سخنران حرفه ای چه ویژگی هایی دارد؟
بسیاری از افرادی که پا در حوزه سخن و سخنوری می گذارند، به دنبال حرفه ای شدن در این زمینه هستند. اما چگونه باید سخنران حرفه ای شویم؟ قطعاً اولین لازمه این کار دانستن ویژگی های یک سخنران حرفه ای است. اگر از اهمیت مهارت سخنرانی می دانید، ادامه این مقاله را از دست ندهید.
در این مقاله قصد داریم شما را با ویژگی های سخنران های خوب و حرفه ای آشنا کنید. با شناخت این ویژگی ها اولین گام های خود را در مسیر پیشرفت بلندتر برخواهید داشت.
چرا باید ویژگی های یک سخنران حرفه ای را بدانیم؟
معمولاً هدف از سخنرانی الهام بخشیدن، انگیزه دادن یا آگاه کردن مخاطب است. سخنرانی عالی محسوب می شود که تاثیرگذاری عالی و بی نظیری بر مخاطب داشته باشد و مخاطب را شگفت زده کند.
حتما برای شما هم پیش آمده است که در سمینارهایی شرکت کرده باشید و از آن نهایت لذت را برده باشید. قطعا زمانی که راجع به این سمینارها صحبت می کنید، از قدرت فوق العاده سخنران حرف می زنید.
معمولاً نتیجه سخنرانی های عالی اتصالی قدرتمند با مخاطب است. بسیاری از افراد تصور می کنند که برخی انسان ها به طور ذاتی سخنران هستند و در این راه موفق می شوند.
انکار نمی کنیم که خصوصیات ذاتی در رشد هر استعدادی تاثیر می گذارد، اما حقیقت این است که برای رشد نیاز به آگاهی و تمرین خواهید داشت. شاید ندانید اما برای ارائه یک سخنرانی عالی و بی نقص تکنیک های فراوانی وجود دارد.
از این رو با دانستن ویژگی های یک سخنران حرفه ای به طور قطع در این موضوع موفق خواهید شد.
سخنران حرفه ای کیست؟
سخنرانی حرفه ای است که از تکنیک های سخنرانی عالی آگاه باشد. در این صورت با سخنرانی عالی همه را میخکوب خواهد کرد. در ادامه به نکاتی که در سخنرانی تاثیرگذار است، می پردازیم.
شروع قدرتمند و عالی
یکی از ویژگی های سخنرانی خوب شروع قدرتمند است. تکنیک های مختلفی برای شروع یک سخنرانی وجود دارد؛ به عنوان مثال، استفاده از سوالات پرسشی در ابتدای سخنرانی در جذب مخاطب تاثیر خواهد گذاشت.
البته تعریف یک تجربه شخصی یا داستانی مرتبط با موضوع سخنرانی، همچنین استفاده از آمار نیز در شروع سخنرانی بسیار کارآمد است.
اتصال احساسی با مخاطب
شاید برای شما نیز جالب باشد که احساسات و ناخودآگاه ما چندین هزار بار تندتر از منطق ما کار می کنند. به همین دلیل توجه به احساسات مخاطب یکی از مهمترین فاکتورها در برقراری ارتباط و ارائه سخنرانی عالی است.
از این رو ابتدا باید شرایط و دغدغه های مخاطب خود را بشناسید. این مسئله یکی از اصول سخنرانی حرفه ای به شمار می آید که با دانستن آن سخنرانی خوبی خواهید داشت.
سرگرم کردن مخاطب با بیان داستان
به عنوان یکی از ویژگی های یک سخنران حرفه ای باید بگوییم که استفاده از ابزارهای اساسی در سخنرانی بسیار اهمیت دارد. از جمله این ابزارها داستان های کوتاه در رابطه با موضوع سخنرانی است.
مطلب پیشنهادی: مهارت فن بیان و اهمیت آن در موفقیت شغلی شما
مخاطب با شنیدن داستان ارتباط بیشتری با موضوع برقرار کرده و از سخنرانی نیز لذت بیشتری می برد.
با ویژگی های یک سخنران حرفه ای بیشتر آشنا شوید!
اولین قدم برای تبدیل شدن به یک سخنران حرفه ای، شناخت ویژگی های یک سخنران خوب و تبدیل آن به عادت های روزمره است. با ما در ادامه همراه شوید و این ویژگی های را بشناسید.
