شروع یک بیزینس جدید با 14 مرحله حیاتی
شروع یک بیزینس جدید و در واقع کارآفرینی برای اکثر افراد بسیار جذاب است. شروع یک کسب و کار جدید، پا گذاشتن در راه ناشناخته ها است. ذهن همه ما با سوال های زیادی درگیر می شود که شاید جواب قانع کننده ای برای آن ها پیدا نکنیم. سوال هایی از قبیل:
- چه محصولی را بفروشم؟
- به چه کسانی باید بفروشم؟
- چگونه مشتری های خودم را پیدا کنم؟
- از چه راه هایی برای تبلیغ محصول خود باید استفاده کنم؟
- برای ارتقا کسب و کارم چه راهکاری را باید در پیش بگیرم؟
- و صدها سوال دیگر
اگر برای شروع یک بیزینس جدید جدی هستید، زیاد فکر کردن را کنار بگذارید و دست به کار شوید. بهترین ها نصیب شما خواهد شد.
در ادامه به نکته های مهمی برای راه اندازی یک بیزینس اشاره می کنیم.
راهنمای قدم به قدم برای شروع یک بیزینس جدید
شروع یک کسب و کار جدید مستلزم موارد زیر است:
- برنامه ریزی دقیق
- تصمیم گیری های مالی
- تحقیق در بازار
- کسب دانش در زمینه مرتبط با کار
در ادامه 14 مرحله برای راه اندازی یک بیزینس خوب را گردآوری کرده ایم که قدم اولتان را دقیق و محکم بردارید.
البته این نکته مهم را در نظر بگیرید که همه افراد و همه کسب و کارها را نمی توان در یک قالب گنجاند؛ اما این 14 مرحله به شما کمک می کند تا افکار خود را سامان دهی کرده و ریزه کاری های نحوه شروع یک بیزینس را کامل درک کنید.
در نهایت به شما کمک می کنیم تمام سوالات مهمی که برای راه اندازی یک بیزینس ممکن است برایتان پیش بیاید را پاسخ دهید.
14 مرحله حیاتی برای شروع یک بیزینس جدید
قلم و کاغذ بردارید و خودتان را برای یک سفر هیجان انگیز به دنیای کسب و کار آماده کنید. مراحل زیر را یادداشت کنید که از سردرگمی های شروع تجارت جدید خلاص شوید.
مرحله اول: از خودتان بپرسید آیا آماده هستید.
چیزی به اسم «زمان درست» برای شروع یک بیزینس جدید وجود ندارد. وقتی صحبت از آمادگی برای راه اندازی یک بیزینس به میان می آید منظور آماده بودن به لحاظ فکری است نه زمانی.
آیا همین الآن در موقعیت ذهنی مناسب برای شروع کردن و برنده شدن هستید؟ اگر محکم و با صدای بلند فریاد نزدید «بله» احتمالا باید بیشتر به موضوع کارآفرینی و اینکه آیا مناسب این کار هستید یا نه، بیشتر فکر کنید و آزمون و خطاهای بیشتری انجام دهید.
مطلب پیشنهادی: ذهن پولساز را به واقعیت تبدیل کنید
در حقیقت گفتن این موضوع که «من میخواهم یک بیزینس جدید را شروع کنم» آسان است؛ اما انجام دادنش و رساندن کسب و کار از هیچ به جایی که درآمدزایی داشته باشد، کار آسانی نیست.
چرا برای شروع یک بیزینس جدید باید آمادگی ذهنی داشته باشید؟
در مسیر راه اندازی یک بیزینس خوب چالش های بسیار زیادی قرار دارد. اگر در این مسیر، ذهن شما آمادگی لازم را نداشته باشد، کوچکترین شکست، ویرانگر خواهد بود؛ اما اگر ذهنیت درستی داشته باشید تا زمانی که به موفقیت نرسید هیچ شکستی باعث ناامیدی نمی شود.
