مقایسه فروش به روش B2B و B2C
فروش یعنی چی؟ فروش عمل فروختن یک کالاست. شما همیشه برای انجامش دو راه دارید. یکی از اونا خرید یک کالا از یک فروشنده و دادن اون به خریداره و خریدار در ازای دریافت خدمات خوب به شما پول میده. پس در واقع معامله از دو مسیر انجام میشه. دو رویکرد برای فروش وجود داره، فروش به روش B2B و B2C.
فروش به روش B2B و B2C
B2B (بیزینس با بیزینس) به معنای بیزینسیه که به بیزینس های دیگه میفروشه. اصطلاح B2C (بیزینس با مشتری) وجود داره که به معنای فروش به مصرف کننده است. این دو تا کاملا با هم تفاوت دارن. به عنوان مثال من تصور می کنم که در کار فروش بیمه هستم. بنابراین من میرم سراغ مردم و بهشون میگم اگر همین الان بهم پول بدین، تضمین می کنم که اگر با ماشینتون تصادف کنید، من پولشو بهتون پس میدم.
برای نوع B2B (بی تو بی) به تجارت دیگه ای فکر می کنم. بهشون میگم که اگر از نرم افزار من استفاده کنید. تضمین می کنم که با نرم افزار من درآمدتون خیلی بیشتر می شه.
همینطور که میبیند این دوتا کاملا گزاره های متفاوتی دارن. همچنین روش های فروش متفاوتی دارند. بنابراین روش B2B نسبت به روش B2C (بی تو سی) خیلی کندتر پیش میره. پس می تونید ببینید که روش B2C می تونه معامله ای رو در یک دقیقه، نیم ساعت و یا حتی در یک ساعت انجام بده. ولی در روش B2B می تونه تا 18 ماه هم طول بکشه.
این دوتا خیلی متفاوتن ولی در اصل هردوشون کار فروش هستن. فروش یعنی شما یک چیز میدین و در ازاش پول دریافت می کنید.
مایکل هوملت بنیانگذار مدرسه فروش آمریکا و نویسنده چند کتاب مطرح در رابطه با فروش در این ویدیو شما را با جدیدترین تکنیک های فروش آشنا خواهد کرد و دو روش فروش محبوب یعنی فروش به روش B2B و B2C را به زبان ساده توضیح می دهد.
دیدگاهتان را بنویسید