قبل از هر چیز باید توجه کنید که رزومه‌نویسی نیز یک مهارت است. یعنی باید آن را فرا گرفت. نحوه نوشتن رزومه به صورت درست و اصولی می‌توند تاثیر بسزایی در یافتن شغل و معرفی شما به مخاطبی که مدنظرتان است ایفا کند. بنابراین نباید به هیچ عنوان این مهارت را دست‌کم بگیرید. در این مقاله قصد داریم تا شما را با روش‌های رزومه‌نویسی حرفه‌ای و مؤثر آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

نحوه نوشتن رزومه

رزومه در واقع سند سوابق شغلی و حرفه‌ای شماست. کارفرما یا هر مخاطبی که رزومه شما را می‌خواند بر اساس اطلاعات مندرج در آن تصمیم می‌گیرد که با شما ملاقات کند یا نه. بنابراین روش نوشتن رزومه شما نقش تعیین‌کننده‌ای خواهد داشت و باید بتواند در عرض چند ثانیه خواننده را متقاعد کند که با شما تماس بگیرد. به طور کلی دو روش برای نوشتن رزومه  حرفه ای وجود دارد.

نحوه نوشتن رزومه, یوبان

انواع و مراحل نوشتن رزومه

  1. نوشتن رزومه زمان محور: در این نوع نوشتن رزومه، مشاغلی که تاکنون تجربه کرده‌اید را بر اساس تقدم زمانی ترتیب می‌دهید و در رزومه می‌گنجانید. تحصیلات را نیز بر همین اساس و طبق تاریخ ذکر می‌کنید. این نوع رزومه به مخاطب کمک می‌کند که در یک نگاه بتواند فرآیند شکل‌گیری سوابق شما و روندی که طی کرده‌اید را تشخیص دهد. این رزومه زمانی تاثیر گذارتر خواهد بود که روند پیشرفت شغلی، تجربی و تحصیلی شما در آن نمایان باشد. در این صورت مخاطب به شما اعتماد خواهد کرد.
  2. نوشتن رزومه مهارت محور: در این نوع رزومه، بیشتر به مهارت هایی توجه می‌شود که مورد نیاز مخاطب است. در این نوع رزومه شما بیشتر به آن بخش از مهارت ها و توانایی‌هایی اشاره می‌کنید که می دانید مورد توجه کارفرما یا مخاطب شماست. این روش بیشتر برای کسانی خوب است که مهارت یا تحصیلات بالایی دارند اما هنوز تجربیات شغلی زیادی ندارند.

توصیه ما این است که برای ارسال رزومه به کارفرمایان و برای استخدام، رزومه را به صورت زمان محور تدوین کنید. توجه داشته باشید که نوشتن رزومه  باید یک فرآیند تدریجی باشد و پیوسته آن را تکمیل کنید. همیشه یک رزومه آماده تحویل برای خودتان آماده کنید. هر ساله با توجه به مهارت‌های جدید آن را تکمیل کنید. در ادامه به مراحل و اجزای نوشتن رزومه  اشاره خواهیم کرد.

مطلب پیشنهادی: ایجاد کسب و کار نوآورانه را همین امروز شروع کنید

صفحه اول رزومه (Cover Letter)

قبل از متن اصلی رزومه یک صفحه وجود دارد به عنوان کاور لتر که به صورت اختصاصی نام کارفرما یا مخاطبی که قرار است رزومه شما را مطالعه کند در آن قید می‌شود. این صفحه در واقع یک نامه است. در آن مشخصات فردی خودتان را ذکر می‌کنید. علت ارسال رزومه و علایق خود را در آن مطرح می‌کنید و رزومه شما در واقع پیوست این نامه قلمداد می‌شود. اگر رزومه‌تان را از طریق ایمیل ارسال کنید، متنی که در ایمیل خودتان وارد می‌کنید به عنوان همین صفحه اول رزومه تلقی خواهد شد.

