چگونه شبکه های اجتماعی می توانند برای تجارت شما مضر باشند؟

شبکه های اجتماعی که در دنیای امروز بسیار طرفدار دارند یکی از راه هایی هستند که افراد بسیاری توانسته اند از روش های مختلف از طریق آن کسب درآمد کنند. پس به این نتیجه می رسیم که شبکههای اجتماعی چیز خوبی است و کاملاً مثبتند و در این شکی نیست.
اما به هر حال در هر اتفاق خوبی چیزهای بدی هم وجود دارد. شبکه های اجتماعی هم در این امر مستثنی نیستند. همان قدر که شبکه های اجتماعی می توانند در تجارت شما مفید باشند اگر به درستی از آن ها استفاده نکنید می توانند به تجارتتان آسیب برسانند.
ما در ادامه این مقاله بازاریابی می خواهیم راه هایی که شبکه های اجتماعی به کسب و کار و تجارت شما آسیب می رسانند را به شما توضیح دهیم و نمونه هایی از نکات منفی شبکه های اجتماعی را بگوییم. همراه ما باشید.
آیا مدیریت شبکه های اجتماعی آسان است؟

اگر می خواهید شبکه های اجتماعی خود را مدیریت کنید، باید بدانید این یک کار بسیار سخت و پیچیده است. برای مدیریت رسانه های اجتماعی باید بر ساختار تا سازماندهی آن و هرچیزی که مربوط به این حوزه می شود، تسلط کافی داشته باشید.
در واقع شما باید دانش بسیار زیادی در شبکه های اجتماعی داشته باشید که بتوانید آن را مدیریت کنید تا با مشکلات زیادی مواجه نشوید.
هرچقدر حضور آنلاین بیشتری داشته باشید و در شبکه های اجتماعی فعال تر باشید؛ قطعاً با مشکلات بیشتری روبرو خواهید شد که باید دانش کافی داشته باشید تا بتوانید مشکلات را حل و مدیریت کنید. پس این نکته بسیار مهم است که بدانید فعالیت، حضور و مدیریت در رسانه های اجتماعی اصلاً آسان نیست.
در ادامه به روش های نادرستی می پردازیم که استفاده از آن ها در شبکه های اجتماعی برای کسب و کارتان مضر است و باید از انجام آن ها خودداری کنید.
می توان با اعتراض به یک محصول در شبکه های اجتماعی، آن را نابود کرد
وقتی به یک رستوران، فروشگاه و یا مکان هایی این چنینی می روید اگر از محصول ناراضی باشید می توانید در شبکه اجتماعی آن رستوران یا فروشگاه نسبت به آن محصول انتقاد کنید و نظر خود را اعلام کنید.
به عنوان مثال فردی به رستوران مارک اورفالی در بوستون می رود و پای کدو تنبل سفارش می دهد. او مزه پای کدو تنبل را دوست نداشت به همین جهت در فیس بوک رستوران نسبت به آن اعتراض کرد و نظریه ای نوشت.
صاحب و یا سرآشپز آن رستوران شب بسیار سختی را گذرانده، چون با حجمی از کامنت های بد مواجه شد که در پی اعتراض آن فرد نسبت به کدو تنبل شکل گرفت.
پس ممکن است شما از طریق رسانه های اجتماعی باعث پیشرفت تجارت خود شوید؛ اما این نوع رسانه ها این مشکلات را هم در پی دارد که باید بتوانید به درستی آن ها را مدیریت کنید.
افکار عمومی در شبکه های اجتماعی غالب می شوند
ممکن است بعضی اوقات مردم با شما موافق نباشند. اگر تعداد افراد مخالف بیشتر از موافق های شما باشند آن وقت است که دچار مشکل خواهید شد. و با حجمی از نظرات و کامنت های منفی روبرو می شوید و در واقع افکار عمومی غالب می شوند و نتیجه ای بد در پی خواهد داشت.
به عنوان مثال مدیر عامل شرکت جان پپر در توییتر خود نوشت که رستوران های زنجیره ای وی در طول طوفان سندی باز خواهد ماند و این با واکشن های بسیار بد از طرف کارمندان و مردم مواجه شد که برای مدیرعامل دردسرساز شد.
مشکلات اخلاقی دردساز می شوند
در فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی بسیار مهم است که مراقب اخلاق و رفتار خود باشیم. درست است که می گوییم هرطور که می خواهیم می توانیم رفتار کنیم، اما این همیشگی نیست. باید بدانیم چه زمانی و در کجا چه رفتاری داشته باشیم.
مطمئن باشید که اگر ندانید در شبکه ها اجتماعی چگونه باید رفتار کنید با مشکلات بسیار زیادی روبرو خواهید شد. بسیاری از افراد در شبکه های اجتماعی توانستند به سطح بالایی از نظر اجتماعی و شغلی برسند؛ اما اگر همین افراد پست یا عکس نا مرتبطی در صفحه خود بگذارند، آسیب زیادی از همین شبکه های اجتماعی خواهند خورد.