مرحله دوم: چه نوع کسب و کاری را می خواهید برای شروع یک بیزینس جدید انتخاب کنید؟ تصمیم خود را بگیرید!
- آیا موضوع خاصی هست که مشخصا به آن علاقه مند باشید؟
- آیا دنبال تجارتی هستید که فعالانه در آن مشغول به کار شوید؟
- آیا دوست دارید فقط صاحب یک بیزینس باشید و فعالیت خاصی در رابطه با کسب و کار خود نداشته باشید؟
- آیا می خواهید سرگرمی خود را تبدیل به یک بیزینس خوب کنید؟
- آیا فقط به کسب درآمد فکر می کنید و بحث علاقه و اشتیاق در میان نیست؟
این ها تعداد کمی از سوالاتی هستند که برای شروع یک بیزینس جدید باید از خودتان بپرسید.
مطلب پیشنهادی: چگونه بیزینس خود را شروع کنیم؟
برای مثال می توانید یک سایت فروشگاهی آماده درست کنید و محصولتان را به فروش برسانید. شاید بخواهید خودتان به تنهایی کار کنید مثل کار مشاوره یا اینکه یک تیم تشکیل دهید و کار گروهی انجام دهید مثل تأسیس یک کارخانه یا رستوران. انتخاب با شما است.
برای اینکه دقیقا متوجه شوید که چه نوع بیزینسی را ترجیح می دهید باید یک لیست از موضوعاتی که بسیار به آن ها مشتاق هستید را تهیه کنید. برای مثال لیست شما به این شرح است: یوگا، حیوانات به خصوص سگ ها، فیلم، غذا، لباس، ماشین و کتاب.
در مرحله بعد با یک سرچ ساده در گوگل متوجه خواهید شد که کدام موضوع از لیست تان محبوبیت بیشتری دارد و تا مدت زیادی ترند باقی می ماند. برای این کار از ابزارهای مختلف گوگل نیز می توان استفاده کرد. سپس به سه موضوع پرطرفدار اول این لیست نگاه کنید و این سوال را از خودتان بپرسید:
کدام یک از این سه موضوع برای 5 سال آینده آنقدر برای من جذاب است که به خاطرش صبح از خواب بیدار شوم و با اشتیاق به تولید محصول و محتوا بپردازم؟
جواب این سوال را صادقانه بدهید.
مرحله سوم: برای شروع یک بیزینس جدید باید مدل کسب و کار خود را انتخاب کنید.
بعد از پیدا کردن ایده تجارت نوبت به انتخاب مدل کسب و کار می رسد.
مدل کسب و کار به معنی تدوین یک استراتژی خلق ارزش برای ایده و رسیدن به درآمد است. با این استراتژی ایده خود را ارزشمند می کنید و در قبال آن پول دریافت می کنید.
وقتی برای شروع یک بیزینس جدید آموزش می بینیم، با مدل های کسب و کار از کارافتاده، تست شده و به روز آشنا می شویم که در روند راه اندازی یک بیزینس خوب به ما کمک می کنند.
در ادامه به 6 مدل کسب و کار رایج اشاره می کنیم:
1. سیستم همکاری در فروش (Affiliate Marketing): محصولات یا سرویس های کسب و کارهای دیگر را به صورت آنلاین تبلیغ کنید و به ازای هر فروش، پورسانت دریافت کنید.
2. آزادکاری (Freelancing): از مهارت خود برای ارائه سرویس به اشخاص و تجارت های مختلف استفاده کنید مثل تبلیغات، تولید محتوا، طراحی و برنامه نویسی.
3. مربیگری و مشاوره (Coaching and Consulting): یک مربی یا مشاور شوید و در قبال تخصص، توصیه ها و راهنمایی هایی که انجام می دهید پول دریافت کنید.
4. محصولات آموزشی (Information Products): تخصص خود را در قالب کتاب الکترونیکی، پکیج های آموزشی و تدریس آنلاین بفروشید.
