ریفرال مارکتینگ چیست؟ آشنایی کامل با بازاریابی ارجاعی
ریفرال مارکتینگ یکی از روش های بازاریابی در دنیای دیجیتال امروزی است. امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی همه کارها بسیار رونق گرفته است. روش های مختلفی برای بازاریابی وجود دارد. بازاریاب ها و کسانی که در رشته تخصصی بازاریابی تحصیل کرده اند، حتماً معنا و مفهوم ریفرال مارتینگ را می دانند.
حیطه بازاریابی و فروش کاملاً متناسب با ریفرال مارکتنیگ است. بازاریاب ها باید آشنایی کامل با معنا و مفهوم ریفرال مارکتینگ داشته باشند تا بتوانند کسب و کار موفق تری داشته باشند.
همه ما می دانیم که هر کسی بیشتر تلاش کند، بیشتر هم موفق می شود. مطالعه و آگاهی کامل در مورد کسب و کار خود باعث می شود تا ریسک کار شما کمتر شود.
ریفرال مارکتنیگ یا همان بازاریابی ارجاعی به معنای آشنایی با یک محصول، برند و … به صورت دهان به دهان است. اصطلاح دهان به دهان برای این نوع بازاریابی گفته شده است. بازاریابی روش های مختلفی دارد. هر کسی بنابر علاقه و استراتژی خود شیوه صحیحی را انتخاب می کند. در ادامه این مقاله سعی داریم به طور کامل در مورد ریفرال مارکتینگ صحبت کنیم.
دلیل انتخاب روش ریفرال مارکتینگ در دنیای دیجیتال مارکتینگ
اما این سؤال پیش می آید که به چه دلیل از این نوع بازاریابی در این روزها استقبال خوبی شده است؟ ریفرال مارکتینگ یک روش جدید و منحصر به فرد برای فروش محصولات است. این روش نسبت به روش های دیگر کم هزینه تر است. پس می توان گفت مقرون به صرفه است.
افزایش فروش در این روش باعث شده است تا ریفرال مارکتینگ رونق خوبی بگیرد. معمولاً افراد به آشنایان و دوستان و افراد مشهور و محبوب اطمینان و اعتماد دارند. پس وقتی محصولی از طریق این افرد به آنها معرفی شود، آنها راحت تر و با اطمینان بیشتری آن محصول را خریداری می کنند.
توصیه های این دوستان باعث می شود تا افراد دیگر نگران کیفیت اجناس نباشند. با مرور زمان متوجه خواهید شد که این نوع بازاریابی به روش ریفرال مارکتینگ به چه میزانی مؤثر است. در ادامه این مقاله سعی داریم در مورد مهم ترین دلایل انتخاب و اهمیت این نوع بازاریابی به صورت جداگانه توضیح دهیم.
مطلب پیشنهادی : برای یادگیری مارکتینگ از کجا شروع کنیم؟
اهمیت ریفرال مارکتینگ در دنیای امروز
اگر بخواهیم به طور دقیق و کامل در مورد بازاریابی ریفرال صحبت کنیم، اندازه یک کتاب حرف برای گفتن وجود دارد. اما می خواهیم به چند نکات مهم و اساسی در این رابطه اشاره کنیم. این نکات را با دقت مطالعه کنید و جدی بگیرید. قطعا با رعایت این اصول درک خوبی از بازاریابی ریفرال بدست خواهید آورد.
هدف گیری و هدفمندی کار
در روش ریفرال مارکتینگ شما چندین مشتری ثابت دارید. این مشتریان باید محصولات و برند انتخابی شما را به دوست و آشنایان خود به فروش برسانند. این افراد آشنایی کامل به نیاز اطرافیان خود دارند. پس می توانند پیغام شما را به راحتی به آنها برسانند. این بهترین روش تبلیغاتی برای فروش محصولات است. در کمترین زمان ممکن افراد زیادی به شما می پیوندند و مشتری دور یا نزدیک شما می شوند. کاربران جدید هر روز مشتری محصولات شما می شوند. ممکن است شما آن افراد را به طور مستقیم نبینید، اما کیفیت و برند شما به گوش آنها می رسد.
