جستجو برای:
سبد خرید 0
  • خانه
  • بیزینس تراپی
  • درخواست مشاوره
  • دوره ها
  • مقالات
  • رادیو یوبان
  • آشنایی با یوبان
    • دکتر شکیبان
    • تیم یوبان
    • تماس با یوبان
    • فرصت های شغلی
youbaan-logo
  • خانه
  • بیزینس تراپی
  • درخواست مشاوره
  • دوره ها
  • مقالات
  • رادیو یوبان
  • آشنایی با یوبان
    • دکتر شکیبان
    • تیم یوبان
    • تماس با یوبان
    • فرصت های شغلی
جستجو کردن
Close this search box.
youbaan-logo
[dm-modal]
  • خانه
  • بیزینس تراپی
  • درخواست مشاوره
  • دوره ها
  • مقالات
  • رادیو یوبان
  • آشنایی با یوبان
    • دکتر شکیبان
    • تیم یوبان
    • تماس با یوبان
    • فرصت های شغلی

وبلاگ

تاریخچه فروش و عوامل موثر بر آن در بازارهای جهانی

1400/02/06
رایگان، فروش

از زمانی که انسان به روی این کره خاکی قدم برداشت، با نیازهای متعددی روبه‌رو شد که برای رفع نیاز آنها نمی‌توانست تنها به خودش و توانایی‌هایش اکتفا کند. پس از طریق داد و ستد و ایجاد مراوده با دیگران دست به فروش محصولات مازاد خود به دیگران زد و از طرفی کالاهای مورد نیاز خودش را بدست آورد. می‌توان گفت فروش پایاپای یا کالا به کالا اولین نوع دادوستد در جوامع بشری بوده است. در این مطلب به ماهیت فروش و روش‌ها و رویکردهای نوین آن می‌پردازیم. در راه پاسخ به پرسش فروش چیست به یافته‌های جالبی برخواهیم خورد، حتما ما را تا انتها دنبال کنید.

پس از چندی که از دادوستد به صورت کالا به کالا گذشت، با ایجاد توکن‌هایی (Token) به نام پول که در ابتدا شکل سکه بودند، فروش شکل جدیدی به خود گرفت. برای رفع نیاز، انسان دیگر به تولید کالایی نبود و با داشتن سکه می‌توانست آن را از فرد دیگری بخرد. در این راه، عده‌ای که تولیدکننده انبوه بودند، توانستند به ثروت بسیاری برسند. به اصطلاح سکه روی سکه بگذارند و افراد بیشتری را محتاج خودشان کنند.

رویکردهای فروش به روش امروزی

اگر 200 سال پیش برای کالایی (برای مثال گلوله برای اسلحه شکاری) تنها یک تولید کننده وجود داشت. امروزه در هر کشوری صدها تولید کننده مختلف تنها برای یک کالای مشخص وجود دارد. پس تولیدکنندگان نمی‌توانند موفقیت خود را از پیش تمام شده بدانند. آنها برای کسب سهمی از بازار رقابتی امروزی می‌بایست رویکردهای جدیدی را آزمایش کنند. بازاریابی به شیوه مدرن یکی از این روش‌ها است. بازاریابی که در آن هزینه بسیار کمی صرف شود در عوض بازدهی بسیار مناسبی برای کسب و کار ایجاد کند.

نقش بازاریابی در افزایش میزان فروش چیست

بازاریابی و فروش قلب تپنده کسب وکار شما است. عملکرد موفق در این دو بخش موقعیت سازمان را بهبود می‌بخشد. همچنین میزان  موفقیت هر کسب و کاری به تعداد مشتریانش وابسته است. اگر تمامی این مراحل را کنار هم بگذاریم متوجه خواهیم شد که بازاریابی نقش پر رنگی در میزان فروش دارد. فروشی که بقا و پیشرفت یک سازمان را تضمین می‌کند.

