با 7 صدای برند جذاب در جهان آشنا شوید
صدای برند در برقراری ارتباط با مخاطبان از کلماتی استفاده می کند که شخصیت برند را بیان می کند و ارزش های اصلی آن را در ذهنشان مجسم می سازد. در این مطلب نگاهی به صدای برند 7 برند معروف و جذاب می اندازیم که آشنایی با آن ها می تواند به بهبود برندتان کمک کند.
7 برند معروف عبارتند از:
- استارباکس (Starbucks)
- اوبر(Uber)
- میل شیمپ (MailChimp)
- هارلی-دیویدسون (Harley-Davidson)
- کوکا-کولا (Coca-Cola)
- الد اسپایس (Old Spice)
- تیفانی (Tiffany)
صدای برند چیست؟
صدای برند روش ثابتی است که برای انتقال پیام به مخاطبان از آن استفاده می شود. نوعی ابراز وجود است که همراه با استفاده از تصاویر ملموس، هویت برند تجاری شما را آشکار می کند. بسیاری از برند ها آن را بهترین روش ارتباطی می دانند.
ظاهر یک برند به اندازه صدای آن اهمیت دارد. کلمات بخش مهمی از هویت برند شما هستند و هنگامی که به درستی استفاده شوند. می توانند شکل و شمایل نام تجاریتان را بسازند. از این رو علاوه بر شکل ظاهری، چگونگی نمایش این شکل نیز اهمیت دارد. به همین دلیل لازم است که در گفتار و نوشتار تبلیغاتی، سبک مشخصی داشته باشید. که غالباً به آن صدای برند می گویند.
در ابتدا نگاهی به صدای برند شرکت های معروف می اندازیم و در ادامه خواهم گفت که شما نیز چگونه برند شخصیتان را توسعه دهید.
[restrict level=1]
استارباکس
استارباکس یک دستورالعمل تجاری آنلاین، مفید و مختصر دارد. که بخشی از آن را به صدای کاربردی و رسای برندش اختصاص داده است. با نشان دادن عملکردهای مختلف محصولاتش، این صدا را توسعه می دهد.
یک لحن یا صدای کاربردی در درجه اول راهی می یابد تا متنی تبلیغاتی تولید کند که در بالاترین حد، قابل درک باشد. در حالی که صدای رسا، شخصیت استارباکس را واقعا زنده می کند و هر جا که بشود، از این لحن برای روایت داستان یک قهوه پر حرارت استفاده می نماید.
هر دو صدای کاربردی و رسا به استارباکس این امکان را می دهند که ارتباط، وابستگی و شعف زیادی به وجود آورد. متن های تبلیغاتی آن گاهی اوقات لبخندی بر لبانتان می نشاند و گاهی دیگر، خیلی واضح در خرید هدایتتان می کند.
اوبر
صدای این برند مجموعه ای از عناصر اصلی است. این صدا با تحریک نقاط تماس مخاطب، متن با کیفیتی را ارائه می دهد. این صدا دلسوزانه، ساده، واضح و سازگار است.
دستور العمل های اوبر، به شما مثال های مختلفی را در مورد نحوه نوشتن متن های تبلیغاتی در گذشته و حال نشان می دهد. تبلیغات این شرکت سیگنالی می فرستد که ماهیت و کار آن به طور غیر مستقیم نشان داده می شود.
لحن دلسوزانه به این معنی است که متن باید اول از همه، مخاطب را در نظر داشته باشد. صدای ساده و واضح یعنی این که محتوای بازاریابی باید صریح و قابل فهم باشد. منظور از لحن سازگار این است که تلاش می شود تجربه تمام بخش ها، کشور ها و زبان ها متحد گردند. تا همه آن ها حس مشترکی داشته باشند و بگویند: “این یعنی اوبر”.
راهنمای سبک صدای اوبر بسیار جامع تر از استارباکس است و با ابزارهای جانبی و ویرایش، صدای حمایت گرایانه ای می سازد.