5. سرویس نرم افزاری (Software as a Service SaaS): یک نرم افزار یا اپلیکیشن بسازید و از کاربران حق اشتراک دریافت کنید.
6. تجارت الکترونیکی (Ecommerce): یک وبسایت راه اندازی کنید و محصولات فیزیکی خود را به فروش برسانید.
مرحله چهارم: در بازار هدف، تحقیقات کامل انجام دهید.
بازار هدف را برای خود روشن کنید. درواقع باید به این سوال مهم جواب بدهید که «قرار است به چه کسانی سرویس بدهید؟»
این مرحله برای شروع یک بیزینس جدید بسیار حیاتی است.
فیلیپ کاتلر، بازاریاب معروف می گوید: فقط یک استراتژی برنده وجود دارد. اینکه بازار هدف را به خوبی تشخیص دهید و پیشنهادات برتری به این بازار ارائه دهید تا برنده شوید.
یک راه برای تشخیص عالی بازار هدف این است که خودتان را در جایگاه تماشاچی و مصرف کننده محصول خود قرار دهید.
مطلب پیشنهادی: بیزینس من به چه کسی گفته می شود؟
تصور کنید که صاحب وبسایت فروش محصولات کوه نوردی و کمپینگ هستید. اگر خودتان مدتی را به کوه نوردی و کمپ زدن بپردازید کاملا با مشکلات، نیازها و درخواست های کوه نوردان آشنا می شوید و بسیار راحت تر و بهتر محصولات خود را به فروش خواهید رساند. در صورت عدم آشنایی کامل با محصول و بازار هدف، به سختی به فروش می رسید.
یا باید سختی آشنایی و تحقیقات کامل را به جان بخرید و فروش عالی داشته باشید یا با رنج نداشتن درآمد کنار بیایید.
وقتی بازار هدف خود را مشخص کردید از خودتان بپرسید:
- سرگرمی ها و علایق من چه چیزهایی هستند؟
- آیا موضوعی هست که من درباره آن اطلاعات زیادی داشته باشم؟
- بیشترین زمان فکر کردن، صحبت کردن و مطالعه کردن را روی چه موضوعی باید صرف کنم؟
پیتر دراکر، مشاور کسب و کار می گوید: هدف اصلی بازاریابی شناخت و فهمیدن مشتری است. از این مرحله که عبور کنید محصولتان خود به خود به فروش می رسد.
مرحله پنجم: یک مشکل پیدا کرده و آن را حل کنید.
وقتی برای شروع یک بیزینس جدید در تلاش هستید این نکته مهم را باید در نظر بگیرید که تمام کسب و کارها قرار است مشکلی را حل کنند.
- لوله کش ها نشتی لوله را برطرف می کنند.
- فیلم های سینمایی خستگی و بی حوصلگی مخاطب را از بین می برند و او را سرگرم می کنند.
- برندهای لباس به مردم کمک می کنند خودشان را نشان داده و احساس جذابیت کنند.
- معمارها نیاز مردم به مسکن را برطرف می کنند.
- وغیره.
یک قانون طلایی وجود دارد: هرچه مشکل بزرگتری را بهتر از بقیه حل کنید، پول بیشتری هم از مخاطبان خود دریافت می کنید.
برای مثال سرویس های مراقبت از سلامت مشکل بزرگی را حل می کنند. تقریبا همه افراد به آن نیاز داشته و پول زیادی بابت آن پرداخت می کنند؛ اما کسی برای نامتعادل بودن یک پایه از میز به شما مراجعه نمی کند و سعی می کند خودش آن را برطرف کند. پس یک محصول اختصاصی برای پایه میز خریداران زیادی ندارد.
اصل مطلب: برای شروع یک بیزینس جدید باید به دنبال حل کردن یک مشکل بزرگ باشید.
به مثال های زیر توجه کنید.