انواع روش بازاریابی‌های مدرن برای فروش حداکثری

از آنجایی که بازاریابی در میزان فروش تاثیر بسیار مهمی خواهد گذاشت. برای هر نوع کسب و کاری باید چندین روش بازاریابی را امتحان کرد تا به بهترین و مناسب‌ترین آنها دست یافت. مارکتینگ‌های (بازاریابی‌) بسیار متنوعی ایجاد شده‌اند که تعداد آنها نزدیک به 150 و در برخی مقالات به بیش از 200 هم می‌رسد.

اما برای نمونه به چند نوع بازاریابی نوین که در میزان فروش تاثیرگذار هستند اشاره می‌کنیم:

  • بازاریابی از طریق برندسازی و نام تجاری
  • بازاریابی از طریق روابط عمومی
  • بازاریابی از طریق بسته‌بندی
  • بازاریابی با حضور یافتن در پلتفرم‌های آنلاین مختلف
  • بازاریابی خیرخواهانه

آشنایی با مراحل مختلف فروش

مراحل یا فرآیند فروش همان چیزی است که از طریق آنْ سود در کسب و کار شما سرازیر می‌شود. برای پاسخ به پرسش فروش چیست می‌توانیم بگوییم، فروش یعنی مبادله اطلاعات بین فروشنده و خریدار است. به طوری که فروشنده از طریق راه‌های هوشمندانه بتواند اطلاعات مورد نظرش را از مشتری کسب کند. سپس اطلاعات مربوط به کالا یا خدمات خود را در اختیار خریدار بگذارد.

پیشنهاد: با تکیه بر اصول، افزایش فروش محصولات خود را تضمین کنید

برای درک بهتر؛ فروشنده ابتدا نیازهای خریدار را شناسایی می‌کند. سپس با توجه به نیاز خریدار خصوصیات و مزایای خرید کالای تولیدی را به او بازگو می‌کند (ترغیب و ایجاد نیاز). سپس به سوالات احتمالی و انتقادهای خریدار پاسخ مناسب می‌دهد و در نهایت فروش کالا را قطعی می‌کند.

5 مرحله فرآیند فروش چیست

ما در این‌جا فرآیند فروش را به 5 مرحله تقسیم کرده‌ایم، که به ترتیب به شرح ذیل هستند:

  1. شروع فروش: جلب کردن توجه خریدار به طرق مختلف.
  2. شناسایی نیازهای بازار: با طرح پرسش‌های هوشمندانه از مخاطب، فروشنده می‌بایست پی به نیازهای جامعه ببرد و با توجه به آنها دست به تولید کالا یا خدمات بزند
  3. ارائه کالا و شناساندن ویژگی‌ها و مزایا آن: در این مرحله که روند فروش به صورت جدی‌تری پیگیری می‌شود، می‌بایست خریدار را با کالا یا خدمات خود آشنا کنید. دادن اطلاعات کافی راجع به محصول و طرح کردن مزایای محصول به خریداران بالقوه یکی از مراحل فرآیند فروش است.
  4. پاسخگویی به انتقادات و ایرادهای مشتری: پس از اینکه تمامی اطلاعات را در دسترس خریدار گذاشتید، ممکن است سوالات و ایراداتی در ذهن خریدار بوجود بیایند. عمدتا این سوالات به سه دسته تقسیم می‌شوند: درخواست اطلاعات بیشتر، شکایت در مورد قیمت، قانع نشدن خریدار.
  5. نهایی کردن فروش: اگر مرحله قبل را به خوبی پشت سر بگذارید به مرحله آخر یعنی بستن قرارداد و قطعی کردن فروش می‌رسید. با به پایان رسیدن مراحل فروش، کار شما با مشتری تمام نخواهد شد. برای نگهداشتن مشتریان (Retention) باید تمهیداتی مانند ارائه بن تخفیف در صورت خرید مجدد، ارائه تخفیف ویژه در صورت معرفی کردن مشتریان جدید، برگزاری جشنواره و قرعه‌کشی‌ مخصوص مشتریان دائمی جهت تشویق کردن افراد بیشتر به خرید ازشما و غیره.

