من از نگاه شما تعابیر زیادی داشته باشد. حتی اگر خود را جای فرد بیزینس من قرار دهید اهداف زیادی برای خود مشخص کنید.
مسلما هدف و بیزینس با یکدیگر رابطه مستقیم دارند. همانگونه که عدم اعتماد به نفس در بیزینس می تواند رابطه عکس داشته باشد.
مطلب پیشنهادی : تفاوت کوچینگ و مشاوره؛ بررسی تفاوت های بیزینس کوچینگ با مشاوره
هیچ بیزینس منی بدون هدف و انگیزه پا در این عرصه نگذاشته و قطعا اهداف مشخصی را از همان ابتدا برای خود تعریف نموده است.
در واقع یک بیزینس من واقعی و خبره فعالیت خود را بر پایه هدفی که در ذهن پرورانده می سازد.
شاید برخی از افراد تنها با قدرت تخیل و خیال پردازی در مورد اهداف خود بخواهند کسب و کاری نو ایجاد کنند.
به نظر شما، خیال پردازی کلید موفقیت است؟
قطعا خیر، زیرا این افراد تنها به دنبال راهی برای رسیدن به پول و سود هستند. البته شاید سود هدف بسیاری از کارآفرینان باشد؛ اما نتیجه نسبتا خوبی نخواهد داشت.
شاید سود دهی یکی از اهداف مهمی باشد که برای رسیدن به آن کسب و کاری ایجاد می شود. اما شخصی که تنها این یک هدف را دنبال می کند بیزینس من موفقی نخواهد بود.
اغلب افراد سودجو، تنها طمع رسیدن به پول را دارند. به هر قیمتی می خواهند به این هدف نزدیکتر شوند.
اما بیزینس منی که تمامی جوانب را در نظر می گیرد و در چهارچوب قوانین و نیاز بازار فعالیت می کند. بی شک در مدت زمان کوتاهی قله های ترقی را طی خواهد کرد.
بخش مهم و اصلی بیزینس را هدف و برنامه ریزی برای رسیدن به اهداف مهم تشکیل می دهد.
اما این اهداف نباید تنها کسب سود دهی باشد. بلکه تامین نیاز بازار و اقتصاد کشور با توجه به منفعت خود باید حائز اهمیت قرار بگیرد.
بیزینس من از نگاه من یعنی شخصی که می تواند با برنامه ریزی و اهداف مشخص و ارزشمند صاحب قدرت و شهرت شود. اما بیزینس من از نگاه شما چه کسی است؟
دیدگاهتان را بنویسید