میل چیمپ
میل چیمپ معمولاً با لحنی غیر رسمی با مشتری صحبت می کند اما این لحن هرگز زشت و متکبرانه نیست. صدای برند آن واضح و اصیل همراه با کمی طنز خشک است. دستورالعمل لحن این نام تجاری به نحو احسنت توضیح می دهد که چگونه طنزی غیر معمول را به سبک محاوره ای به کار ببریم. همچنین توضیح می دهد محتوایی قدرتمند تولید کنیم.
منظور از صدای واضح این است که میل چیمپ تمام آن زبان نامفهوم و اغراق آمیز را کنار می گذارد. همچنین بیش از هر چیز به شفافیت سخن اهمیت می دهد. صدای خالص و بی ریا به ارتباط با مشاغل کوچک کمک می کند. باعث می شود با روشی گرم، آشنا و راحت با آن ها از چالش هایشان صحبت شود.
لحن این کمپانی معمولاً غیر رسمی است و کمی طنز خشک دارد که ممکن است عجیب به نظر برسد. اما هرگز زشت و متکبرانه نیست. راهنمای تولید محتوای میل چیمپ توصیه می کند که شوخی لوس از هر چیزی بدتر است. بنابراین اگر نمی توانید خوب شوخی کنید، بهتر است مستقیم پیامتان را بیان کنید. در این راهنما همچنین نکات مفید و عناصر اصلی نوشتن متون تبلیغاتی با استفاده از صدای برند را پیدا خواهید کرد.
هارلی دیویدسون
هارلی دیویدسون نمونه بسیار خوبی است از این که ببینیم چگونه می توان از لحنی تهاجمی تر برای برند مناسب استفاده کرد.
صدای این شرکت قوی، مطمئن و تهاجمی است. برخی از تبلیغات متفرقه سعی می کنند به روشی دلپذیر و شاد یا با صدایی شوخ و سرگرم کننده صحبت کنند. اما قطعاً هارلی در این دسته نیست. او خواننده را به چالش می کشد تا نشان دهد که لیاقت اداره موتور سیکلت خود را دارد. به روشنی سبکی یاغی گرانه دارد. به همین علت شخصیتش خشن و زمخت و لحنش به این سبک است.
این شرکت خود را از طریق صدایی منحصر به فرد و استوار نشان می دهد که به خوبی با مخاطبان هدفش ارتباط برقرار می کند. همچنین به مذاق مشتریان سرکش، جسور و کاملاً مستقل یا کسانی که دوست دارند این گونه باشند هم خوش می آید.
تمام بخش های بازاریابی هارلی- دیویدسون حس اعتماد به نفس، آزادی، وطن پرستی و مردانگی را برمی انگیزد. کافی است نگاهی به وب سایت آن ها و عناوینی که استفاده می کنند بیندازید.
کوکا کولا
کوکا-کولا یکی از نمونه های مورد علاقه من در مورد صدای برند استوار است. چرا که مثبت، دوستانه و خاکی است. او همیشه از طریق لحنی مثبت، مفاهیم یک زندگی شاد را به ما نشان می دهد.
این برند بیش از 130 سال در بازار بوده. در تمام این مدت با لحنی ثابت قدم، فقط هدف شاد سازی را دنبال کرده است. در تمام کمپین های تبلیغاتی آن نشانه هایی از مفهوم زندگی شاد را می بینید. مثل نشان دادن خرس های قطبی، خانواده هایی که برای صرف شام و کوکا دور هم جمع شده اند. یا دوستانی که در حال رقص و شادی هستند.
کوکا کولا از طریق تصاویر مهیج و صدای بی نقص، به طور درخشان احساسات مثبتی را با نوشیدنی خود شکل می دهد.
الد اسپایس
الد اسپایس مدت هاست که در خوشبوکننده های مردانه پیشرو است. اما از وقتی که Axe وارد بازار شد، این شرکت سهم خود را از دست داد و مجبور به تغییر برند شد.
