بهترین شیوه مدیریت چگونه است؟
انتخاب بهترین شیوه مدیریت تصمیمی بزرگ برای مدیران است. کسانی که به تازگی به پست مدیریت دست یافته اند، تجربه کمی دارند. شاید اول کارتجربه ای هم نداشته باشند. به همین دلیل نیاز است مطالعه بیشتری داشته باشند. به هر حال مدیر مانند قلب برای یک مرکز عمل می کند. مدیر موثر ترین و مهم ترین نقش را در یک سازمان دارد.
رفتار و اعمال مدیر یک مجموعه بر شیوه کارکرد همه افراد تیم تاثیر دارد. مدیر یک سازمان که به تازگی به این پست رسیده است، باید تمام فکر و ذهنش رسیدن به اهداف باشد. حال این مدیر است که باید به مابقی کارکنان هم امید و انگیزه دهد. مدیریت دارای روش های مختلفی است. هر کدام از این روش ها شیوه های خاصی برای رسیدن به اهداف دارند. قطعا یک مدیر تازه کار هم روزی تجربه های زیادی به دست می آورد. اما باید بدانید که این مسیر بسیار پر پیچ و خم است. شناخت بهترین شیوه مدیریت از جمله مواردی است که یک مدیر موفق باید خیلی زود به آن دست یابد.
شناخت بهترین شیوه مدیریت
برای شناخت بهترین شیوه مدیریت باید به اصول و موارد خاصی دقت کرد. همه مدیران در شرکت های مختلف نمی توانند از یک شیوه استفاده کنند. هر مدیری باید بسته به شرایط کار و محیط کار خودش بهترین تصمیم را در انتخاب شیوه مدیریت بگیرد. هر مدیری مهارت و اصل خاصی برای کار خود دارد. در ادامه شما را با عامل های مختلف برای انتخاب شیوه صحیح مدیریت آشنا می کنیم.
- اعضای تیم
- اهداف تیم
- مسیر شغلی تیم
- بودجه مالی تیم
- میزان کارکرد کارکنان
خیلی موارد دیگر هم وجود دارند که بنابر آنها می توان روش های مناسب را تعیین کرد. یک مدیر موفق باید بتواند تمامی این موارد را به خوبی آنالیز کند. با توجه به شرایط موجود بهترین روش را برای مدیریت انتخاب کند. در ادامه شما را با برخی از شیوه های مدیریتی آشنا می کنیم.
مطلب پیشنهادی : مدیریت زمان برایان تریسی؛ اشتباهات رایج در مدیریت زمان
مدیریت مشارکتی
مدیریت مشارکتی هم نوعی از شیوه مدیریت است. شاید بتوان آن را بهترین شیوه مدیریت در نظر گرفت. در این نوع مدیریت، افراد یک مجموعه می توانند در تصمیم گیری های سازمان مشارکت دشاته باشند. در واقع مدیران از افراد تیم خواهش می کنند تا در این مشارکت ها حضور داشته باشند. در این شیوه مدیریت، تمامی افراد نظرات و ایده های خود را بیان می کنند.
این موضوع باعث می شود تا دیکتاتوری در یک سازمان از بین برود. در نتیجه حس صمیمیت و دوستانه در تیم اعضای گروه بیشتر می شود. در مدیریت مشارکتی، ایده ها و خلاقیت های بیشتری ایجاد می شود. در نتیجه راحت تر و سریع تر می توان به اهداف تعیین شده دست یافت. البته فراموش نکنید که زمانی می توان از مدیریت مشارکتی استفاده کرد که اعضای یک سازمان کاملا درک صحیحی از اهداف کسب و کار داشته باشند.
در واقع در سبک مدیریت مشارکتی شکوفایی استعداد ها و خلاقیت ها به وضوح مشاهده می شود. پس اگر شرایط فراهم باشد، مدیریت مشارکتی می تواند بهترین شیوه مدیریت در یک سازمان و شرکت باشد.