اعتماد به نفس بالا
اگر چه داشتن کمی استرس یا اضطراب برای سخنرانی عادی و طبیعی به نظر می رسد، اما باید استرس را در جهت مثبت به کار گرفت. چگونه؟
چنانچه ترس را در خود بشناسید و آن را بپذیرید، با تمرین های مناسب کنترل این احساس را به دست خواهید گرفت. غلبه بر ترس و استرس به شما کمک می کند، اعتماد به نفس بیشتری در سخنرانی داشته باشید.
البته این نکته را نیز باید در نظر بگیرید که انجام مداوم و پیوسته هر کاری، اعتماد به نفس انسان در آن کار را افزایش می دهد.
وقت شناسی
از مهمترین ویژگی های یک سخنران حرفه ای مدیریت زمان است. معمولاً سخنرانان حرفه ای با افراد زیادی در ارتباط هستند؛ از این رو وقت شناسی برای آن ها اهمیت زیادی دارد.
به عنوان مثال، اگر به موقع به جلسه سخنرانی خود نرسید یا بیش از زمان تعیین شده ادامه دهید، حق بسیاری از مخاطبان خود را نادیده گرفته اید. به این ترتیب توجه و همراهی مخاطب را نیز در طی سخنرانی از دست می دهید.
ادای صحیح کلمات
اگر به سخنرانان حرفه ای دقت کرده باشید، یک ویژگی مشترک در آن ها می بینید؛ واضح و با صدایی رسا صحبت می کنند. معمولاً در صحبت کردن این افراد هیچ گونه لرزشی احساس نمی شود. همین عامل توجه بسیاری از مخاطبان را به سخنرانی شما جلب خواهد کرد.
توجه داشته باشید که هیچ شنونده ای به صحبت های آهسته، نامفهوم و یکنواخت علاقه ندارد. بنابراین به لحن خود در سخنرانی نیز باید توجه داشته باشید.
ظاهر آراسته
از دیگر ویژگی های یک سخنران حرفه ای به انتخاب پوشش متعارف و آراسته اشاره می کنیم. در انتخاب پوشش مناسب باید به نکات بسیاری نظیر سن و سال، موقعیت اجتماعی، طرز فکر و سطح فرهنگ مخاطبان توجه داشته باشید.
اما آراستگی فارغ از هر پوششی که برای مراسم سخنرانی خود انتخاب می کنید، اهمیت دارد. از این رو آراستگی را هیچ گاه دست کم نگیرید.
زبان بدن
سمینارهایی را تصور کنید که با وجود سخنرانی خشک که تنها گوشه ای از سالن ایستاده و از روی متنی سخنرانی می کند، به چه اندازه کسل کننده است. معمولاً سخنران های حرفه ای از زبان بدن نیز در طول سخنرانی استفاده می کنند. البته استفاده از زبان بدن باید به موقع و به جا باشد.
ارتباط چشمی با مخاطب
از جمله ویژگی های یک سخنران حرفه ای برقراری ارتباط چشمی با مخاطب است. برای این که در این مورد موفق عمل کنید، تنها باید در طول سخنرانی نگاه خود را به طور مساوی میان مخاطبان تقسیم کنید.
صمیمیت با مخاطب، از دیگر ویژگی هایی است که در سخنرانی های خوب توجه شما را جلب می کند. معمولاً سخنران های خشک و رسمی شانس کمتری برای تاثیرگذاری در مخاطب دارند.
از این رو همیشه در طول سخنرانی خود لبخند به لب داشته باشید. این ترفند به شما کمک می کند که با اعتماد به نفس بیشتر سخنرانی خود را آغاز کنید.
تاثیر ویژگی های یک سخنران حرفه ای در سخنرانی
به سخنران های حرفه ای در جهان نگاه کنید؛ آیا تمامی آن ها از روز اول یک سخنران خوب بوده اند؟ قطعا خیر. لازمه رسیدن به موفقیت در هر زمینه ای کسب دانش و تلاش است. امیدواریم با اطلاعاتی که در رابطه با سخنرانی در اختیار شما گذاشته ایم، گامی در جهت موفقیت در این زمینه بردارید.
دیدگاهتان را بنویسید