اهمیت فروش؛ چرا باید فروش را از هر چیز جدیتر بگیرید

در هر کسب و کاری، بخش فروش، نقشی اساسی در موفقیت کسب و کار ایفا میکند. میتوان گفت که همهی فعالیتهای یک گروه در نهایت، بر روی فروش بیشتر تمرکز دارد و در این راستا انجام میشود. ریچارد هین در مورد اهمیت فروش در کسب و کار میگوید: «ما با مشتریان خود تنها یک رابطه مشخص سازمانی داریم و آن رابطه، فروش است.»
تنها مزیت فروش، افزایش درآمد نیست. این مفهوم به غیر از درآمدزایی در بسیاری از بخشهای یک سازمان تاثیرگذار است. برای مثال تلاش برای افزایش فروش، منجر به توسعه بیشتر کسب و کارها میشود. در این مقاله میخواهیم در مورد اهمیت فروش در کسب و کار صحبت کنیم.
اهمیت فروش در رشد و ادامه یافتن روند کسب و کار

داشتنِ یک ویترین جذاب و محصولاتِ فوق العاده، عالی است. اما بدون فروش، این کار صرفاً هزینهای است که منجر به ضرر شرکت هم میشود. فروش از منابع مختلفی حاصل میشود و بیشتر رهبرانِ مشاغل، استراتژیهای خاصی برای کانالهای بازاریابی مختلف شان دارند.
فروش، باعث کسب درآمدی میشود که هزینهی ویترین و تولید محصولات را تامین میکند. در نتیجه اهمیت فروش در کسب و کار در درجهی اول، از این جهت است که درآمد حاصل از آن، به چرخیدن چرخ کسب و کار کمک میکند. عاملی است که باعث ادامه یافتنِ فعالیتها میشود.
ایجاد یک فرهنگ سازمانی مثبت
اجازه بدهید اهمیت فروش در کسب و کار و در ایجاد یک فرهنگ سازمانی مثبت را از زبان هاروی مک کی بهتر برایتان توضیح دهیم: «از نظر من عناوین شغلی مهم نیستند. همهی افراد در فروش نقش دارند و این تنها راه بقای یک کسب و کار است.»
تحقیقات نشان داده است درگیر کردن کارمندانِ بخشهای مختلف در فرآیند فروش، نه تنها باعث افزایش آن میشود، بلکه رضایت شغلی کارکنان را نیز به همراه دارد. اینکه کارمندی بداند به صورت مستقیم در فرآیند فروش درگیر است، به او انگیزهی بیشتری برای اجرای بهتر وظایفش میدهد. وقتی که تعداد زیادی از کارمندان خوشحال باشند، این موضوع، یک فرهنگ سازمانی مثبت ایجاد میکند. به طور کلی بازدهی مجموعه به طرز چشمگیری افزایش مییابد.

به عنوان مثال، نمایندهی خدمات مشتری معمولاً با مشتریانِ ناراضی سروکار دارد. تنها باید گله و شکایات آنها را به ثبت برساند و خودش قدرت اجرایی خاصی ندارد. در نتیجه ممکن است رضایت شغلی کمی داشته باشد. اما اگر نقش او به عنوانِ متخصص حفظ مشتری تعریف شود. به او ابزارهایی برای حل مشکلات و دخالت در فروش داده شود، نه تنها در پایان تماس، مشتری را خوشحال میکند، بلکه ممکن است بتواند کالای بیشتری نیز بفروشد.
از آن جایی که تمام کارکنان از اهمیت فروش در کسب و کار اطلاع دارند، وقتی بتوانند فروش بیشتری برای سازمان انجام دهند، احساس مفید بودن میکنند و در نتیجه وظایفشان را با جدیت بیشتری انجام میدهند.
حفظ مشتریان
فروش، یک تعامل شخصی بین انسانها و موضوعی بسیار قدرتمند است. هرگز اهمیت فروش در کسب و کار از نظر ایجاد ارتباط شخصیِ بین دو نفر و تأثیر بالقوهای که میتواند بر اعتبار برند شما بگذارد را دست کم نگیرید. فروشندگان خوب کسانی هستند که نه تنها محصولات و خدماتشان را میفروشند، بلکه تأثیر طولانی مدتی بر مشتریان میگذارند. روابط طولانی مدت با مشتری منجر به تکرار خرید، مراجعه و افزایش اعتبار نام تجاری شما به صورت دهان به دهان میشود.

