استراتژی فروش موفق در سال 2021
داشتن یک استراتژی فروش موفق یکی از مهم ترین مباحثی است که هر کارآفرینی در ابتدای تأسیس کسب و کار خود باید به آن توجه داشته باشد. تکنیک های ایمیل مارکتینگ، دیجیتال مارکتینگ، شناسایی بازارهای سودآور، استفاده از سناریو فروش گرفته تا تحلیل تکنیکال و دانستن اینکه چگونه راه درست را دنبال کنید از اصلی ترین دغدغه های کارآفرینان تازه کار به شمار می رود.
اگر در ابتدای راه اندازی کسب و کار خود هستید. داشتن استراتژی فروش از الزامات موفقیت در کسب و کارتان محسوب می شود. اگر با معقوله استراتژی فروش آشنایی ندارید اصلا نگران نباشید، اینجا هستیم که شما را در این زمینه راهنمایی کنیم.
خیلی از محصولات برند در دنیا با استراتژی فروش بسیار موفق به یکی از پر فروش ترین محصولات جهان تبدیل شده اند. اما واقعیت ورای یک تفکر ساده است. شما برای تدوین یک استراتژی بی نقص و بسیار عالی نیاز به ابزارهایی دارید. ابزارهایی که ایده های فروش شما را به نمایش بگذارد. از مهم ترین ابزارهایی که در تدوین استراتژی فروش بکار می آید، آشنایی با روانشناسی صنعتی، ریاضیات، اندکی آمار، طرح توجیهی، خلاقیت، الهام گرفتن از ایده های افراد موفق و واقع بینی است.
روانشناسی صنعتی اولین ابزار برای تدوین یک استراتژی فروش موفق
ویژگی روانشناسی صنعتی سازمانی (که روانشناسی I / O نیز نامیده می شود) با مطالعه علمی و عملی رفتار انسان در سازمان ها مشخص می شود. این تخصص بر استخراج اصول رفتار فردی، گروهی، سازمانی و استفاده از این دانش برای حل مشکلات کار متمرکز است.
روانشناسی صنعتی یکی از مهم ترین پیش نیازهایی است که برای رسیدن به موفقیت در فروش به آن نیاز دارید. زیرا استفاده از این ابزار بازخورد دقیقی از خلأ بازار و نیاز های اصلی مردم به شما خواهند داد.
توجه داشته باشید، نیازی نیست این علم را به طور تخصصی بلد باشید. بلکه تنها کافیست با دانستن اطلاعات کافی در این زمینه، نیازها، خلأ ها و رویکرد بازار خود را پیدا کنید.
پس از اینکه نیاز بازار را به درستی درک کردید و اهمیت محصولتان به وضوح مشخص شد. وقت آن شده تا با یادگرفتن کار با سایر ابزارها شروع به تدوین استراتژی فروش موفق خود کنید.
ریاضیات ابزار ترسیم ایده بر روی کاغذ
بسیاری از افراد با شنیدن نام ریاضیات دچار دلهره و ترس می شوند اما جای نگرانی نیست! اینجا منظور از ریاضیات مثلثات و حساب دیفرانسیل نیست. هرچند دانستن این مباحث می تواند بسیار کاربردی باشد. اما منظور از ریاضیات دانستن چهار عمل اصلی به علاوه نسبت تناسب و درصد گیری است. دانستن این مهارت ها بسیار الزامی است. زیرا شما با این مهارت ها می توانید جامعه آماری، مبلغ ورودی، خروجی، سود و درآمدها را محاسبه کرده و در طرح توجیهی خود وارد کنید. قبل از اینکه مباحث پایه و مبتدی ریاضیات را به خوبی یاد بگیرید دست به تدوین استراتژی نزنید. چون ممکن است اشتباه محاسباتی شما کسب و کارتان را به کام مرگ فرو کشد.
علم آمار ابزاری برای شگفت زده شدن
آمار شاخه ای دیگر از ریاضیات است. به جرأت می توان گفت این شاخه سهم بزرگی در تکمیل استراتژی فروش موفق شما خواهد داشت. علم آمار میزان مشتریان شما را نشان خواهد داد. اگر اندکی با علم آمار آشنا باشید، با محاسبه تعداد مشتریانتان شگفت زده خواهید شد.
