راه اندازی یک کسب و کار به تجربه و دانش نیاز دارد. به همین دلیل است که وجود یک بیزینس کوچ موفق یا مربی کسب و کار در پیشرفت شما تاثیر می گذارد. این روزها نیز کمتر کسب و کاری را پیدا می کنید که بدون وجود کوچ به موفقیت رسیده باشند.

اما به چه کسانی عنوان کوچ داده می شود؟ این افراد چه ویژگی هایی باید داشته باشند؟ با دانستن پاسخ این سوالات انتخاب یک کوچ حرفه ای نیز برای شما آسان خواهد شد. 

در ادامه این مقاله به این سوالات پاسخ می دهیم. با ما همراه باشید و اطلاعات کاملی در این زمینه کسب کنید. 

بیزینس کوچ کیست؟

مربی های کسب و کار معمولا کارآفرینانی هستند که در زمینه رشد یک بیزینس و موفقیت آن تخصص دارند. این افراد وظیفه انتقال تجربه خود و سایر کارآفرینان موفق به شما را دارند.

معمولا مربیان کسب و کار دوره های مشخصی را در سطوح مختلف گذرانده اند. در این دوره ها مهارت های اصلی و پایه کوچینگ نظیر گوش شنوا، سوالات موثر و بازخورد به آن ها آموزش داده می شود.

بیزینس کوچ, یوبان

مطلب پیشنهادی: بهترین بیزینس کوچ برای شما چه کسی است؟

یک کوچ موفق این مهارت ها را به درستی به کار می گیرد و با استفاده از آن ها ارتباط بهتری با مراجعه کنندگان خود برقرار می کند. در نهایت نیز به مراجعان خود کمک می کنند که بهتر خود را بشناسند و کشف های جدیدی در ارزش ها و دیدگاه های خود داشته باشند.

کار بیزینس کوچ موفق چیست؟

اولین قدم برای هر مربی کسب و کار این است که رابطه ای بر پایه اعتماد با کوچی یا همان مراجعه کننده برقرار کند.

بیزینس کوچ, یوبان

این افراد دوشادوش مدیران و صاحبان کسب و کار برای پیشرفت کار تلاش می کنند. یک مربی موفق ابتدا اهداف را مشخص کرده. سپس استراتژی مناسبی برای رسیدن به هدف مورد نظر تعیین می کند. در نهایت نیز مسیر درستی را برای پیشرفت پیش روی مدیر می گذارد.  

ویژگی های مهم یک بیزینس کوچ در انتخاب آن

مهم ترین مسئله ای که در جلسات کوچینگ وجود دارد، اعتماد میان دو طرف است. یک مربی کسب و کار تنها زمانی بهترین خدمات خود را ارائه می کند که اطلاعات کامل و دقیقی راجع به کوچی و شرایط کسب و کار آن داشته باشد.

این در حالی است که شرایط نیز باید به گونه ای باشد که کوچی به طور کامل به مربی خود اعتماد کند. در این صورت تمامی سوالات و ابهامات ذهنی خود را می پرسد. در نهایت احساس رضایت کاملی در جسات بین دو طرف وجود خواهد داشت.

اما اعتماد تنها فاکتوری نیست که باید در انتخاب یک کوچ مناسب به آن توجه کنیم. در ادامه به برخی فاکتورهای مهم دیگر می پردازیم.

دانش و اعتبار مربی

پیش از استخدام بیزینس کوچ بهتر است که از توانایی های او در زمینه های مختلف آگاه باشید. به این منظور باید بررسی کنید که این مربی در چه زمینه هایی و با چه افرادی همکاری داشته است. آیا همکاری او نتیجه مثبتی به دنبال داشته یا خیر؟

اما مسئله ای که اهمیت دارد این است که موفقیت کسب و کارها لزوما به معنای توانایی بالای کوچ نیست. زیرا در برخی موارد مربی با مجموعه ای همکاری می کند که پیش از ورود او نیز در مسیر موفقیت بوده است. بنابراین زمانی موفقیت کوچینگ قابل اعتماد خواهد بود که کسب و کاری ضعیف را به درجات قابل قبولی رسانده باشد.

