جستجو برای:
سبد خرید 0
  • خانه
  • بیزینس تراپی
  • درخواست مشاوره
  • دوره ها
  • مقالات
  • رادیو یوبان
  • آشنایی با یوبان
    • دکتر شکیبان
    • تیم یوبان
    • تماس با یوبان
    • فرصت های شغلی
youbaan-logo
  • خانه
  • بیزینس تراپی
  • درخواست مشاوره
  • دوره ها
  • مقالات
  • رادیو یوبان
  • آشنایی با یوبان
    • دکتر شکیبان
    • تیم یوبان
    • تماس با یوبان
    • فرصت های شغلی
جستجو کردن
Close this search box.
youbaan-logo
[dm-modal]
  • خانه
  • بیزینس تراپی
  • درخواست مشاوره
  • دوره ها
  • مقالات
  • رادیو یوبان
  • آشنایی با یوبان
    • دکتر شکیبان
    • تیم یوبان
    • تماس با یوبان
    • فرصت های شغلی

وبلاگ

تعریف واقعی و عمومی برند و برندینگ

1399/09/23
برندینگ

امروزه برندینگ مهم‌ترین بخش تجارت است. از بانکداری گرفته تا فروش اسباب بازی. با بررسی کوتاهی نسبت به موضوع برندینگ در می­یابیم که نام‌های تجاری در هر حوزه‌ای باعث موفقیت آن تجارت می‌شوند. این معادله‌ به ظاهر ساده به نظر می‌رسد. ولی شناسایی این که چه چیزی یک نام تجاری را کارآمد می­سازد، آنقدرها هم ساده نیست. چرا که دو نام تجاری، مثل هم عمل نمی‌کنند و با یک الگو به موفقیت دست نمی­یابند.

در حقیقت هدف اصلی برندینگ این است که یک کالا یا تجارت از رقبایش متمایز دیده شود. پس نمی‌توان برای تمامی نام‌های تجاری موفق، یک فرمول جادویی واحد در نظر گرفت. در اصل، موفقیت نام‌های تجاری بزرگ به این دلیل نیست که با یک سری قوانین کوچک که در مورد همه نام‌های تجاری صدق می‌کند، همخوانی دارند. بلکه موفقیت آنها به این دلیل است که راه شخصی و منحصر بفردشان را با اعتماد بنفس می‌پیمایند.

تعریف عمومی برند

به نظر می‌رسد معنی کلمه برند از کلمه Brander در زبان نروژی باستان گرفته شده باشد که به معنی سوزاندن است. با این وجود در ریشه شناسی کلمه، به معنی علامتی که عمداً و بصورت دائمی توسط یک آهن داغ ایجاد شود نیز گفته می‌شود. اما آیا این به درستی مفهوم برند را بیان می‌کند؟

انجمن بازاریابی آمریکا یک برند را اینگونه تعریف می‌کند: یک نام، اصطلاح، علامت، نماد، طرح یا ترکیبی از آنها که هویت کالا و خدمات یک فروشنده یا گروه فروشندگان را مشخص نموده و آنها را از نمونه های رقبا متمایز می‌سازد. تعریف انجمن بازاریابی آمریکا به چرایی برند می‌پردازد. تا فرد را قادر سازد یک گزینه را از گزینه دیگر رقبا باز شناخته و انتخاب کند.

تعریف واقعی برند

برند در مفهوم، ماهیت تعهد دارد. رسالت به وجود آمدن برند در هر زمینه ­ای، انجام یک یا چند تعهد است. توجه به این نکته­ کلیدی حائز اهمیت است که برند را نمی‌شود نام تجاری معرفی نمود. زیرا اگر Brand را این گونه تعریف کنیم، آنگاه Brand Name  را باید چه بنامیم؟ در بسیاری از کتب تخصصی برند، با واژه Brand Name  برخورد کرده ­ایم و این خود گویای این است که معنی این کلمه در زبان اصلی آن بسیار وسیع و فراگیرتر از عنوان نام تجاری است. در برخی موارد نیز با عنوان نشان تجاری از آن یاد می‌شود که در آن صورت باید به Trademark چه بگوییم؟ به زعم نگارنده اگر سازمان را به مثابه­ی یک انسان در نظر بگیریم آنگاه واژه­ «انسان» بهترین تعبیر است که می‌شود به برند نسبت داد.