نحوه نوشتن رزومه, یوبان

البته بسیاری از شرکت‌ها که در حال استخدام و بررسی رزومه‌های وارده هستند، صفحه اول ایمیل را پرینت نمی‌گیرند. فقط فایل پیوست ایمیل را پرینت گرفته و بررسی می‌کنند. بنابراین ما توصیه می کنیم که نحوه نوشتن رزومه تان به صورتی باشد که همان فایل اصلی یک صفحه ابتدایی را به عنوان کاور لتر ایجاد کنید. شما در این بخش باید به نام شرکت یا فرد مخاطب اشاره کنید و هدفتان را به صورت خلاصه از ارسال رزومه بیان نمایید. مخاطب باید احساس کند که شناخت خوبی از وی دارید و ارسال رزومه شما بی هدف نبوده است.

اصل مهم در نحو نوشتن رزومه

بسیاری از کارجویان در نحوه نوشتن رزومه  این اصل مهم را فراموش می‌کنند و انبوهی از رزومه های یکسان را برای مقاصد متعدد ارسال می کنند که مثل شلیک بی‌هدف نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت. ما پیشنهاد می‌کنیم که به جای ارسال رزومه به مراکز متعدد و به صورت تولید انبوه! روی چند شرکت به صورت اختصاصی متمرکز شوید و رزومه خودتان را متناسب با نیازهای این شرکت های هدف اصلاح و ارسال نمایید.

فعالیت در پست های سازمان مختلف

نحوه نوشتن رزومه, یوبان

شما ممکن است امکان فعالیت در پست های سازمان مختلفی را داشته باشید. مثلا بتوانید به عنوان فروشنده، یا مدیر فروش یا بازاریاب و یا تحلیل گر بازار عمل کنید. در هر یک از این مشاغل باید رزومه ای متفاوت تدوین کنید. در آن به مهارت هایی اشاره شود که بیشترین تاثیر و جذابیت را برای مخاطب شما به ارمغان آورد. نوشتن رزومه  را اولین مرحله از شغل جدیدتان تلقی کنید. شما می‌توانید از قبل برای هر حوزه‌ای که در آن سابقه و فعالیت داشته‌اید یک رزومه جداگانه بنویسید.

مثلا ممکن است شما مهارت کافی برای مشاغل برنامه نویسی، آی تی، مدیر شبکه و مدیر فنی را داشته باشید. اولویت هایی که در هر رزومه رعایت می‌کنید به شغلی که قرار است برای آن رزومه بنویسید، بستگی خواهد داشت. در هنگام نوشتن رزومه  همیشه به این توجه کنید که هدف اصلی رزومه این است که مخاطب را متقاعد کند تا با شما تماس بگیرد یا جلسه مصاحبه‌ای برای شناخت بیشتر شما ترتیب دهد. هدف اصلی نوشتن رزومه  تبلیغ شماست.

درباره من

یکی دیگر از بخش‌های نوشتن رزومه، قسمت «درباره من» است که البته می‌تواند در همان صفحه کاور لتر ذکر شود. در این قسمت باید به مهمترین ویژگی‌های خودتان که با شغل مورد نظر در ارتباط است اشاره کنید. مثلاً اگر به زبان خاصی از برنامه‌نویسی تسلط دارید. نرم افزار خاصی را در حوزه طراحی گرافیک به خوبی می‌شناسید و یا مدرک معتبری در یک حوزه شغلی خاص کسب کرده‌اید.

این جمله توصیفی می‌تواند اینطور بیان شود «من همیشه به کارهای گرافیکی علاقه داشته‌ام و تجربیات وسیعی در این زمینه به دست آورده‌ام. از جمله کسب جایزه … و گذراندن دوره … که جزئیات آنها در رزومه قید شده است». معمولاً اغلب افراد به نوشتن این جزئیات به این شکل نمی‌پردازند. وجود چنین بخش‌هایی در رزومه به خودی خود نشان‌دهنده دقت و سبک ذهنی صاحب رزومه است. یعنی وجود این بخش‌ها در رزومه باعث متمایز شدن شما نسبت به سایر متقاضیان خواهد شد.