مثال اول:
بازار هدف: نوجوانان علاقه مند به مد
مشکل: نوجوانان پیرو مد دوست دارند از بقیه متمایز باشند بدون اینکه هزینه زیادی برایشان داشته باشد.
راه حل: خلق یک برند لباس پر زرق و برق اما به صرفه
مثال دوم:
بازار هدف: مادران شاغل دارای فرزند
مشکل: مادرانی که شاغل هستند و یک یا چند فرزند دارند زمانی برای ورزش کردن منظم پیدا نمی کنند.
راه حل: درست کردن یک برنامه ورزشی بدون زمان بندی مشخص و ارائه سرویس مربیگری به آن ها طبق زمان آزاد خودشان.
مثال سوم:
بازار هدف: مدیران بازاریابی شرکت های چند ملیتی
مشکل: شرکت ها نیاز دارند ترافیک ورودی به سایتشان را افزایش دهند.
راه حل: نوشتن مقاله هایی که در صدر پیج های گوگل قرار بگیرند و موجب جذب ترافیک بیشتر شوند.
چگونه یک مشکل برای حل کردن پیدا کنم؟
- در شبکه های اجتماعی یا انجمن های آنلاین از مردم بپرسید که چه مشکلی دارند یا به چه چیزی نیاز دارند.
- از گوگل برای پیدا کردن بیشترین جست و جو های بقیه استفاده کنید.
- کسب و کارهای موفق آنلاین را پیدا کنید و مشکلی که حل کرده اند را تشخیص دهید. سپس به راه های بهتر و سریع تر برای حل آن مشکل فکر کنید.
مرحله ششم: برای شروع یک بیزینس جدید باید اهداف و انتظارات واقعی داشته باشید.
یکی از بزرگترین دلایل شکست در یک تجارت نوپا توقعات بیجا است. داستان های بسیاری از افراد وجود دارد که در همان ابتدای کار هزینه های گزافی را برای تبلیغات صرف کرده اند به امید اینکه پولشان سه یا چهار برابر می شود؛ اما در نهایت با یک صفر بزرگ مواجه شده اند.
پس بیایید سناریوی واقعی برای شروع یک بیزینس جدید را بررسی کنیم. سال اول تجارت، اکثرا با شکست های پی در پی همراه است. چرا؟ چون این اولین تجربه کسب و کار شخصی شما است.
اکثر افراد اولین کارشان را با یک خوش بینی بسیار اشتباه آغاز می کنند. مدام به خود می گویند اگر فلانی توانسته پس من هم می توانم؛ اما این حقیقت را فراموش می کنند که آن شخص در کسب و کار چهارم خود به این موفقیت رسیده است یا تجربه 7 ساله در این کار دارد.
مطلب پیشنهادی: چه کسانی به بیزینس کوچینگ نیاز دارند؟
خیلی خوب است اگر برای شروع یک بیزینس جدید اشتیاق داشته باشید؛ اما اگر فکر می کنید یک شبه ره صد ساله را طی خواهید کرد سخت در اشتباهید.
بزرگترین تفاوت یک بیزینس موفق و یک تجارت شکست خورده، پشتکار، استقامت و سرسختی است. آیا به اندازه کافی دانش دارید که بدانید چه زمانی استراتژی که به کار گرفته اید دیگر کار نمی کند؟ آیا آن قدر صبور هستید که وقتی با مشکل رو به رو شدید بتوانید آن را مدیریت کنید؟ آیا زمانی که نه مشتری دارید نه بازدید کننده ای، به اندازه ای که لازم است سرسخت هستید که کم نیاورده و راه های دیگر را امتحان کنید؟
به جای تمرکز روی اولین فروش باید روی خلق محتوای ارزشمند کار کنید که بتوانید بازدیدکننده جذب کنید یا قبل از راه اندازی یک بیزینس در اینستاگرام در پی دنبال کننده برای محصول خود باشید.