البته لازم به ذکر است که دانستن علم آمار به تنهایی کافی نیست. شما باید در محاسبه واقعی جامعه آماری خود به شدت دقت کنید. زیرا همان طور که گفته شد اشتباه محاسباتی شما می تواند عواقب جبران ناپذیری برای کسب و کارتان داشته باشد.
بنابراین اگر از علم آمار تا کنون غافل بوده اید حتما مبانی این علم را بیاموزید. زیرا به شدت در شناخت مشتریانتان تاثیرگذار خواهد بود.
مطلب پیشنهادی: ایده فروش اینترنتی برای محصولات
طرح توجیهی (Business Plan) زبان استراتژی افراد موفق در تجارت
اگر تاکنون با نام طرح توجیهی مواجه نشده اید. بهتر است بدانید طرح توجیهی یکی از مهم ترین مسائلی است که به عنوان نقشه ایده و کسب و کار شما شناخته می شود. همان طور که از نام آن پیداست، طرح توجیهی به معنای توجیه پذیری یک طرح و یا ایده است.
مطلب مرتبط: مراحل بیزینس پلن برای شروع یک کسب و کار موفق
اکثر ایده ها و طرح ها، بدون طرح توجیهی از جانب سرمایه گذاران رد می شود. برای شروع تدوین استراتژی فروش موفق ابتدا نیاز به تدوین یک طرح توجیهی دقیق دارید.
برای اینکه بتوانید طرح توجیهی خود را بنویسید. قالب مربوط به کسب و کارتان را از اینترنت دانلود کرده و مطابق با قالب طرح خود را تکمیل کنید.
خلاقیت ابزار متمایز کردن شما در میان رقیب هایتان
شاید دلیل این که شما امروز به استراتژی فروش موفق برای کسب و کارتان می اندیشید، یک جرقه یا به معنای واقعی یک ایده است. خلاقیت به معنای متفاوت بودن در حل یک مسئله است. خیلی از افراد موفق خلاقیت را اصلی ترین عامل موفقیت خود می دانند. همین باعث شده تا کسب و کارشان با سرعت چشمگیری در میان رقیب هایشان پیشرفت کند.
اگر از متفاوت کار کردن نگران هستید باید بگوییم سخت در اشتباهید! زیرا اگر قرار بر این باشد که همانند سایر کسب و کارهایی که در زمینه شما کار می کنند کار کنید. چگونه نظر مشتریان به سمت شما جلب شود وقتی سال هاست محصولی را استفاده می کنند و از آن راضی هستند؟
خلاقیت در تدوین استراتژی هایتان اصلی ترین دلیل جلب نظر مشتریان به سمت کسب و کار شما خواهد بود. البته الهام گرفتن از ایده و یا کسب و کاری صرفاً به معنای عدم خلاقیت نیست. بلکه تلفیق ایده ها با ایده موجود در ذهن شما معنای واقعی خلاقیت را نشان می دهد.
بهترین کار برای تمرین خلاق شدن، تغییر در نگرش کنونی شماست. برای اینکه خلاق شوید کافیست، با مسائلی که مردم به آن با یک دیدگاه مشترک فکر می کنند، کاملاً متفاوت فکر کنید. فقط سعی کنید مسائل مربوط به زندگی شخصیتان را متفاوت تر و هوشمندانه تر حل کنید. همین شروع خلاقیت و ایده پردازی نوین در شما خواهد بود.
پس از آنکه کاملاً خلاقیت خود را شکوفا کردید. وقت آن رسیده که از ایده ها، روش ها و خلاقیت های افراد موفق دنیا الهام گرفته و فلسفه کسب و کار خود را ایجاد کنید.
الهام گرفتن از ایده ها و خلاقیت افراد موفق برای تدوین استراتژی فروش موفق
وقت آن رسیده که دیگر حرف را کنار گذاشته و ایده هایتان را به واقعیت تبدیل کنید. اگر مراحل ذکر شده را کاملاً طی کرده اید و به پیش نیازهای رسیدن به موفقیت در کسب و کارتان دست پیدا کرده اید باید به شما تبریک گفت. زیرا اکنون شما دیگر آدم سابق نیستید و برای تدوین استراتژی فروش موفق و کسب و کارتان آماده اید.
