مدیر فروش موفق چه ویژگی هایی دارد؟
یکی از شغلهای بسیار مهم در کسب و کارهای امروزی، شغل مدیریت فروش است. مدیر فروش موفق، فردی است که باید هدایت تیم فروش یک مجموعه را به عهده بگیرد و با استفاده از به روزترین روشها، به آنها کمک کند. همچنین محصولات و خدمات مورد نظر را به خوبی به دست مشتریان برساند. در ادامه این مطلب، ویژگیها و وظایف یک مدیر فروش موفق را بررسی میکنیم.
اهمیت حضور یک مدیر فروش موفق در یک مجموعه
دادههای آماری نشان میدهند که مدیر فروش میتواند به طور چشمگیری کیفیت فروشندگان یک مجموعه را افزایش دهد. یک مدیر فروش موفق میتواند به خوبی تواناییهای نیروهای موجود در تیم فروش یک مجموعه را ارزیابی کند. با استفاده از تکنیکهای مختلف، آنها را به فروشندگانی حرفهای تبدیل کند تا راندمان کاری مجموعه افزایش پیدا کند.
یک مدیر فروش چه وظایفی دارد؟
به طور کلی، وظایف مدیران فروش، با توجه به سیاستهای مجموعه میتواند متفاوت باشد. اما در ادامه برخی از وظایف اصلی تمامی مدیران فروش را بررسی میکنیم.
- مدیریت افراد
- مدیریت نیازهای مشتریان
- مدیریت کسب و کار
- افزایش درآمد مجموعه
آشنایی با ویژگیهای مدیر فروش موفق
همانطور که بیان شد، مدیر فروش در یک سازمان و یا مجموعه، میتواند وظایف مختلفی داشته باشد. اما اصلیترین وظیفه هر مدیر فروش، افزایش درآمد آن مجموعه و یا سازمان است. برای این که یک مدیر فروش بتواند به این امر دست پیدا کند و به خوبی برای گروهی که با آنها کار میکند، مفید باشد، باید یک سری ویژگیها و تواناییهای خاص داشته باشد که در ادامه آنها را بررسی میکنیم.
مطلب پیشنهادی: مدیریت فروش چیست و چگونه انجام می شود؟
برقراری ارتباط
روابط عمومی بالا یکی از ویژگیهای طلایی است که یک مدیر فروش حرفهای باید داشته باشد. در واقع میتوان گفت چیزی حدود 70-80 درصد موفقیت یک مدیر فروش بر پایه مهارتهای برقرار ارتباط است. مدیر فروش باید بتواند اعضای تیم خود را به خوبی درک کند و با هر یک از آنها به شیوه مناسبی صحبت کند.
توانایی ایجاد روحیه و انگیزه در فروشندگان
یک مدیر فروش موفق باید بتواند به خوبی انگیزه و الهام را در فروشندگان تیم خود ایجاد کند و تاثیر بالایی در آنها داشته باشد. در واقع مدیر فروش باید بتواند هر عضو تیم خود را برای حل مشکل مشتریان به بهترین شکل ممکن تشویق کند.
مدیریت تیم فروش
رهبری و مدیریت دو مهارت متفاوت است. توانایی مدیریت در واقع پایه و اساس یک مدیر فروش است و اگر یک مدیر خوب نتواند به بهترین شکل ممکن از ابزارهای در اختیار خود، برای مدیریت عناصر فروش استفاده کند. باقی موارد ارزش زیادی ندارند. البته لازم به ذکر است که مدیریت نیازمند مهارتهای دیگر مانند حمایت، تشویق و تقویت تیم فروش، در مسیر موفقیت نیز میباشد.
رهبری فروشندگان
قابلیت رهبر بودن نیز یکی دیگر از ویژگیهای یک مدیر فروش موفق است. البته این مهارت، نشانههایی مانند توانایی برقراری ارتباط، الهام بخشی و ایجاد انگیزه نیز میباشد. در صورتی که یک مدیر فروش، تمامی این عناصر را داشته باشد، میتواند به خوبی احترام مورد نیاز را از سوی دیگران کسب کند. از سوی دیگر، رهبر باید جلوهای حرفهای داشته باشد و با کسب احترام، جایگاه خود را در مجموعه کسب کند.