اعتماد و اطمینان
اصل اعتماد را هیچ گاه در هیچ کسب و کاری فراموش نکنید. در بازاریابی ارجاعی یا همان ریفرال مارکتینگ یا بازاریابی دهان به دهان مهم ترین اصول همان کسب اعتماد و اطمینان مشتریان است. اگر اعتماد نباشد امکان ندارد این کار با موفقیت انجام شود. شما اگر اعتمادی به کسی نداشته باشید، به هیچ عنوان حرف هایش را باور ندارید. نه تنها از آن فرد خرید نمی کنید بلکه نسبت به حرف هایش بدبین هم می شوید. پس اصل اول اصل اعتماد در این نوع بازاریابی است.
اگر دوستی که مورد اعتماد شما است، تبلیغ محصولی را به شما کند، شما بدون هیچ گونه پرسش و شکی آن را خریداری می کنید. به همین دلیل باید سعی کنید در بازاریابی ارجاعی افراد قابل اطمینان و مناسبی را برای تیم خود مشخص کنید. در بازاریابی ریفرال فرد فروش را تنها برای دوستان و آشنایان خود انجام نمی دهد. بلکه از طریق شبکه هایی هم که فرد با آنها ارتباط دارد، می تواند بازاریابی را انجام دهد. بلاگرها و اینفلوئنسرهای شبکه های مجازی برای این کار مناسب هستند.
زمان استفاده از ریفرال مارکتینگ
هر شرکتی با در نظر گرفتن استراتژی و هدف نهایی خود از ریفرال مارکتینگ استفاده می کند. برخی از شرکت ها افزایش آگاهی از برندشان برایشان اهمیت دارد. به همین دلیل جایزه و قرعه کشی برای محصولات خود در نظر می گیرند.
اگر از اپلیکیشن تپسی استفاده کرده باشید، این را می دانید که تپسی سفر رایگان برای مشتریان جدید در نظر می گیرد. همین اپلیکیشن های آسان پرداخت با دادن جایزه افراد را تشویق می کنند تا اپلیکیشن را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنند. این خودش یک نوع بازاریابی ریفرال موفقیت آمیز است. خلاقیت در این نوع بازاریابی بی تأثیر نیست. تمامی این شرکت ها و برندهای موفق بهترین روش را برای ریفرال مارکتینگ انجام داده اند. این موضوع نیاز به تفکر و خلاقیت در کار دارد.
نکاتی در مورد ریفرال مارکتینگ
حالا که حسابی با این نوع بازاریابی ارجاعی آشنا شدید، بهتر است چند نکته مهم را هم در مورد این نوع بازاریابی بدانید. اگر به تمامی این نکات توجه داشته باشید قطعا یک نتیجه اثر بخش را مشاهده خواهید کرد.
اهمیت به مشتری
راضی نگه داشتن مشتریان بسیار اهمیت دارد. برای اینکه سود بهتر و بیشتری ببرید باید مشتریان خود را کاملاً راضی نگه دارید. رضایت مشتری بیش از هر چیزی اهمیت دارد. زیرا اگر مشتریان نباشند، کسب و کار شما هم متوقف می شود.
باید خدمات خاص و ویژه ای به مشتریان خود ارائه دهید. به این ترتیب آنها هم به صورت خود به خودی برای شما مشتری های بیشتری جذب میکنند. پس سعی کنید همیشه لبخند رضایت را بر لب های مشتریان بنشانید.
توجه به روند کاری
روند کاری خود را حسابی زیر نظر بگیرید. حواستان به آمارهایتان باشد. باید ببینید کدام شبکه ارتباطی شما با مشتریان تاثیر بیشتری دارد. از کدام طریق فروش بیشتری دارید. به این طریق می توانید تمرکز بیشتری بر روی آن روش داشته باشید. بیشتر بر روی آن روش سرمایه گذاری کنید.