سخن پایانی

تعاریف متعددی از فروش وجود دارد و در پاسخ به پرسش فروش چیست جواب‌های متعددی را می‌توان بازگو کرد. اما در این مطلب ما به طور ویژه از تاریخچه فروش صحبت کردیم و از تاثیر بازاریابی در میزان فروش پرده برداشتیم. همانطور که گفتیم، میزان فروش کسب و کار به عوامل بسیار زیادی وابسته است که مهم‌ترین آنها بازاریابی به طرق مختلف در نظر گرفته می‌شود.

اگر به دنبال فروش حداکثری هستید باید بهترین و مناسب‌ترین روش را از بین صدها نوع بازاریابی انتخاب کنید. توجه به فرآیند فروش (Sales process) نیز بسیار حائز اهمیت است؛ در واقع مراحل فروش به صورت یک پروسه تکرار پذیر است که به میزان سود دهی کسب و کارها کمک قابل توجهی می‌کند.

قبلی کوچینگ چیست؟ هرآنچه که درباره کوچینگ باید بدانید
بعدی تفاوت کوچینگ و مشاوره؛ بررسی تفاوت های بیزینس کوچینگ با مشاوره

تردید نکنید، نظر شما برای ما مهم است. لغو پاسخ


احیاء کسب و کار

کسب و کارهایی که روزی مایه افتخار صاحبانشان بودند، اکنون با چالش‌هایی روبرو هستند که گاهی از عهده‌ی حل آن‌ها برنمی‌آیند. این پیرمرد، تنها یکی از آن بسیاری بود که با واقعیت تلخ ورشکستگی دست و پنجه نرم می‌کرد.
او که زمانی مغازه‌ای شلوغ و پررونق داشت، اکنون در سکوت و تنهایی، به دیوارهای خالی مغازه‌اش خیره شده بود. «همه چیز تمام شده…»، زمزمه‌ای که از لابه‌لای نفس‌های سنگین پیرمرد بیرون می‌زد، نشان از دل‌شکستگی عمیقی داشت. و این صحنه‌ای بود که متأسفانه در این روزها، بسیار شاهد آن هستیم …

دسته بندی
  • استعداد
  • امید و انگیزش
  • ایده پردازی
  • بازاریابی
  • برندینگ
  • بیزینس کوچینگ
  • پادکست صوتی
  • پرسنال برندینگ
  • تبلیغات
  • توسعه کسب و کار
  • ثروت
  • خلاصه کتاب صوتی
  • داستان
  • دسته‌بندی نشده
  • دولت
  • رادیو یوبان
  • رایگان
  • زندگی دانشگاهی
  • زندگینامه افراد موفق
  • سبک زندگی
  • شعر
  • طراحی
  • فروش
  • فن بیان
  • کسب و کار
  • لایف کوچینگ
  • مدیریت
  • مهارت های فردی
  • موسیقی
  • ویژه
  • یوسف شکیبان
Instagram Telegram Whatsapp Phone-alt

دکتر یوسف شکیبان، اولین بیزنس تراپیست ایران، کسی که قلب کسب‌وکارها را می‌کاود و نبض پیشــرفت را در دستـانش دارد. او بـا دکترای مدیریت و بیش از یک دهه تجربه در خلق و مدیـریت چهار بـرنـد ملـی، نه تنها یک کارآفرین است، بلکه یک شفاگر برای کسب‌ و کارهایی است که در پیچ‌ و خم‌های مشـکلات گرفتار شده‌اند.

دسترسی سریع
  • یوبان
  • آخرین مقالات
  • دوره ها
  • تماس با ما

برای دریافت راهکارهای نوین کسب و کار، ایمیل خود را وارد کنید

logo-samandehi
fani-herfe-ei
fani-herfe-ei

[طراحی وب سایت توسط میلانت]

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://youbaan.ir/?p=10995
مرورگر شما از HTML5 پشتیبانی نمی کند.