انسانی که نام، هویت، شخصیت، سیستم، ورودی، خروجی، پردازش، ارتباطات و رابطه­ی اجتماعی دارد. می‌تواند ساختار یک سازمان را متجلی کند. از این منظر، برند به شاکله و رسالت وجودی سازمان اطلاق می‌شود. وقتی تمام برنام های بازاریابی، تولید و فروش، منابع انسانی و… باید با برند هماهنگ و هم صدا باشد. این گونه به نظر می‌رسد که برند، همه چیز است. همه­ ی آن چیزی که به ایجاد و رفع یک تعهد می­ انجامد.

برچسب ها: برندینگمحتوای متنی برندینگ
قبلی اصول شکلی و عملی برند سازی
بعدی مقدمه ای بر پرسنال برندینگ

تردید نکنید، نظر شما برای ما مهم است. لغو پاسخ


احیاء کسب و کار

کسب و کارهایی که روزی مایه افتخار صاحبانشان بودند، اکنون با چالش‌هایی روبرو هستند که گاهی از عهده‌ی حل آن‌ها برنمی‌آیند. این پیرمرد، تنها یکی از آن بسیاری بود که با واقعیت تلخ ورشکستگی دست و پنجه نرم می‌کرد.
او که زمانی مغازه‌ای شلوغ و پررونق داشت، اکنون در سکوت و تنهایی، به دیوارهای خالی مغازه‌اش خیره شده بود. «همه چیز تمام شده…»، زمزمه‌ای که از لابه‌لای نفس‌های سنگین پیرمرد بیرون می‌زد، نشان از دل‌شکستگی عمیقی داشت. و این صحنه‌ای بود که متأسفانه در این روزها، بسیار شاهد آن هستیم …

دسته بندی
  • استعداد
  • امید و انگیزش
  • ایده پردازی
  • بازاریابی
  • برندینگ
  • بیزینس کوچینگ
  • پادکست صوتی
  • پرسنال برندینگ
  • تبلیغات
  • توسعه کسب و کار
  • ثروت
  • خلاصه کتاب صوتی
  • داستان
  • دسته‌بندی نشده
  • دولت
  • رادیو یوبان
  • رایگان
  • زندگی دانشگاهی
  • زندگینامه افراد موفق
  • سبک زندگی
  • شعر
  • طراحی
  • فروش
  • فن بیان
  • کسب و کار
  • لایف کوچینگ
  • مدیریت
  • مهارت های فردی
  • موسیقی
  • ویژه
  • یوسف شکیبان
Instagram Telegram Whatsapp Phone-alt

دکتر یوسف شکیبان، اولین بیزنس تراپیست ایران، کسی که قلب کسب‌وکارها را می‌کاود و نبض پیشــرفت را در دستـانش دارد. او بـا دکترای مدیریت و بیش از یک دهه تجربه در خلق و مدیـریت چهار بـرنـد ملـی، نه تنها یک کارآفرین است، بلکه یک شفاگر برای کسب‌ و کارهایی است که در پیچ‌ و خم‌های مشـکلات گرفتار شده‌اند.

دسترسی سریع
  • یوبان
  • آخرین مقالات
  • دوره ها
  • تماس با ما

برای دریافت راهکارهای نوین کسب و کار، ایمیل خود را وارد کنید

logo-samandehi
fani-herfe-ei
fani-herfe-ei

[طراحی وب سایت توسط میلانت]

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://youbaan.ir/?p=7947
مرورگر شما از HTML5 پشتیبانی نمی کند.