مدیریت شبکه ای
مدیریت شبکه ای نوعی شیوه مدیریت است که در آن تیم های مختلف برای یک هدف مشترک تلاش می کنند. در واقع اعضای این تیم ها باید با یکدیگر ارتباط داشته باشند. مدیر در این نوع شیوه مدیریت، ارتباط مستقیمی ندارد. این اعضای تیم هستند که باید برای کارها و مشکلات به سراغ هم بروند. اما مدیران هم در این شیوه از مدیریت دخیل هستند و آنها باید به ارتباط بهتر کارکنان با یکدگیر کمک کنند. در نتیجه این کار کارکنان میتوانند به خوبی با یکدیگر کار کنند.
برنامه و ایجاد جلسات مختلف برای تیم ها به عهده مدیران است. مدیران باید بتوانند زمان مناسب و منظمی برای این جلسات تعیین کنند. اما سوال اینجاست که این شیوه مدیریتی برای چه مدیرانی بهترین شیوه مدیریت محسوب می شود؟ مدیرانی که به طور همزمان عهده دار کارهای چندین تیم و مجموعه هستند، می توانند از این شیوه استفاده کنند.
مدیریت منتورینگ
مدیریت منتورینگ هم یکی از شیوه های نام آشنا در حوزه مدیریت است. در این شیوه گاهی خود مدیر باید وارد حیطه کاری کارکنان شود. در این حالت مدیر ارتباط نزدیک تر و بهتری با اعضای تیم برقرار می کند. می تواند به طور مستقیم بر کارکرد آنها نظارت داشته باشد. به همین دلیل به راحتی مهارت ها، استعدادها، نقطه ضعف ها و … را در کارکنان شناسایی می کند.
سپس می تواند نقطه ضعف های آنها را در کار برطرف کند. این کمک کردن به کارکنان به نوعی بهترین شیوه مدیریتی است. در واقع علاوه بر ایجاد انگیزه در کارکنان، باعث سوددهی بیشتر و رسیدن به اهداف شرکت هم می شود. پس در این شیوه مدیریتی هم کارکنان و هم مدیران بیشترین بهره را می برند. امروزه این روش، بهترین شیوه مدیریت محسوب می شود. زیرا بازدهی کارکنان زمانی بالا می رود که بدانند مدیران آنها مانند یک حامی کمکشان می کنند.
مطلب پیشنهادی : شغل مدیریت و بررسی تفاوت مدیریت با رهبری
شیوه مدیریت به سبک خودتان
کسانی که به تازگی مدیر شده اند، بهتر است در مرحله اول خودشان را بشناسند. سعی کنند مهارت ها و توانایی های خود را بالا ببرند. همانطور که گفتیم این کار با مطالعه زیاد و گذشت زمان تحقق می یابد. بهتر است در روزهای اول به نحوه کارکرد کارکنان اشراف داشته باشید. ارتباط صمیمی و دوستانه با آنها برقرار کنید. در مواقع لزوم جریمه و تشویقی برای آنها در نظر بگیرید. به مرور زمان قطعا خودتان می توانید بهترین شیوه مدیریتی را برای خودتان انتخاب کنید. تعادل در رفتار یک مدیر مهم ترین موضوعی است که یک مدیر تازه کار و یک مدیر با تجربه باید آن را رعایت کند.
افزایش بهره وری کارکنان
مدیران زیرک و باهوش در پست مدیریت خود به دنبال افزایش بهره وری کارکنان هستند. همانطور که می دانید افزایش بهره وری کارکنان تاثیر مستقیمی بر افزایش بازدهی و سوددهی شرکت و سازمان دارد. گاهی با پاداش های مختلف، احترام، حمایت و … می توان باعث ایجاد این اعتماد بین کارکنان شد. مدیران زیرک از همان ابتدای شروع فعالیتشان بهترین روش مدیریت را انتخاب میکنند.
دیدگاهتان را بنویسید