برقراری ارتباط با کوچ؛ مسئله ای ساده اما مهم

بیزینس کوچ, یوبان

تنها زمانی جلسات کوچینگ در مسیر درست قرار می گیرد که ارتباط درستی میان شما و مربی شکل گرفته باشد. این از توانایی های یک مربی موفق است که با توجه به شرایط و ویژگی های مختلف در مراجعه کننده بهترین روش را برای برقراری ارتباط پیش گیرد.

از این رو توصیه می کنیم قبل از استخدام کوچ به این موضوع دقت کرده باشید. اگر با ضعفی در این مورد مواجه شدید، در انتخاب مربی خود تردید کنید.

تعیین درست اهداف

یکی از مهمترین دلایلی که افراد را به استخدام کوچ تشویق می کند، دستیابی به اهداف تعیین شده است. تمام مدیران اهداف مشخصی برای بازه های مختلف در کسب و کار خود دارند. بهترین بیزینس کوچ باید با استفاده از دانش خود و تحلیل های تخصصی شرایط، درستی هدف و چگونگی رسیدن به آن را در اختیار کوچی قرار دهد.

به این ترتیب زمان تقریبی رسیدن به اهداف و مشکلات احتمالی موجود در مسیر را نیز مشخص خواهند کرد. در نتیجه صاحبان کسب و کار استراتژی های کوتاه مدت و بلند مدت خود را مشخص کرده و با استراتژی های درست به مرحله اجرا می رسانند.

با ویژگی های یک بیزینس کوچ موفق بیشتر آشنا شوید!

کوچ ها معمولا افرادی هستند که از کمک کردن به دیگران لذت می برند. این افراد نه تنها برای رشد و موفقیت خود تلاش می کنند، بلکه از پیشرفت دیگران نیز خوشحال می شوند. در ادامه به مهم ترین ویژگی های یک کوچ حرفه ای اشاره می کنیم.

بیزینس کوچ, یوبان
  1. توانایی تشخیص مسائل: یک کوچ موفق باید توانایی تشخیص درست مسائل و مشکلات را داشته باشد. به این ترتیب امکان رهبری و ایجاد تغییرات مثبت نیز وجود دارد. مربی موفق است که بتواند مسائل را از یکدیگر تفکیک کرده و راهکاری جداگانه برای هر یک از آن ها ارائه کند.
  2. ارائه ایده ها و راهکارهای متنوع: بهترین بیزینس کوچ کسی است که در هر جلسه ایده های متنوع همراه با اطلاعات کامل در اختیار کوچی قرار دهد. این افراد معمولا از قبل دستور کار مشخصی برای هر جلسه کوچینگ دارند و با ساختار درست پیش می روند.
  3. توانایی به چالش کشیدن افراد: می دانیم که رسیدن به موفقیت نیاز به تلاش و کوشش فراوان دارد. یک مربی موفق کسی است که کوچی را به سوی چالش ها دعوت کرده و برای رسیدن به نقاط بالاتر تشویق کند.
  4. در دسترس بودن: برقراری ارتباط با کوچی تنها محدود به جلاست کوچینگ نمی شود. در دسترس مربی بسیار اهمیت دارد. این فرد باید از طرق مختلف سوالات و ابهامات شما را رفع کند.

اهمیت وجود یک بیزینس کوچ موفق

بسیاری از افراد وجود دارند که با آگاهی از شرایط بازار و نکته های درآمدزایی در راه اندازی یک کسب و کار جدید بسیار موفق عمل می کنند. این در حالیست بسیاری از مدیران ناآگاه شرکت های موفق خود را به ورطه نابودی می کشانند.

مطلب پیشنهادی: ضرورت وجود بیزینس کوچ در استارتاپ

این روزها برخی از مدیران را مشاهده می کنیم که به منظور درآمدزایی بیشتر مقالات و کتاب های به روز را مطالعه می کنند. غافل از این که هر کسب و کار مسیر منحصر به فردی به سوی موفقیت دارد. در این نقطه است که وجود یک کوچ حرفه ای به کمک شما می آید. امید است با توجه به ویژگی هایی که در این متن ذکر کردیم، یک مربی کسب و کار ایده آل برای خود انتخاب کنید. شخصی که شما را از درجا زدن در بازار رقابتی امروز رها کند.

اشتراک گذاری

پاسخ دادن