تفاوت سرپرست و مدیر در جایگاه شغلی آن ها
آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که چطور یک سازمان به موفقیت می رسد؟ چه دلایلی وجود دارد که یک سازمان بتواند نسبت به رقبای خود پیشرفت بیشتری داشته باشد؟ قطعاً پاسخ این سوالات نحوه مدیریت صحیح مدیران و سرپرستان است. در ادامه این مقاله سعی داریم در مورد تفاوت سرپرست و مدیر در یک سازمان صحبت کنیم.
بدون نظم و هماهنگی و مدیران خبره نمی توان به درجات خوبی دست یافت. وظیفه اصلی سرپرستان و مدیران این است که دیگر اعضای تیم را به خوبی راهنمایی کنند. آنها باید بتوانند مشکلات کاری اعضای تیم را برطرف کنند تا تمام مجموعه با آرامش به کار خود ادامه دهند. در واقع برای موفقیت یک سازمان تمامی گروه باید دست در دست هم دهند تا موفقیت بوجود بیاید.
مدیر کیست؟
مدیر شخصی است که صلاحیت کنترل و تصمیم گیری های اصولی را برای سازمان دارد. مدیر باید کارهای تمامی بخش های مختلف در یک سازمان را هندل کند. گاهی باید با حسابداران، گاهی با کارمندان، گاهی با کارگران و … در ارتباط باشند تا بتوانند بر کل سیستم نظارت داشته باشند. قطعاً یک سازمان بزرگ تنها یک مدیر ندارد.
مدیر عملیاتی، مدیر منابع انسانی، مدیر دارایی و … هر کدام در یک سازمان دارای زیردستانی هستند که باید برای بهتر انجام شدن کارها به آنها نظارت داشته باشند. به طور کلی تمامی مدیران باید بتوانند نظارت کامل بر کار اعضای تیم خود داشته باشند تا همه بخش ها به نحو احسن کار خود را انجام دهند و در نهایت باعث رشد و پیشرفت مجموعه شوند.
هر سازمانی دارای یک مدیر کل است. نقش مدیر کل هم رسیدگی به مشکلات هر بخش در سازمان است. تصمیم های نهایی هم بر عهده مدیر کل است که می تواند در راستای پیشرفت سازمان باشد. تمامی مدیران بخش های مختلف سازمان هم باید در نهایت با مدیر کل سازمان در ارتباط باشند و کارها را توضیح دهند.
در این مقاله سعی داریم در مورد توضیحاتی در مورد مدیر و سرپرست به تفاوت سرپرست و مدیر برسیم. قطعاً مدیر و سرپرست دارای شباهت هایی هستند، اما تفاوت هایی هم در بین آنها وجود دارد.
مطلب پیشنهادی: شغل مدیریت و بررسی تفاوت مدیریت با رهبری
سرپرست کیست؟
یک سرپرست تحت عنوان ناظر از سوی مدیر انتخاب می شود. او باید بتواند بر کارکرد و عملکرد اعضای زیر دستش نظارت داشته باشد تا همه در راستای پیشرفت سازمان کار کنند.
سرپرست می تواند وظایف اصلی کارمندان را گاهی به آنها گوشزد کند و نظارت کامل بر آنها داشته باشد. در ادامه این مقاله در مورد وظایف سرپرستان و تفاوت سرپرست و مدیر بیشتر توضیح می دهیم.
- ایجاد انگیزه به کارمندانی که نظارت آنها را بر عهده دارد.
- تنظیم حقوق و مشکلات کارمندان
- تهیه گزارشات کاری کارمندان برای مدیران
- اجرای عملیات مدیریتی به طور کامل که توسط مدیران ایجاد شده است.
- برنامه ریزی برای انجام کارهای کارمندان
- ایجاد برنامه های خلاقانه برای کارمندان در راستای موفقیت سازمان
تفاوت سرپرست و مدیر در یک سازمان
سرپرستان معمولاً کسانی هستند که توسط مدیران انتخاب می شوند. این ها همان کارمندان و یا کارگران قدیم در مجموعه بوده اند. به احتمال زیاد این افراد به دلیل سابقه کاری بیشتر، بهتر بودن از لحاظ انجام وظیفه و … از سوی مدیران انتخاب می شوند تا سرپرست یک مجموعه باشند.