خوش بینی زیاد را کنار بگذارید و به جای توقعات بیجا روی بهتر شدن کسب و کارتان تمرکز کنید.
مرحله هفتم: یک برنامه کسب و کار یک صفحه ای بنویسید.
یک کاغذ و خودکار بردارید و یک برنامه برای تجارت خود بنویسید. وقتی اهداف خود را روی کاغذ بیاورید بیشتر به دنبال تحقق آن ها خواهید بود. این برنامه را با خود همه جا ببرید و مدام نگاهی به آن بیندازید. با این کار همیشه به خودتان یادآوری می کنید که باید کاری برای اهدافتان انجام دهید.
برنامه کسب و کار باید شامل موارد زیر باشد:
- مشکلی که بیزینس شما آن را حل می کند.
- یک جمله مختصر از کاری که انجام می دهید.
- لیستی از مخاطبان هدف (مثل افرادی که سگ دارند و آن هایی که صفحه یک سگ را در اینستاگرام دنبال می کنند.)
- تحلیل SWOT: نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت ها و تهدیدهای موجود.
- برنامه بازاریابی (لیستی از ایده ها برای ارتقای کسب و کار)
- برنامه مالی (مخارج، روش های کسب درآمد در شروع کار برای پرداخت هزینه ها و اینکه بیزینس شما از چه طریقی قرار است به درآمد برسد.)
- پروژه های مالی برای هر فصل از سال
مرحله هشتم: گرفتن بازخورد
بعد از اینکه ایده شروع یک بیزینس جدید را انتخاب کردید، اهدافتان را مشخص کردید و برنامه کسب و کارتان را نوشتید، زمان کمک گرفتن رسیده است. این مرحله ای است که در آن بسیاری از ایده ها (حتی بهترین ها) از بین می روند.
نکته مهم گرفتن بازخورد این است که نظر شخص دومی را برای بهبود کسب و کارتان جویا شوید. پیشنهاد می کنیم از یک متخصص در این زمینه کمک بگیرید نه از اطرافیان!
مرحله نهم: راهی برای تأمین هزینه های کسب و کارتان پیدا کنید.
بهتر است شغل اول و منبع اصلی درآمد خود را برای شروع یک بیزینس جدید رها نکنید. شروع کار جدید نیازمند هزینه های زیاد از جمله تبلیغات است. حداقل تا 6 ماه اول نیاز به راهی برای کسب درآمد دارید تا بیزینس جدید شما به سودآوری برسد. اگر منبع درآمد نداشته باشید باید از پس انداز خود هزینه ها را پرداخت کنید یا از دیگران قرض بگیرید که هیچ کدام را توصیه نمی کنیم.
البته بعضی از کسب و کارها نیاز به هزینه اولیه خاصی ندارند مثل آزاد کاری. فریلنسینگ تنها نیاز به یک کامپیوتر و تعدادی نرم افزار دارد که معمولا در خانه همه پیدا می شود.
مرحله دهم: شروع یک بیزینس جدید با انتخاب یک شریک
گاهی اوقات شریک شدن عامل موفقیت یک تجارت نوپا است. شروع یک بیزینس جدید زمان بسیار زیادی از شما می گیرد. در این پروسه زمان بر و البته هزینه بر، شراکت با شخصی قابل اعتماد بسیار کمک کننده خواهد بود.
زمانی که از فشار کار زیاد خسته شده اید در صورت داشتن یک شریک خوب به استراحت می پردازید و در این صورت روند پیشرفت تان سریع تر خواهد شد. هم چنین یک پارتنر خوب شما را نسبت به کار متعهدتر می کند.
قبل از انتخاب شریک این سوال ها را از خودتان بپرسید:
- آیا این شخص قابل اعتماد است؟
- آیا قبلا با هم همکاری داشته اید؟
- در گذشته چطور با هم از پس مشکلات کاری برآمده اید؟
- آیا مهارت های شما مکمل یکدیگر هستند؟
- آیا امکان دارد رابطه کاری، رابطه دوستی شما را خراب کند؟
مطمئن شوید که قبل از شروع شراکت به سخت ترین سوالات پاسخ دهید؛ چرا که انتخاب شریک نامناسب عواقب جبران ناپذیری در پی خواهد داشت.