خلاقیت
همانطور که گفتیم خلاقیت در این عرصه تأثیر زیادی خواهد داشت. پس چشم خود را بر روی آن نبندید. باید روش هایی را به کار ببرید تا مشتریان شما تشویق شوند که شما را به دیگر افراد معرفی کنند. سعی کنید نسبت به رقبای خود خلاق تر باشید. قرار نیست دقیقا مانند آنها عمل کنید. تقلید هیچ گاه راه حل مناسبی نیست.
هزینه های مناسب: باید سعی کنید هزینه های مناسبی را برای ریفرال مارکتینگ در نظر بگیرید. به هیچ عنوان نباید در این کار افراط و تفریط داشته باشید. به هر حال رقابت ها در این عرصه بسیار تنگاتنگ است. با وجود تبلیغات بالا باید سعی کنید با هزینه های مناسب بهترین بازدهی را داشته باشید.
برنامه هایی برای ریفرال مارکتنیگ
برای این بازاریابی ارجاعی بهتر است برنامه های مشخص و دقیقی انجام شود. تحقیق در مرحله اول، حرف اول را می زند. کسب و کار ها برای بازاریابی ریفرال باید به دنبال مشتریانی باشند که علاقه زیادی به این نوع کار دارند. یعنی آنها را وادار به این کار نکرده باشند. بهتر است از مشتریان خود نظرخواهی کنید. از آنها سؤال کنید که چه نوع پاداشی برای آنها مناسب است؟ این موضوع باعث می شود تا مشتریان شما روز به روز افزایش یابند.
بروشورها هم می توانند کمک شایانی به این قضیه کنند. باید حسابی در مورد محصول و برند خود تحقیق کنید. ریفرال مارکتینگ نوعی از بازاریابی است که به راحتی می توان چه به صورت آنلاین و چه به صورت آفلاین کار را پیش برد. این روزها شغل های زیادی هستند که با استفاه از ریفرال مارکتینگ کار خود را پیش می برند. در ادامه این مطلب سعی داریم بعضی از این شغل ها را به شما معرفی کنیم.
مدیر تبلیغاتی
مدیر تبلیغاتی مسئولیت نظارت بر کارهای تبلیغاتی را دارد. مدیر تبلیغات باید بتواند از بهترین روش های بازاریابی برای تبلیغات استفاده کند. در واقع استراتژی های مناسب را باید در نظر بگیرد. برگزاری کمپین های تبلیغاتی بر عهده مدیر تبلیغات است. بیشتر کسانی که مدیر تبلیغات هستند دارای مدارک مرتبط با این حرفه هستند.
مشاور مارکتینگ
بهتر است مشاورین مارکتینگ هم دارای مدارک معتبر در زمینه بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ و … باشند. حضور این افراد در فروش و بهبود کسب و کارها اهمیت دارد.
تفاوت بین ریفرال مارکتینگ با وایرال مارکتینگ
حواستان باشد که ریفرال مارکتینگ را با وایرال مارکتینگ اشتباه نگیرید. در روش ریفرال نیاز به اطلاع رسانی عمومی نیست. مشتریان خودشان مشتری های بیشتری را جذب می کنند. در تنیجه نیازی به اطلاع رسانی عمومی ندارد. اما در وایرال مارکتینگ تبلیغات باید به صورت کاملاً عمومی انجام شوند. در این نوع حرفه بازاریابی باید صبر داشته باشید. در مدت زمان کوتاهی نمی توان دستاورد بزرگی را مشاهده کرد.
نتیجه بهتر در ریفرال مارکتینگ
باز هم باید به سراغ استراتژی های مهم رفت. تشکیل تیم قوی و حرفه ای در ریفرال مارکتینگ بسیار اهمیت دارد. باید مطمئن شوید که اعضای تیم شما به راحتی می توانند با سؤالات و ابهامات ذهنی مشتریان پاسخ دهند. در غیر این صورت تیم شما نمی تواند حرفه ای عمل کند. باعث کاهش روند کاری می شود.