صدای این برند طنز، مردانه و منحصر به فرد است که آژانس Landor در نیویورک آن را ایجاد کرد و از روش های جدیدی برای جلب نظر مصرف کنندگان الهام گرفت. الد اسپایس هم مانند کوکاکولا قدیمی است و بیش از 90 سال در بازار حضور دارد.
با این حال برخلاف کوکاکولا، در برند سازی عملکرد خوبی نداشت. زیرا این ذهنیت را در مردم ایجاد کرده بود که بوی محصولاتش مناسب سالخوردگان است. به همین دلیل شرکت مجبور شد در سال 2010 مجدداً یک نام تجاری جدید را ایجاد کند و صدای آن را نیز تغییر دهد. آن ها از شوخی های فراوانی در تبلیغات و شبکه های اجتماعی خود استفاده کردند که نتیجه موفقیت آمیزی هم داشت.
اکنون الد اسپایس از صدای برندی استفاده می کند که کمی شوخ طبعی طعنه آمیز دارد. این شوخ طبعی به آن کمک می کند مردانگی را دوباره تعریف نماید و بر دنیای دئودورانت تسلط یابد.
تیفانی
تیفانی تنها جلوه ای از رنگ آبی نیست بلکه یک شخصیت است.
صدای برند تیفانی شوخ، ظریف و کلاسیک است. تیم محتوا و تیم های اجتماعی این شرکت با یکدیگر همکاری می کنند تا در پست های فضای مجازی و تولید محتوا، صدایی ثابت داشته باشند. هونگ مدیر تیم کارگردانان هنری و نویسندگان محتوا می گوید: “از نظر تاریخی، لحن تیفانی شوخ طبع بود و توییتر به ما امکان می دهد دوباره به این ویژگی بازگردیم”. تیفانی همچنین صدای برند بسیار قوی دارد و در رسانه های اجتماعی و دنیای بازاریابی به شدت مشهور است.
از این گذشته مردم مایلند از میان دو محصول مشابه، پول بیشتری را برای آن جنسی که برند تیفانی دارد بپردازند. آن ها برای آرم، طراحی و جعبه آبی کوچکی که جواهرات در آن قرار دارد، هزینه می کنند. البته فروش این جواهرات با کیفیت که غالبا بسیار گران قیمت هم هستند، بدون صدا و پیام رسانی مناسب امکان پذیر نخواهد بود. در هر ارتباطی، لحن تیفانی بسیار ظریف و کلاسیک است و به لطف صدایی که در مشتریانش طنین انداز کرده، به برندی نمادین تبدیل شده است.
تعریف شما از صدای برند چیست؟
صدای برند شخصیتان را به عنوان فیلتری برای کلمات مورد استفاده در متون بازاریابی خود تصور کنید که باید از شخصیت و ارزش های تجاری برندتان نشأت بگیرد.
بسیاری از بیزینس های موفق در دستورالعمل های شرکتشان بخش ویژه ای را به این مورد اختصاص می دهند. تا مطمئن شوند نام تجاری آن ها به طریقی ثابت ارتباط برقرار می کند.
به یاد داشته باشید که صدای برند، پیام واقعی آن نیست. تفاوت صدا و پیام در این است که صدای شما، نحوه گفتن پیامتان است نه دقیقا کلماتی که استفاده می کنید. بنابراین این صدا به عنوان یک روش انتقالی برای بیان ویژگی های شخصیتی برند عمل می کند. هدف آن در نهایت برقراری ارتباط با یک شخصیت انسانی است.
نگاهی به تمرین صدای برند به عنوان بخشی از راهنمای استراتژی برند بیندازید. صدای برند شما چیست؟ طنز است یا جدی؟ غیر رسمی است یا رسمی؟ در بخش نظرها پاسخ دهید.
[/restrict]
دیدگاهتان را بنویسید