تفاوت سرپرست و مدیر هم در همه این جملات کاملاً واضح است. سرپرستان یک مجموعه هم خود باید در قبال وظایف خود و دیگر کارمندان به مدیران خود پاسخگو باشند. این توضیحات می تواند به صورت روزانه و یا هفتگی و یا ماهانه از سوی آنها به مدیران داده شود.
یکی از تفاوت سرپرست و مدیر در انجام مسئولیت های بزرگ
یک سرپرست به طور مستقیم مسئول کار کردن و یا نکردن اعضای تیم است و باید به آنها رسیدگی کند. اما مدیر یک سازمان به منابع کلی سازمان می پردازد. مدیر سازمان با تمامی بخش ها ارتباط برقرار می کند تا از کارکرد صحیح تمامی اعضای سازمان اطمینان حاصل کند. تفاوت سرپرست و مدیر در نوع وظایف آنها در سازمان است.
قدرت جذب
سرپرست یک سازمان نمی تواند به دیگر اعضای تیم ارتقاء شغلی و یا دستمزد و پاداش بیشتر بدهد. حتی او نمیتواند کسی را استخدام کند. این گونه کارها بر عهده مدیر کل سازمان است. این موضوع یکی از مهمترین تفاوت سرپرست و مدیر است.
ارتباطات داخلی و خارجی
سرپرستان مجموعه تنها می توانند با اعضای تیم سازمان ارتباط داشته باشند و کارها را با آنها مشورت کنند و پیش ببرند. اما مدیران یک مجموعه می توانند با دیگر شرکت ها و سازمان ها و اعضای دیگر در خارج از سازمان هم ارتباط برقرار کنند و تصمیم نهایی را بگیرند. به همین سادگی پی به تفاوت سرپرست و مدیر می بریم.
حقوق و دستمزد؛ از دیگر تفاوت سرپرست و مدیر
قطعاً هم مدیر و هم سرپرست هر دو دارای حقوق و مزایای بیشتری نسبت به دیگر اعضای سازمان دارند. اما اگر بخواهیم به بررسی تفاوت سرپرست و مدیر بپردازیم، باید بگوییم که حقوق و دستمزد مدیر خیلی بیشتر از سرپرست است.
درخواست مرخصی
سرپرست می تواند در مورد درخواست مرخصی اعضای تیم خودش با مدیر صحبت کند و ابلاغیه آنها را به مدیر برساند. اما هیچ وقت نمی تواند به طور مستقیم با درخواست مرخصی آنها موافقت کند. این موضوع بستگی به نظر مدیر دارد. اما سرپرست می تواند در تایید درخواست مرخصی اعضای سازمان تأثیرگذار باشد. به این صورت که از رضایت کاری آن فرد به مدیر بگوید و در نتیجه دخیل باشد.
نظارت جداگانه
هر بخشی دارای یک سرپرست جداگانه است. سرپرستان باید بتوانند نظارت کامل بر اعضای همان بخش خود داشته باشند. اما مدیر یک مجموعه باید بتواند تمامی سازمان رابه خوبی کنترل کند. تفاوت سرپرست و مدیر در همین نکات جزئی است.
سخن پایانی
در آخر باید بدانید که همه اعضای یک سازمان در جهت پیشرفت و تکامل بیشتر و بهتر سازمان قدم برمی دارند. موفقیت سازمان به نفع همه افراد گروه است و سود حاصله از این پیشرفت برای همه اعضای سازمان است. در نتیجه با وجود همه تفاوت ها و شباهت ها میان همه اعضای سازمان، هدف همه آنها مشترک است. این هدف مشترک است که باعث می شود همه در کنار هم کار کنند و به پیشرفت کار کنند. قطعاً اعضایی که قدرت بیشتری در یک سازمان دارند به دیگر اعضای سازمان کمک می کنند.
امیدواریم با مطالعه این مقاله اطلاعات مفیدی در مورد تفاوت سرپرست و مدیر بدست آورده باشید.
دیدگاهتان را بنویسید