حتی ممکن است در طولانی مدت ضررهای سنگینی هم به حرفه شما اعمال شود. سامانه هایی که دارای برنامه های ارجاعی دقیق و رسمی هستند، موفقیت بیشتری را بدست می آورند. روند درآمدی و بهبود کاری آنها را با سامانه های دیگر حتی نمی توان مقایسه کرد. زیرا داشتن برنامه تاثیر بسزایی در افزایش بهبود کاری ریفرال مارکتنیگ دارد.
یک برنامه مشخص برای ریفرال مارکتنیگ
در ادامه این مقاله سعی داریم برنامه های مشخصی برای ریفرال مارکتینگ در نظر بگیریم. این قسمت مقاله را با دقت بیشتری مطالعه کنید زیرا اهمیت بیشتری دارد.
- تعیین اهداف: هدف خود از استفاده از بازاریابی ریفرال مارکتینگ مشخص کنید. آیا هدفتان فروش بیشتر است؟ هدفتان جلب توجه بیشتر است؟ هدف خودتان را تعیین کنید. آن هدف را برای خودتان مشخص کنید.
- تعیین مخاطبان: یک لیست از مخاطبان جدید و قدیم ثابت خود تهیه کنید. بهتر است در انتخاب مخاطبین خود هم حساسیت به خرج دهید.
- دستیابی به مشتریان بیشتر: سعی کنید به دنبال مشتریان بیشتری باشید. از همین مشتریان ثابت خود بخواهید افراد بیشتری را به شما معرفی کنند. برای این کار جوایز ارزنده و جذابی را در نظر بگیرید.
- به کارگیری روش های ریفرال: ریفرال مارکتینگ دارای خلاقیت های زیادی است. در نتیجه روش های مختلفی دارد. به مشتریان قدیمی و ثابت خود محصولات باکیفیت تر و منحصر به فردی ارائه دهید. با این کار آنها متوجه می شوند که اگر برای شما مشتریان بیشتری بیاورند پیش شما عزیزتر می شوند. در نتیجه شما محصولات بهتر خود را ابتدا به آنها معرفی می کنید.
آیا ریفرال ملارکتینگ برای کسب و کارهای جدید هم تاثیرگذار است؟
این سوال ذهن افراد تازه کار را حسابی درگیر کرده است. آنها می خواهند بدانند که آیا می توانند از این روش بازاریابی برای کسب و کار خود استفاده کنند؟ کسب و کارهای جدید و نوپا نیاز به تجربه بیشتری دارند. آنها باید روش های مختلفی را برای رشد و معرفی محصولات و برند خود به دیگران امتحان کنند.
ریفرال مارکتینگ هم می تواند به عنوان یکی از همین روش ها بسیار موثر باشد. زیرا ریفرال مارکتینگ نیاز به سرمایه آنچنانی برای تبلیغات ندارد. کسب و کارهای جدید هم معمولاً در صرف هزینه محدودیت دارند. پس ریفرال مارکتینگ برای آنها بسیار مفید است. ترفندهای تبلیغاتی زیادی وجود دارند. هر کدام می توانند به نوعی مؤثر باشند. اما بازاریابی ارجاعی برای این نوع کسب و کارها می تواند تا حدودی موفقیت آمیز باشد.
جمع بندی
در آخر باید بدانید که هر کسب و کاری بدون علم و آگاهی از روش های بازاریابی نمی تواند موفقیت خوبی بدست آورد. ریفرال مارکتینگ فقط یکی از چندین روش های بازاریابی در دنیای امروز است که بسیار اهمیت دارد. اصول کار را در این شیوه حتماً رعایت کنید. قطعاً با خواندن این مقاله تمامی سؤالات شما در مورد ریفرال مارکتینگ برطرف می شود.
دیدگاهتان را بنویسید