پس از پیدا کردن نیاز و خلاءهای مشتریان در بازار، پیدا کردن تعداد جامعه آماری افرادی که مشتری شما هستند. محاسبه کردن اعداد و ارقام خروجی از مشتریان و نوشتن طرح توجیهی برای اثبات توجیه پذیر بودن ایده ای که در سر داریم، زمان آن رسیده تا با بررسی چندین ایده موفق در دنیا و ترکیب آن با خلاقیت، کسب و کار خود را راه اندازی کنیم. در این مقاله به بررسی چندین ایده برای فروش خواهیم پرداخت.
ایده قرعه کشی برای افزایش فروش محصولات
یکی از مرسوم ترین و البته موفق ترین ایده ها برای تدوین یک استراتژی فروش موفق قرعه کشی میان کاربران جدید است. این گزینه با هدف درگیر کردن مشتریان موجود به جای جذب مشتریان جدید است.
خریدارانی که در مدت زمان مشخصی سفارش داده اند می توانند جایزه ای را به صورت محصول، اعتبار و یا جوایز نقدی بدست آورند و برنده کاملاً به صورت تصادفی انتخاب می شود. نمونه این طرح با عملکرد مشابه را می توانید در سایت random.org مشاهده کنید.
فروش محصولات به صورت پکیج های مکمل
پیشنهاد بسته های مکمل یک روش مطمئن برای جلب مشتری نسبت به هزینه های بیشتر از آنچه در ابتدا برنامه ریزی کرده بودند است. ترکیب چندین محصول در یک بسته پیشنهادی و فروش ارزان تر از خرید اقلام به صورت جداگانه یک استراتژی خوب برای فروش محصولات به شمار می رود. به عنوان مثال، ترکیبی از دوربین + کیف + کارت SD با قیمت مناسب می تواند فروش خوبی را نسبت به فروش جداگانه این محصولات، برای شما داشته باشد.
ایجاد فرصت فروش محدود یا فروش شگفت انگیز در یک بازه زمانی برای تدوین استراتژی فروش موفق
با ایجاد یک فرصت خرید محدود با قیمت شگفت انگیز، احساسی در مشتریان ایجاد می شود. این حس باعث می شود که برای خرید محصولاتی که در مدت زمان مشخص با قیمت شگفت انگیز تعیین شده سریعتر اقدام کنند. به عنوان مثال، “شما فقط تا انتهای این هفته فرصت دارید که از محصول ما با 60 درصد تخفیف خرید کنید”.
پیشنهاد ویژه آخر هفته ها
اگر کسب و کارتان آنلاین باشد، معمولاً تجربه داشته اید که در آخر هفته ها خریداران آنلاین فعالیت کمتری دارند. بنابراین می توانید کاربران خود را با ارائه پیشنهادات ویژه به خرید ترغیب کنید.
تفکیک بندی محصولات به صورت دسته های متناسب با نیازهای مشتریان
مشتریان خود را به گروه های مختلف تقسیم کنید. براساس تجزیه و تحلیل محصولات مشاهده شده یا سفارشات قبلی، به هر یک از آنها مجموعه ای از محصولات را که احتمالاً به آن نیاز خواهند داشت، پیشنهاد دهید. زیرا تجربه ثابت کرده است که این امر منجر به این می شود تا مشتریان خرید هایی که فراموش کرده اند را یاد آوری کنند.
خرید بیشتر برابر است با تخفیف بیشتر
یکی از استراتژی هایی که امروزه بارها مورد استفاده قرار گرفته است تخفیف در کنار خرید بیشتر است. این نوع پیشنهادات برای مشتریان جذاب به نظر می رسد. زیرا علی رغم اینکه میانگین مبلغ فاکتور خرید بیشتر می شود، احساس به سود رسیدن در خریدار ایجاد می شود. شما نباید تخفیف بزرگی بدهید. فقط اطمینان حاصل کنید که آنها به اندازه کافی جذاب هستند تا مشتریان بالقوه را ترغیب به اقدام کنند.