یکی از کلیدهای حفظ مشتری، انجام پیگیری فروش است. برقراری تماسها یا برگذاری جلسات پس از فروش، یک روش عالی برای حفظ و ایجاد یک رابطهی مثبت است. به مشتری این فرصت را میدهد تا تجربهی خود را از محصول یا خدمات شما بیان کند. به کمک پیگیری فروش، اگر مشتری شکایت یا مشکلی داشته باشد، میتوان سریعتر آن را برطرف کرد.
اغلب اوقات، مشتریانِ ناراضی شکایتی نمیکنند، تنها به دنبال برند دیگری میروند و خدمات یا محصولات شما را به دیگران توصیه نمیکنند. حفظ مشتری نسبت به کسب مشتری جدید مقرون به صرفهتر است، بنابراین به خوبی از مشتریان فعلی خود مراقبت کنید. پاتریشیا فریپ میگوید: «شما فروش را نمیبندید. اگر میخواهید در دراز مدت یک شرکت موفق داشته باشید، باید با مشتریانتان یک رابطه ایجاد کنید.»
تغییر در محصولات و خدمات
یکی دیگر از دلایل اهمیت فروش در کسب و کار، تغییراتی است که میتواند در محصولات و خدمات شما ایجاد کند. شما میتوانید از میزان فروش و تقاضا برای محصولاتتان، به محبوبیت و میزان نیاز به آنها پی ببرید. زمانی که میزان فروش کاهش پیدا میکند، میتوانید متوجه شوید که محصول و خدمات شما به تغییر و اصلاح نیاز دارد.
مطلب پیشنهادی: قیف فروش چیست؟ چگونه میتوانیم با بهینهسازی آن فروش موفقی داشته باشیم؟
این که این تغییر چه باشد و در چه جهتی انجام شود را نیز میتوانید از طریق دریافت بازخورد مشتریان و انجام پیگیریهای پس از فروش متوجه شوید. در نتیجه میزان فروش میتواند یک سنگ محک برای تعیینِ سطح کیفیت فعالیتهای شما باشد.
اهمیت فروش جهت دهی میکند
هدف هر کسب و کاری این است که محصولات و خدماتش را به فروش برساند. با این حال این یک هدف کلی است. تعیین دقیق و جزء به جزء اهداف فروش میتواند سمت و سوی کسب و کار شما را تعیین کند. وقتی برای فروشتان برنامهریزی میکنید، همهی کارهای شما جهت دار میشوند. با توجه به هدفِ فروش و زمانی که برای رسیدن به آن تعیین کردهاید میتوانید برای فعالیت کارکنانتان برنامه ریزی کنید.
با داشتن یک پلن فروش شما میتوانید ساختار شرکتی خود را بچینید. یعنی تصمیم بگیرید افرادی را استخدام کنید یا وظایف بعضی از آنها را تغییر دهید. وقتی یک برنامهی فروش مدون داشته باشید. کارکنان نیز میتوانند موثرتر عمل کنند و در نتیجه بازدهی شرکت افزایش پیدا میکند.
سخن پایانی در مورد اهمیت فروش
اهمیت فروش در کسب و کار بر کسی پوشیده نیست. از این رو قدرت فروش در موفقیت مداوم یک سازمان نباید دست کم گرفته شود. فروش نه تنها میتواند بر درآمد، بلکه بر اعتبار برندتان، حفظ مشتری در دراز مدت و رشد کسب و کارتان تاثیرگذار باشد. همهی کارهایی که در یک سازمان انجام میشود در جهت فروش بیشتر است. به هر میزان که فروش شما بیشتر باشد، کار شما هدفمندتر خواهد بود. در نتیجه رضایت کارکنانتان افزایش پیدا میکند.
دیدگاهتان را بنویسید