شاید به جرأت بتوان گفت یکی از بزرگ ترین ضعف های انسان ها استرس است. عوارض استرس بر روح و جان شما تأثیر می گذارد و شما را از پیشرفت باز می دارد. به این ترتیب تنها یک راه نجات پیش روی شماست؛ مدیریت استرس.

ما امروز قصد داریم راه های مدیریت استرس و مقابله با آن را به شما یاد دهیم. با شناخت بهترین راه حل برای کنترل استرس خود به مرور زمان یاد می گیرید که چگونه در برابر استرس خود مقاومت نشان دهید و شکست نخورید.

با کنترل استرس در برابر مشکلات زندگی ضد گلوله خواهید شد و هیچ چیز قادر نخواهد بود شما را از پای درآورد!

با مدیریت و کنترل استرس راه های پیشرفت برای شما هموار می شوند. علاوه بر آن از عوارض استرس در امان خواهید ماند. عوارضی همچون مشکلات قلبی-ریوی، ضعف عضلانی و بیماری های خود ایمنی مثل صدف پوستی؛ بیماری ای که علاوه بر خطرهای بسیار برای جسم شما، با اثر خود زیبایی پوست شما را تحت تأثیر قرار می دهد.

پس با ما همراه باشید تا در امان بمانید.

, یوبان

راه های مدیریت استرس

, یوبان

روش های کنترل استرس فردی بسیار هستند، اما امروز سعی داریم مهم ترین آن ها را برای شما بیان کنیم.

شاید نتوان از استرس پیشگیری کرد، اما می توان یاد گرفت که چگونه با آن مقابله کرد و استرس خود را کاهش داد.

ورزش

تمرین و ورزش پیش از هر چیز به شما کمک می کنند خواب راحت تری داشته باشید. خواب بهتر به معنی کاهش استرس و کنترل بهتر آن است.

همچنین تأثیرات ورزش بر خلق و خوی شما غیرقابل انکار است. با انجام تمرینات ورزشی هورمون اندورفین در بدن ترشح می شود. این هورمون به نوعی خاصیت آرامش بخشی دارد. به این ترتیب از میزان استرس شما کاسته می شود.

کاهش عصبانیت و افزایش اعتماد به نفس از دیگر فواید ورزش هستند.

اهمیتی ندارد که چقدر در روز وقت دارید یا چه ورزشی انجام می دهید، حتی کمی پیاده روی به شما در کاهش استرس کمک می کند. اگر امکان ورزش یا زمان آن را ندارید، به نوعی ورزش را عضوی از فعالیت های روزانه خود کنید.

در محل کار یا خانه بجای آسانسور از پله استفاده کنید، در ایستگاه مترو بجای پله برقی از راه پله ها بروید، یک ایستگاه زودتر از اتوبوس یا تاکسی پیاده شوید و مقداری را پیاده برگردید. حتی تمیز کردن خانه به نوعی فعالیت فیزیکی و ورزش به شمار می رود.

رژیم غذایی

یکی دیگر از راه های مدیریت استرس، رژیم غذایی مناسب است. سالم خواری علاوه بر حفظ تندرستی، تناسب اندام و تقویت سیستم ایمنی بدن، به بهبود خلق شما کمک می کند.

برخی مواد خوراکی خاصیت آرامش بخشی دارند؛ مثل میوه ها. در عوض برخی دیگر استرس شما را تشدید می کنند؛ مانند غذاهای چرب یا شیرین.

رژیم غذایی سرشار از ویتامین ها و آنتی اکسیدان های موجود در میوه و سبزیجات از تخریب سلول ها بر اثر استرس جلوگیری می کنند.

مهم ترین خاصیت رژیم غذایی سالم نقش ویتامین سی، منیزیم و امگا 3 در کاهش استرس است. بنابراین از مصرف مرکبات غافل نشوید.

دقت داشته باشید که از پرخوری عصبی حاصل از استرس ممانعت کنید. در این مواقع می توانید با خوردن میوه یا نوشیدن آبمیوه جلوی اشتهای کاذب خود را بگیرید. همچنین می توانید میوه ها را به صورت برگه خشک همیشه در کیف خود داشته باشید و در مواقع استرس میل کنید.

, یوبان

خواب کافی

خواب کافی و با کیفیت از دیگر راه های مدیریت استرس است. کمبود خواب خود یکی از دلایل اصلی افزایش استرس و بی حوصلگی است. بنابراین کیفیت خواب شما به نوعی تعیین کننده خلق شما است.

برای خواب خود زمان مشخص کنید. هر شب رأس ساعت مشخصی بخوابید و رأس ساعت در صبح ها بیدار شوید. پس از تنها چند روز تأثیر آن را بر کیفیت زندگی خود خواهید دید.

رژیم غذایی شما از دیگر موارد تأثیرگذار بر کیفیت خواب است.

همانطور که می بینید ورزش، رژیم غذایی و خواب هر سه ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند. به این ترتیب با ضعف در هر یک باقی دچار اختلال شده و استرس شما افزایش می یابد.

یوگا و مدیتیشن

, یوبان

در نهایت آخرین راهکار مدیریت استرس انجام یوگا و مدیتیشن است.

روزانه ساعتی را برای این کار بگذارید. انجام حتی 10 دقیقه مدیتیشن قبل از خواب یا در مواقع استرس به شدت به شما کمک خواهد کرد.

با کمک یوگا آرامش خود را حفظ کنید و به یاد داشته باشید که مراقبه راز آرامش درونی شماست.

 انجام حرکات کششی، تمرین تنفس عمیق و تمرکز به شما کمک می کند ذهن خود را از هر گونه استرس خالی کنید. به این صورت با ذهن باز تصمیم می گیرید و به مواجه با مشکلات زندگی می روید.

چهار ترکیب حیاتی برای مدیریت و کنترل استرس

امروز با هم چهار ترکیب مهم برای داشتن زندگی آرام و به دور از استرس را مرور کردیم.

خواب کافی، ورزش، رژیم غذایی مناسب و یوگا. این چهار ترکیب در ارتباطی دایره ای قرار دارند و هر یک بر دیگری تأثیر به سزایی می گذارند.

با رعایت رژیم غذایی سالم خواری به کیفیت خواب و تناسب اندام و کاهش استرس خود کمک کنید.

با ورزش و یوگا خواب بهتری داشته باشید. با خواب کافی استرس شما کمتر شده و انرژی بیشتری خواهید داشت.

تمامی این چهار مورد بر کاهش استرس شما و بهبود خلق و خوی شما موثر هستند. با کمک این موارد زندگی سالم و به دور از استرسی را تجربه خواهید کرد.

همچنین در زمان استرس با راه های مدیریت استرس بر استرس خود غلبه می کنید و مشکلات را به نحو احسن پشت سر خواهید گذاشت.

اشتراک گذاری

پاسخ دادن