از بین گزینه های موجود، بهترین را انتخاب کنید
بسیار مهم است که چه پستی را در کجا و در چه زمانی بگذارید. مثلاً به عنوان یه کارآفرین بسیار مهم است که بدانید اکنون محصول خود را باید در کدام یک از رسانه های اجتماعی منتشر کنید.
با توجه به کالای مورد نظر خود، مخاطبانی که دارید باید بدانید این مخاطبان در کدام یک از شبکه های اجتماعی بیشتر هستند که شما با انتشار محصول خود می توانید بازخورد بهتری بگیرید.
به طور کلی انتخاب بستر مناسب برای کار بسیار مهم است و این که چطور این انتخاب را انجام دهید علاوه بر هوش به دانش شما نسبت به شبکه های اجتماعی وابسته است. پس سعی کنید همیشه بهترین انتخاب موجود را برای پیام های خود داشته باشید که نتیجه بهتری بگیرید وگرنه با انتخاب غلط، ضرر خواهید کرد.
ترسیدن باعث می شود عقب بمانید
اگر در دنیای مدرن امروزی به اندازه کافی از رسانه های اجتماعی اطلاع ندارید و می ترسید از آن ها استفاده کنید و حتی یک بار هم از آن ها استفاده نکرده اید، بدانید از دنیای مدرن خیلی عقب خواهید ماند.
ترسیدن از شبکه های اجتماعی، خود یک ضرر بسیار بزرگ خواهد بود که مانع پیشرفت ما خواهد شد. اگر شرکتی را می شناسید که هرگز از رسانه های اجتماعی استفاده نکرده اند، پستی را در هیچ کجا ارسال نکردند، توییتی را توییت نکرده اند، قطعاً از رقبای خود بسیار عقب تر هستند.
بنابراین از شروع کردن نترسید همین الان هم می توانید با وارد شدن به شبکه های اجتماعی، کسب اطلاعات بیشتر نسبت به این فضا، استفاده درست و به موقع از رسانه های اجتماعی باعث رشد کسب وکار خود شوید.
نداشتن محتوای خوب
محتوا مهم ترین یا یکی از مهم ترین نکته ها در شبکه های اجتماعی است. گاهی اوقات روش های زیادی برای گفتن یک مطلب وجود دارد، اما اینکه آن مطلب را چگونه بگوییم بسیار مهم است. نداشتن محتوای خوب و نداشتن آگاهی نسبت به مطلبی که می نویسید ممکن است به کار شما آسیب برساند.
پس حتما قبل از این که وارد کمپین های رسانه های اجتماعی شوید و یا پستی را در صفحه شخصی خود به اشتراک بگذارید در مورد آن چیزی که می گویید اطلاعات کافی داشته باشید و دقیقا بدانید چه چیزی میخواهید بگویید.
مطلبی که می خواهید بنویسید در مورد چه چیزی است، چه هدفی دارد و در نهایت محتوایی که تولید می کنید آیا درست و کاربردی است یا خیر. اگر این مسیر را به درستی طی نکنید و نسبت به محتوایی که تولید می کنید دانش و آگاهی کافی نداشته باشید؛ قطعاً تجارت شما آسیب زیادی خواهد دید.
تعامل با مخاطب در رسانه های اجتماعی
شما در رسانه های اجتماعی می توانید برای کسب و کار خود تبلیغاتی مناسب داشته باشید که باعث پیشرفت تجارتتان شود.
اما برای استفاده صحیح از شبکه های اجتماعی باید تعامل درست و خوبی با کاربران برقرار کنید و یا حداقل تظاهر کنید که از ارتباط با کاربران خوشحال هستید. اینکه بتوانید به درستی با کاربران در فضای مجازی ارتباط خوبی بگیرید برای موفقیت شما بسیار مؤثر است.
اما اگر ندانید که چگونه برای تبلیغات خود از این رسانه استفاده کنید و تعامل ایجاد کنید چیزی جز شکست برای شما نخواهد داشت.
رسانه اجتماعی، فضایی ضد و نقیض
اصولاً شبکه های اجتماعی دارای فضایی مثبت و منفی است. یعنی با انتشار یک پست خوب می توانید تعداد زیادی کامنت خوب دریافت کنید و با انتشار یک پست منفی با انبوهی از توهین ها، ناسزاها و امواج کامنت های منفی روبرو شوید.

