راه کار هایی برای موفقیت در فروشندگی
بیشتر خرده فروشان را می توان به دو دسته تقسیم کرد:
1-آنهایی که در برابر تغییر مقاومت کرده و نسبت به آن بیزارند.
2-آنهایی که تغییر را با روی باز می پذیرند و خود را با آن هماهنگ می کنند.
اگر شما 12 روش کاربردی زیر را به کار گیرید در امر فروشندگی موفق خواهید بود چون این راه حل ها حاصل تجربه خرده فروشان زیادی در سراسر جهان است.
خودتان را بشناسید
علایق، مهارت ها و توانایی های خود را بشناسید. حفظ کار و کسب فعلی بهتر ازخلق یک شغل جدید است. بنابراین باید از خود گذشتگی کنید.
نقش اساسی شما در ایفای وظایفی چون بازاریابی، فروش و سرپرستی کارکنان است که شما در همه این ها به تنهایی موفق نیستید بنابراین باید بدانید که کدام بخش را می توانید به تنهایی اداره کنید و در کدام بخش به کمک احتیاج دارید به همین خاطر است که باید با دیدی بی طرفانه به تمام نقاط قوت و ضعف خود دقت کنید.
برنامه رو به جلو داشته باشید
بسیاری از فروشگاه ها توسط افرادی اداره می شوند که اطلاعات چندانی نسبت به شغل خود ندارند، اگر شما همانند مالک یک فروشگاه تخصصی ورودی و خروجی شغل خود را ندانید خیلی زود شغل خود را از دست خواهید داد به گونه ای که کارشناسان علت 80 درصد ورشکستگی ها را در 5 سال نخست کار پول نمی دانند بلکه فقدان اطلاعات و دانش تخصصی می دانند رمز موفقیت شما در این است که بدانید چگونه می توان با اجرای یک برنامه تجاری موثر تصمیمات صحیح گرفت.
ضعف خود را بشناسید
اگر شما معنای دانش انجام کار را به خوبی درک کرده باشید می توانید از یک گوشه رقابتی سود ببرید تفاوت های که ممکن است بقای شما را به چالش بکشد :رقابت، اندازه خدمات، موقعیت، بازایابی، نوع مشتریان، تامین کنندگان و استراتژی های قیمت رقبا، محیط بازار، محیط کسب و کار محلی، ظرفیت خالی فضاهای تبلیغاتی، درآمد خانواده، سطح تحصیلات افراد، گروه سنی، جمعیت نژادی، آمار مشتریان بالقوه که یک فوشنده با ایجاد درک درستی از همه این موارد می تواند در امر فروش موفق بوده و از سایر رقبای خود در بازار پیشه گیرد .
مشتریان خود را درک کنید
آیا به سخن مشتریان خود توجه می کنید ؟ اگر براساس خواسته مشتریان خود عمل کنید خواهید دید که آن ها از شما خرید خواهند کرد و باعث رونق کسب و کارتان می شوند.
سوابق مالی خود را حفظ کنید
اگر ندانید پولتان به کجا می رود به زودی بازی را واگذار می کنید. در بازی تجارت که با رایانه انجام می شود سوابق مالی به مثابه تجهیزات راهبردی هواپیما است که میزان ارتفاع، جهت وسرعت را تعیین می کند پس سعی کنید در امر فروشندگی خود را فردی خوش حساب که چک هایش همیشه پاس می شود نشان دهید.
نقدینگی خود را مدیریت کنید
کسب و کار بدون نقدینگی جریان ندارد و این بسته به بزرگی یا کوچکی کار نیست. نقدینگی برای یک سازمان همانند خون در رگ های انسان است پولی که به سازمان وارد و از سازمان خارج می شود عواملی هستند که کسب و کار شما را سالم نگه می دارند اگر شما بر جریان نقدینگی خود آگاه باشید و منابع ورودی و علت خروجی آن را بدانید نباید نگران بی پولی باشد.
روش های مدیریت سالم را به کار گیرید
مالک فروشگاه مدیر فروشگاه است این جمله بیانگر این مسئله است که با فکر و اراده کسب و کارتان را از بالا به پایین اداره کنید. در تصمیمات خود به مشتریان پیشنهاد خدمت دهید، منابع و زمان را مدیریت کنید و روش تجارت کردن درست را بدانید، در امر فروشندگی از کارکنان خود قدردانی کرده و به اندازه توان و کار آن ها به آنها مزد دهید، به طور مستمر کارکنان خود را آموزش دهید تا با شیوه های جدید انجام کار آشنا شوند این امر زمینه دخالت کارکنان را در امر تصمیم گیری و زمینه موفقیت فروشندگی را فراهم می کند.
تصویر و ذهنیت ممتاز خود را توسعه دهید
تصویر و ذهنیتی که از خود در دید مشتری ایجاد می کنید زمینه رونق کسب و کارتان را فراهم می کند برای اینکه در امر فروشندگی موفق باشید سعی کنید ظاهر فروشگاه تان را به گونه ای جذاب کنید تا مشتریان جذب فروشگاه شوند.
داریی های خود را کنترل کنید
نقش دارایی ایجاد فروش است، تمام فروشگاه های خرده فروشی نیازمند به مدیریت دارائی ها یشان می باشند این سرمایه شماست که روی قفسه های فروشگاه تان نشسته است که خرده فروشان کوچک تنها به این دارائی ها توجه می کنند و نمی توانند درک درستی از مصرف این دارائی ها توسط مشتریان داشته باشند ولی فروشندگان موفق می دانند که براساس نیاز و انگیزه مشتریان چه کالاهایی به فروش خواهد رفت و چه کالاهایی در قفسه خواهند ماند.
برای سود بیشتر قیمت گذاری کنید
قیمت اولیه کالای شما، برآوردی موقت از چیزی است که قرار است مشتری آن را خریداری کند بنابراین سعی نکنید که قیمت کالای خود را بی جهت افزایش دهید بلکه سعی کنید تا با ایجاد جشن و زرق و برق میزان فروشتان را افزایش دهید و مشتریان را جذب کنید تا از فروشگاهتان به میزان بیشتری خرید نمایند. در ضمن برای اینکه قیمت کالا مناسب باشد و برای مشتریان نیز گران تمام نشود سعی کنید کالا را به صورت عمده فروشی بخرید تا قیمت کمتری را بپردارید در نتیجه با پیشنهاد قیمت هوشیارانه جدید و با ارزش، به مصرف کننده قادر خواهید بود تا مشتریان بیشتری را جذب کنید میانگین معاملات فروش خود را افزایش دهید و فرصت های بیشتری را جهت ملاقات مشتریان از فروشگاه تان فراهم کنید. از حرفه ای ها درس بگیرید. برای تسلط یافتن در مهارت های اداره یک کسب و کار، نیازمند تجربه بسیاری هستید. مشارکت و مساعدت از محیط خارج می تواند قدم بزرگی برای شروع باشد؛ برای کمک گرفتن از دیگران مغرور نباشید.
دیدگاهتان را بنویسید