هدیه برای اولین خرید یک روش موثر برای تدوین استراتژی فروش موفق
بیایید صادق باشیم همه عاشق محصولات رایگان هستند. اگر به اندازه کافی سرمایه برای تبلیغات خود دارید. کافی است در اولین خرید، یک محصول خوب به مشتریان خود ارائه دهید. همچنین شما می توانید یک هدیه با مارک تجاری خود را به اولین مشتریان خود هدیه دهید. این کار باعث می شود که نام برندتان از خاطر آن ها فراموش نشود. این محصول می تواند یک ماگ، یک جاکلیدی، قاب گوشی و غیره باشد. شاید از نظر شما این یک هدیه کوچک به نظر برسد. اما بسیاری از مردم قدر این هدیه را خواهند دانست.
مطلب پیشنهادی: اهمیت فروش؛ چرا باید فروش را از هر چیز جدیتر بگیرید
برنامه وفاداری برای مشتریان
امتیازات وفاداری یکی از پر استفاده ترین استراتژیها برای فروش هستند. هر بار که مشتری ها چیزی خریداری می کنند. امتیاز پاداش دریافت می کنند که می تواند در هنگام خرید بعدی با تخفیف پولی به مشتری ارائه شود. ابتدا می توانید این پیشنهاد ویژه را برای مدت زمان مشخصی آزمایش کنید. اگر نتیجه خوب به ارمغان آورد، یک برنامه وفاداری دائمی ایجاد کنید. از مجموعه هایی که از این استراتژی فروش موفق در ایران استفاده می کنند می توان به افق کوروش و اسنپ اشاره کرد.
پیشنهاد ارزان ترین محصولات
این روش یکی از گسترده ترین راه های تبلیغات تجاری است. به ویژه برای بازارهای جدید و محصولات رقابتی بسیار مثمر ثمر است. این متد به این صورت است که چند محصول از چند برند معرفی کنید. یک تنوع قیمت کف و سقف ایجاد کنید تا جامعه مشتریان محصول را در برگیرد. باز هم لازم به تأکید است که این طرح برای محصولات که رقابتی نیستند، قابل اجرا نیست.
یک کلاغ چهل کلاغ روش تبلیغاتی ارتباطی
همانطور که از نام این روش مشخص است. به روشی تبلیغاتی می گویند که هر فرد یک نفر از آشنایانش را برای خرید وارد کسب و کارتان می کند. اگر یکی از افراد از طریق مشتریان خرید کند، می توانید به مشتریانی که معرف این اشخاص شده اند تخفیف و یا اعتبار پولی دهید. به عنوان مثال، این روش برای محصولات پوشاک مناسب است. بنابراین، شما می توانید با کمک مشتریان فعلی خود که تا حدی نقش بازاریاب را در تجارت شما بازی می کنند، مشتریان خود را افزایش دهید.
هدیه تولد برای مشتریان
اگر اطلاعات کافی از تاریخ تولد مشتریانتان دارید. می توانید برای مشتریانی که تولد آنها نزدیک است، هدیه ای در نظر بگیرید و احترام خود را به این مشتریان نشان دهید. مطمئن باشید، مشتریانتان خوشحال خواهند شد که مورد توجه چنین فروشگاه اینترنتی قرار می گیرند.
ایمیل مارکتینگ
وبسایت های بزرگی همچون دیجی کالا بارها از این استراتژی فروش موفق برای ارسال ایمیل به شما استفاده کرده اند. به این روش ایمیل مارکتینگ می گویند. با استفاده از این روش مشتریان خود را دائم در تماس نگه می دارید . همچنین آنان را از محصولات جدید مطلع می سازید. به عنوان مثال، از طریق یک پیام ایمیل می توانید با معرفی یک پیشنهاد ویژه محدود برای همه مشترکان فعال در فروشگاه اینترنتی خود، فعالیت در شبکه های اجتماعی را افزایش دهید.