پس در ابتدا مطمئن شوید پیام هایی که در فضاهای مجازی منتشر می کنید، مناسب است وگرنه با سیل عظیمی از کامنت هایی روبرو می شوید که مناسب نیست و در این مواقع است که رسانه های اجتماعی ثابت می کند که فضاهایی به شدت ضد و نقیض دارد.
اگر طرحی برای رسانه های اجتماعی ندارید با شکست مواجه می شوید
اگر برای تجارت خود طرح و ایده ای در رسانه های اجتماعی ندارید، مطمئن باشید در کسب و کار خود موفق نخواهید بود.
به عنوان مثال باراک اوباما برنامه هایی برای شبکه های اجتماعی داشت. او در مورد کلمات کلیدی و پیام های خود به اندازه کافی تحقیق کرد.
او در مورد شبکه های اجتماعی برنامه ای کامل و جامع داشت و به همین دلیل توانست هیلاری کلینتون را که برنامه خاصی نداشته در شبکه های مجازی شکست دهد.
سرعت عمل در شبکه های اجتماعی
سرعت عمل در شبکه های اجتماعی بسیار زیاد است، زمانی که تبلیغات، توییت، ویدیو یا پستی به صورت زنده پخش می شود، کاربران به سرعت می توانند نظرات خود را در همان لحظه ارائه دهند و شکایت خود را ارسال کنند.
بنابراین شبکه های اجتماعی در ارسال نظرات کاربران بسیار قدرت عمل زیادی دارد. اگر در تجارت خود حواسمان به پست هایی که منتشر می کنیم، نباشد ممکن است با نظرات منفی زیادی روبرو شویم و همین موضوع شکایت کاربران را در پی خواهد داشت.
بنابراین هر لحظه در این فضا باید بدانیم که چه چیزی را کجا و چه زمانی باید منتشر کنیم تا با شکست مواجه نشویم.
شناخت کافی از بازار داشته باشید
اینکه بازار خود را بشناسید و بدانید چگونه برای بازار خود در شبکه های اجتماعی تبلیغ کنید بسیار مهم است. اگر شما بازار را نشناسید و تبلیغات مناسبی براساس بازار خود نکنید با کامنت های منفی روبرو خواهید شد که برای تجارت شما اصلاً نتیجه خوبی نخواهد داشت.
ساده صحبت کنید
در ابتدا باید بدانید شبکه های اجتماعی چه طور جایی است؟ چه پستی با کدام هدف می خواهیم منتشر کنیم؟ باید بدانید که در شبکه های اجتماعی به دنبال هر نوع هدفی که باشید، چه به منظور سرگرمی و چه به منظور پیشبرد اهداف تجاری خود، نیاز است که با مخاطب و کاربر خود ارتباط برقرار کنید.
در واقع به دنبال هر هدفی که در فضاهای مجازی هستید اگر نتوانید با کاربر خود ارتباط برقرار کنید، به راحتی مخاطب خود را از دست داده اید. اما این تعامل و ارتباط چگونه شکل می گیرد؟ با ساده صحبت کردن.
شما باید یاد بگیرید با کاربر خود به سادگی و قابل فهم صحبت کنید و از هر گونه کلمات سخت و سنگین که باعث گیج شدن کاربر می شود، دوری کنید. پس فراموش نکنید راز موفقیت تعامل ایجاد کردن در رسانه های اجتماعی ساده و قابل فهم صحبت کردن است.
در رسانه های اجتماعی هیچ چیز از بین نمی رود
به یاد داشته باشید در شبکه های اجتماعی هیچ وقت چیزی از بین نمی رود. وقتی شما یک مکالمه را به هر نحوی با انتشار یک پست یا ویدیو و … شروع می کنید، این مکالمه می تواند تا بی نهایت ادامه پیدا کند. کسی در جواب پست شما کامنت می گذارد، شما جواب می دهید، شخص دیگری جواب شما را می دهد، فرد دیگری جواب شخص قبلی را می دهد.
و این مکالمه می تواند تا ساعت ها طول بکشد و حتی شاید در لحظه شما آنلاین نباشید و چند ساعت بعد وارد شوید و بحثی که وجود دارد را ادامه دهید. پس بدانید با شروع یک موضوع آن مکالمه می تواند ساعت ها زمان ببرد و حتی در آنجا ثبت شود.

تفکیک صفحه شخصی و تجاری در رسانه های اجتماعی
ممکن است شما در شبکه های اجتماعی یک صفحه شخصی و یک صفحه کاری برای کسب و کارتان داشته باشید. نکته ای که مهم است و باید بسیار دقت کنید این است که به هیچ عنوان صفحه شخصی خود و صفحه تجاری خود را با هم اشتباه نگیرید.
یعنی به این صورت نباشد که با صفحه شخصی فعالیت های تجاری خود را انجام دهید و از صفحه تجاری به عنوان کارهای شخصی استفاده کنید. چون اگر همچین اتفاقی رخ دهد و کامنت های اشتباه بگذارید بسیار برای شما دردسر ساز خواهد شد.
جمع بندی آنچه که گفته ایم
در نهایت گفتن این نکته ضروری است که شبکه های اجتماعی برای تجارت شما می تواند بسیار مفید باشد و به پیشرفت کاری شما کمک زیادی کند. اما اگر ندانید از این فضا چگونه استفاده کنید نه تنها به شما کمک نخواهد کرد بلکه ضرر هم خواهید کرد.
مواردی که در بالا ذکر کردیم و مثال هایی که ذکر شد تعداد بسیار کمی از اتفاقات منفی رسانه های اجتماعی است که می تواند باعث آسیب رساندن به کسب و کار شما شود. اگر در فضاهای مجازی گشتی بزنید و اطلاعات بیشتری به دست آورید، متوجه می شوید که هر چقدر که این رسانه ها می توانند مفید باشند همان قدر هم میتوانند برای شما مضر باشند، اگر به درستی از آن ها استفاده نکنید.
دیدگاهتان را بنویسید