آشنایی با فرآیند بیزینس کوچینگ
![](https://youbaan.ir/wp-content/uploads/2021/04/آشنایی-با-فرآیند-بیزینس-کوچینگ-1.jpg)
بیزینس کوچینگ بهترین راه برای افرادی که به دنبال راه اندازی یا توسعه کسب و کار خود هستند، به شمار می آید. در فرآیند بیزینس کوچینگ یک مربی به شما در توسعه برنامه های عملی برای رسیدن به اهداف مورد نظرتان کمک می کند.
در مقاله ای به طور جداگانه به مفهوم بیزینس کوچینگ و اینکه بیزینس کوچینگ چیست پرداخته ایم. اما در این مقاله قصد داریم این فرآیند را به طور کامل بررسی کنیم. با ما همراه باشید و با این راهکار نوین بیشتر آشنا شوید.
فرآیند بیزینس کوچینگ و تاثیر آن در رشد کسب و کارها
بیزینس کوچینگ با هدف توسعه برنامه های عملی، شفاف سازی ایده کسب و کار و توسعه آن، افزایش توانایی مواجهه با مشکلات و قرار گرفتن در مسیر رشد و ایجاد حس خلاقیت و اعتماد به نفس برای اجرای برنامه ها انجام می شود.
یک بیزینس کوچ حرفه ای شخصی است که روند بیزینس کوچینگ را با این اهداف پیش ببرد. اما چگونه این اتفاق می افتد؟
در واقع بیزینس کوچینگ مراحل مختلفی دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم.
تشخیص اهداف بلند مدت و کوتاه مدت
اولین مرحله از فرآیند بیزینس کوچینگ با گفت وگو میان کوچ و کوچی آغاز می شود. در این مرحله کوچ تلاش می کند با مهارت های خود اعتماد مراجعه کننده را جلب کند. در نتیجه این موضوع قراردادی میان مربی و مراجعه کننده با هدف مشخص کردن زمان و طول جلسات منعقد و امضا می شود.
در این جلسه پرسش هایی در جهت پیدا کردن اهداف مطرح خواهد شد که در نتیجه این پرسش ها مربی انگیزه های مراجعه کننده را شناسایی می کند. در نتیجه چشم اندازها و اهداف بلند مدت کسب و کار را به طور مشخص به همراه کوچی بررسی خواهد کرد.
ضرورت پیدا کردن اهداف
معمولا مراجعه کنندگان اهداف بسیاری در زمینه رشد کسب و کار خود دارند. این وظیفه و مهارت یک کوچ حرفه ای است که هدف های درست را متمایز کرده و کوچی را در راستای رسیدن به آن ها راهنمایی کند.
اما چه اهدافی درست هستند؟ معمولا مربیان کسب و کار در طول فرآیند بیزینس کوچینگ اهداف را بر اساس پارامترهای اهمیت، ضرورت و اولویت دسته بندی می کنند.
از طرفی دیگر تمامی اهداف مدیران باید SMART باشد. این کلمه مخفف چند واژه انگلیسی است که پارامترهای دیگری از اهداف را در دل خود جای داده است. در این بررسی اهداف باید مشخص، قابل اندازه گیری، دست یافتنی و واقع گرایانه باشند. همچنین در بازه زمانی مشخص و تعیین شده انجام شوند.
تعیین وضعیت فعلی
در این مرحله از فرآیند بیزینس کوچینگ مربی به اندازه گیری دانش، توانایی، تجربه و مهارت های مدیر می پردازد. سپس بررسی می کند که آیا کسب و کار ایجاد شده با توانایی مدیر همخوانی دارد یا خیر؟
![](http://youbaan.ir/wp-content/uploads/2021/04/آشنایی-با-فرآیند-بیزینس-کوچینگ-2.jpg)
آیا ایده های تعیین شده برای پیشرفت در کسب و کار با باورهای مدیران سازگاری دارد یا خیر؟ پاسخ به این سوالات اطلاعات کاملی از کسب و کار و صاحب آن در اختیار بیزینس کوچ قرار می دهد.