تعویض محصولات قدیمی و منسوخ شده با محصولات جدید
به این روش داد و ستد گفته می شود. این روش در تعویض آیفون قدیمی با مدل جدید در فروشگاه های اپل، درخشان ترین نمونه کاربرد آن در خرده فروشی است. البته به GLX در نمونه داخلی آن می توان اشاره کرد. شما می توانید به مشتریان عادی خود پیشنهاد دهید که محصولات قدیمی خود را جهت تعویض به فروشگاه شما آورده و در ازای دریافت محصول قبلی و مابه التفاوت قیمت محصول جدید با گارانتی جدید را از شما دریافت کنند. این محصول بیشتر در کالاهای الکترونیکی و فناوری کاربردی است.
دادن کوپن هدیه یا کد تخفیف به مشتریان
از این نوع تبلیغات می توان به بهترین وجه در فروشگاه های پر تقاضا مانند لباس فروشی، عطر و ادکلن، لوازم جانبی، جواهرات، محصولات دیجیتالی، کتاب و محصولات فرهنگی استفاده کرد. اغلب اتفاق افتاده که قصد داشته تا هدیه ای را به شخصی خاص ارائه دهیم اما قادر به انتخاب هدیه مناسب نبوده ایم.
ممکن است اولین چیزی که به ذهنمان خطور می کند، پول در پاکت به عنوان هدیه باشد . این ایده چندان جالب به نظر نمی رسد. برای چنین مواردی، طراحی یک کوپن هدیه می تواند بهترین هدیه برای مشتریان شما باشد. این ایده میتواند تبدیل به یک استراتژی فروش موفق شود.
ایجاد مسابقه یک روش برای تدوین استراتژی فروش موفق
یکی از استراتژی های مرسوم استفاده از مسابقه برای افزایش محبوبیت در مشتریان است. به احتمال زیاد، در میان مشترکان رسانه های اجتماعی و خبرنامه شما کسانی هستند که اگر در ازای چیز ارزشمندی آن ها را به چالش بکشید، حاضرند تا فعالیت خود را نشان دهند.
مسابقه ای ترتیب دهید که در آن همه افراد بتوانند داستان خود را در رابطه با موضوع فروشگاه آنلاین شما توسط دسته خاصی از کالاهای پیشنهادی شما ارسال کنند. اصولاً داستان لزوماً نباید مربوط به محصول شما باشد. این ممکن است به سادگی مربوط به یک رویداد خاص در مورد تجربه کاربران شما باشد.
ایده هدیه یک روش دیگر برای تدوین استراتژی فروش موفق
ایده خرید خانوادگی به شرط تخفیف و یا هدیه، ایده جالبی است که می تواند خانواده ها را برای خرید از فروشگاهتان تشویق کند. به عنوان مثال، به کسانی که کالاهایی نه تنها برای خود بلکه برای بچه هایشان نیز می خرند، تخفیف یا هدیه رایگان ارائه دهید. بنابراین وقتی مشتری ها به طور همزمان لباس بزرگسالان و بچه ها را سفارش می دهند می توانید به آنها حتی یک لباس به صورت رایگان هدیه بدهید.
استفاده از ایده مشتریان برای افزایش فروش
یکی از روش های مؤثر در افزایش فروش استفاده از پتانسیل و خلاقیت کاربران است. با ایجاد کارگاه های خلاقیت کاربران می توانید به آنها پیشنهاد دهید تا در صورت ارائه بهترین ایده، جایزه ای دریافت کنند. همین باعث می شود تا مشتریان شما روز به روز به شما علاقه مند تر شوند. و ایده های خود را با شما در میان بگذارند.
واقع بینی آخرین ابزار برای تدوین استراتژی فروش موفق
پس از بررسی ایده های موجود و موفق در بازار، وقت آن رسیده تا با اطلاعاتی که از کسب و کارتان و مشتریانتان در اختیار دارید، بهترین استراتژی فروش موفق را برای کسب و کارتان انتخاب کنید. استراتژی های شما ممکن است در شرایط فعلی پاسخگوی هزینه ها و منابعی که در اختیار دارید نباشد. به همین جهت تا حد ممکن در انتخاب استراتژی فروش واقع بین باشید.
https://tinyurl.com/tffvw49c | https://bit.ly/3dA3Ex5 | shorturl.at/emCW4 |
https://b2n.ir/d82477 | https://cutt.ly/ImfrFvY | https://rebrand.ly/46qukdy |
منبع: top5-crm
دیدگاهتان را بنویسید