انعطافپذیر بودن
شکست بخشی از تمامی کارها است و حتی یک مدیر حرفهای نیز میتواند متحمل آن شود. یک مدیر فروش خوب باید بتواند از شکست درس بگیرد و از آن به عنوان یک فرصت عالی برای آموزش، اصلاح روند فروش، صرفهجویی در منابع و حتی در صورت لزوم، تغییر جریان استفاده کند.
زمانی که یک مشتری بزرگ از دست میرود، مدیر فروش حرفهای نمیترسد. در ناامیدی ساکت نمی شود و سعی میکند تا با جبران اشتباهات، مشتریان بزرگتر و بهتری را پیدا کند. این سبک کاری و انعطافپذیری مدیر فروش، میتواند به عنوان الگو برای تمامی تیم فروش مجموعه باشد.
تحلیل اطلاعات
یکی از نکات مهم ویژگیهای اصلی یک مدیر فروش موفق، توانایی تحلیل و ارزیابی منطقی اعداد و ارقام است. در واقع یک مدیر خوب باید بتواند به خوبی اطلاعات را پردازش کند. گزارشهایی منطقی از راندمان کاری خود و تیم فروش مجموعه ارائه کند. یکی از نرم افزارهایی که در این زمینه میتواند کمک کننده باشد، نرم افزار CRM است. البته نرم افزارهای دیگری نیز وجود دارد اما به طور کلی مدیر فروش باید بتواند به خوبی کار با یک از آنها را بلد باشد.
توانایی حل مشکلات
رهبری و مدیریت، بنیان توانایی برخورد با مشکلات است. زمانی که یک مدیر فروش بتواند مشکلات را حل کند، در نهایت کار کارشناسان فروش را آسان میکند و میتواند نتایج را بهبود ببخشد. بسیاری از افراد معقد هستند که یکی از مهمترین ویژگیهای یک مدیر فروش، روشن کردن مسیر تیم فروش، برای دستیابی به فروش موفق است.
توسعه مهارتهای فروشندگان
یک مدیر فروش میداند که به منظور حفظ کارایی کارشناسان فروش، آنان باید حضور در چنین محیطی را به درستی درک کنند. کارشناسان باید بتوانند هدف و رشد را احساس کنند و بدانند که مدیر فروش پس از دستیابی آنها به فرصتها از آنان حمایت میکند.
این نکته را باید در خاطر داشته باشید که همیشه تمامی مهارتها در داخل مجموعه کسب نمی شود، بلکه بر اساس یک برنامه مشخص، فروشنده باید خارج از مجموعه به دنبال فرصت و کسب تجربه و مهارت باشد. یک مدیر فروش حرفهای باید بتواند زمینههایی مناسب برای توسعه مهارتهای کارشناسان خود را در داخل و خارج از مجموعه فراهم کند و برای رسیدن به این هدف، منابع مورد نیاز را در اختیار فروشندگان خود قرار دهد.
مطلب پیشنهادی: مدیریت زمان برایان تریسی؛ اشتباهات رایج در مدیریت زمان
چگونه به یک مدیر فروش موفق تبدیل شویم؟
در نگاه اول، شاید تصور کنید که تنها با داشتن روابط عمومی بالا بتوان به یک مدیر فروش موفق تبدیل شد. اما باید بگوییم این گونه نیست و یک مدیر فروش حرفهای، علاوه بر داشتن این مهارت، از تکنیکهای دیگری نیز استفاده میکند تا بتواند راندمان کاری خود را بالا ببرد. در ادامه 5 رمز موفقیت در سمت شغلی مدیر فروش را معرفی میکنیم.
- خیلی سریع انتظارات و اهداف فروش را تعیین کنید
- زمان کافی برای تک تک فروشندگان بگذارید
- تمرکز خود را بر روی نقاط قوت مجموعه بگذارید
- موفقیتهای خود را با تیم به اشتراک بگذارید
- تکنیکهای بروز فروش را به فروشندگان آموزش بدهید
سخن پایانی
در این مطلب، ویژگیها و وظایف یک مدیر فروش موفق را بیان کردیم. مدیران فروش باید تواناییهای خاصی که در این مقاله بیان شد را داشته باشند تا راندمان یک مجموعه را بالا ببرند. به طور کلی وظایف یک مدیر فروش بسیار دشوار است و نقش او نیز بسیار حساس است. پس اگر به دنبال استخدام چنین فردی هستید یا قصد تبدیل شدن به یک مدیر فروش موفق را دارید، هیچ یک از مهارتهای ذکرشده را دست کم نگیرید.
دیدگاهتان را بنویسید