مرحله یازدهم: یک نام مناسب برای بیزینس خود انتخاب کنید.
نامی که انتخاب می کنید معرف شخصیت برند شما است. بهتر است برای انتخاب اسم مناسب زمان کافی بگذارید؛ چرا که قرار است سال ها شما و برندتان را با این نام بشناسند.
نام تجاری باید:
- جذاب و گیرا باشد.
- در خاطر بماند.
- وقتی شنیده می شود قابل هجی کردن باشد.
- دامنه و یوزرنیم در دسترس داشته باشد.
- مختصر باشد.
نام هایی که انتخاب می کنید را با یک یا چند دوست در میان بگذارید. طی یک طوفان فکری مسلما نام بهتری را برمی گزینید؛ چرا که بقیه افراد موضوع را از زاویه دید متفاوتی نسبت به شما نگاه می کنند.
مرحله دوازدهم: تجارت خود را ثبت کنید.
شروع یک بیزینس جدید با انجام مراحل ثبت آن همراه است. مراحل قانونی ثبت کسب و کار خود را انجام داده و شروع به کار کنید.
مرحله سیزدهم: محصول یا سرویس خود را خلق کنید.
حالا وقت آن رسیده است که محصول منحصر به فرد خود را تولید کرده و در معرض فروش قرار دهید. کیفیت محصولی که تولید می کنید به میزان مهارت شما و مدل کسب و کارتان بستگی دارد؛ بنابراین سعی کنید مهارت و دانش خود را در زمینه کاری افزایش دهید.
مرحله چهاردهم: تجارت خود را ارتقا دهید.
مهم ترین بخش شروع یک بیزینس جدید مرحله ارائه به مخاطبان است. تبلیغ کردن باعث می شود محصولتان را به فروش برسانید و ایده خود را به یک تجارت واقعی تبدیل کنید.
راه هایی که می توانید ایده و محصول خود را تبلیغ کنید:
- فیس بوک: در فیس بوک به تبلیغ برند خود بپردازید.
- اینستاگرام: فالوورهای خود را افزایش دهید و با گذاشتن پست و استوری محصول خود را تبلیغ کنید.
- پینترست: با ایجاد بورد برای برند خود بازدیدکننده جذب کنید.
- لینکدین: برند شخصی خود را بسازید و بقیه را به دیدن پروفایل خود دعوت کنید.
- سئو: با تولید محتوای عالی و بهینه سازی برای سئو بازدید سایت خود را افزایش دهید.
- کلاب هاوس: یک روم ایجاد کنید و درباره برندتان با بقیه صحبت کنید.
کلام آخر
سعی کردیم با ذکر 14 مرحله حیاتی برای شروع یک بیزینس جدید ذهن شما را برای شروع کسب و کارتان آماده کنیم. با دانستن این مراحل یک ماجراجویی هیجان انگیز در انتظار شما است.
همیشه قدم اول ترسناک به نظر می رسد اما کافی است شروع کنید و با آگاهی کامل در مسیر درست قدم بردارید. تمام درها برای شما باز خواهد شد اگر دست از تلاش و پشتکار برندارید.
چالش ها و موانع زیادی در این مسیر بر سر راه شما قرار خواهند گرفت. تنها چیزی که لازم دارید ایستادگی و مقاومت در طول مسیر و درس گرفتن از مشکلات و شکست ها است. اگر دوام بیاورید هیچ چیزی نمی تواند سد راه موفقیت شما شود.
تمام چیزی که باید بدانید این است که نترسید، قدم اول را بردارید و فقط رو به جلو حرکت کنید.
دیدگاهتان را بنویسید