اما این اطلاعات به چه کاری می آیند؟ در واقع با توجه به این پارامترها یک مربی می تواند مراجعه کننده را به بهترین شکل ممکن راهنمایی کند و کوچی را در مسیری قرار دهید که برای رسیدن به خواسته های منطبق با باور خود تلاش کند.
طراحی برنامه های نوین و موثر در کسب و کار
این مرحله از فرآیند بیزینس کوچینگ بسیار اهمیت دارد. زیرا مدیران در این مرحله با مفهوم کلی مدل و برنامه کسب و کار آشنا می شوند. به این ترتیب بر اساس ایده های خود برنامه و مدل کسب و کار طراحی خواهند کرد.
کاربردهای فرآیند بیزینس کوچینگ در کسب و کارها
حال که با روند فرآیند کوچینگ آشنا شدید، حتما کنجکاو هستید که در رابطه با جلسات کوچینگ بیشتر بدانید.
معمولا در جلسات ابتدایی علاوه بر گفت وگو، مستندات و مشاهدات بررسی می شود. مشکلات و نیازهای اساسی در کسب و کار نیز مشخص می شود. در نهایت نقاط قوت و قابل بهبود برای پیشرفت در کسب و کار نیز شناسایی و استخراج خواهد شد.
اما حاصل این کار برای مدیران کسب و کار چه خواهد بود؟ در واقع در این مرحله وضعیت کسب و کار برای مدیران شفاف سازی شده و برنامه ای استراتژیک تعیین می شود. این برنامه در جهت پوشش و رفع مشکلات در شغل شما و تقویت نقاط قوت در آن هدایت می کند.
![](http://youbaan.ir/wp-content/uploads/2021/04/آشنایی-با-فرآیند-بیزینس-کوچینگ-3.jpg)
این فرآیند تا جایی ادامه پیدا خواهد کرد که تعهدات توفق شده میان دو طرف در قرارداد برآورده شود.
نقش بیزینس کوچ در فرآیند بیزینس کوچینگ
بیزینس کوچ تمام تلاش خود را به کار می گیرد که با استفاده از مهارت های پایه در کوچینگ در مسیر رشد کسب و کار و ایجاد تغییرات بزرگ در آن قدم بردارد. این فرد راهکارهایی برای بهبود حل مسئله در سازمان ارائه می کند.
علاوه بر این مربی در تمام مراحل ایجاد تغییر و پیشرفت گام به گام با مراجعه کننده همراه است. این فرد نه تنها راه حلی برای پیشرفت به شما ارائه می دهد، بلکه شما را از مشکلات احتمالی نیز آگاه می کند. همچنین راهکارهایی برای حل این مشکلات به شما آموزش خواهد داد.
اگر همچنان سوال بیزینس کوچ کیست در ذهن شما پررنگ است. مقاله نوشته شده در این رابطه را به دقت مطالعه کنید.
فرآیند بیزینس کوچینگ برای رشد کسب و کارها
امروزه تمامی کسب و کارهای کوچک و بزرگ به اهمیت بیزینس کوچینگ واقف هستند. می دانند که با وجود یک مربی حرفه ای راه پیشرفت برای آن ها کوتاه تر و آسان تر خواهد بود.
آگاهی از چگونگی کمک فرآیند بیزینس کوچینگ به ارتقای کسب و کارها شما را تشویق به انتخاب یک کوچ حرفه ای می کند. در این فرآیند مربی مدیران را به یک سفر درون سازمانی می برد و واقعیت های موجود را پیش روی شما قرار می دهد. با قدم برداشتن در این مسیر ارتقای روز افزون کسب و کار دیگر دور و دست نیافتنی نخواهد بود.
دیدگاهتان را بنویسید