اطلاعات شخصی

در نحوه نوشتن رزومه تان باید به این نکته توجه کنید که اطلاعات شخصی خودتان را به صورت خلاصه و مرتب شرح دهید. اطلاعاتی از قبیل نام و نام خانوادگی، محل و تاریخ تولد، تصویر (که حتما لازم است چون برخی کارفرمایان به این مورد حساس هستند)، وضعیت تاهل و سربازی و اطلاعات تماس (اعم از شماره تلفن، ایمیل و شهر محل سکونت).

مطلب پیشنهادی: کسب و کارهای جدید در دنیا

تحصیلات و اهمیت آن در نحوه نوشتن رزومه

یکی از بخش‌های مهم که در نحوه نوشتن رزومه تان حتماً باید به آن اشاره شود، بحث تحصیلات است. این بخش را به دقت تنظیم کنید. رشته‌هایی که خوانده‌اید را با ذکر رشته و دانشگاه محل تحصیل وارد کنید. مراقب باشید که خلاصه کردن و جا انداختن یا طفره رفتن در این بخش کاملاً از سوی کارفرما به عنوان یک عدم صداقت از سوی شما تلقی می‌شود.

نحوه نوشتن رزومه, یوبان

مثلاً اگر محل تحصیل را ننویسید. تصور نکنید کارفرما به آن توجه نمی‌کند بلکه در نظر او چنین تداعی می‌شود که حتماً خودتان از محل تحصیلی که داشتید راضی نبودید یا جای نامعتبری بوده است. در این بخش اگر معدل بالایی در هر مقطع تحصیلی کسب‌ کرده‌اید آن را هم ذکر کنید، البته اگر معدل درخشانی ندارید لازم نیست!

دوره‌های آموزشی سپری‌شده

در این قسمت باید به نام دوره های آموزشی، مدت و سطح آن دوره (مقدماتی یا پیشرفته) اشاره کنید. یک توضیح مختصر هم اگر درباره هر بخش وارد کنید بسیار عالی است. بهتر است که این توضیح از یک خط بیشتر نباشد.

سوابق حرفه‌ای و شغلی

در این بخش باید بر اساس تاریخ (ابتدا سوابق اخیر و سپس سوابق قدیمی‌تر) به شغل‌ها و سمت‌هایی که تا کنون داشته‌اید اشاره کنید. در واقع مهمترین بخش نوشتن رزومه  همین قسمت است. در این بخش باید نوع وظایفی که در هر پست سازمانی انجام داده‌اید را نیز ذکر کنید. حتی پروژه‌های مهمی که در آن دخالت و مشارکت داشتید را در این قسمت از رزومه وارد کنید.

به عنوان مثال اگر مدتی در یک هتل به عنوان آشپز کار کرده‌اید. در همان زمان در اجرای تشریفات هم مشارکت داشته‌اید می‌توانید در این بخش به آن اشاره کنید. توجه داشته باشید که تمرکز کارفرمایان برای بررسی سوابق شما به میزان تناسب این بخش از رزومه با نیازمندی‌های شغلی آنها برمی‌گردد.

مهارت‌های تخصصی

در این بخش از نحوه نوشتن رزومه باید به صورت کامل به تمام مهارت‌های شغلی و عمومی خود اشاره کنید. مثلاً مهارت سخنوری، مذاکره، بازاریابی، گرافیک، جوشکاری، مشاوره تخصصی و غیره. حتی الامکان سطح مهارت خودتان را هم مشخص کنید (مقدماتی، متوسط، پیشرفته).

سطح تسلط به زبان انگلیسی

نحوه نوشتن رزومه, یوبان

در این قسمت سطح تسلط به زبان انگلیسی را در یک جدول مشخص کنید. ردیف های این جدول عبارتند از مکالمه، درک مطلب، نگارش و ستون های جدول عبارتند از (مبتدی، متوسط، خوب، عالی). بدین ترتیب شما سطح تسلط خودتان را در هر یک از ابعاد زبان انگلیسی مشخص می‌کنید. آشنایی و تسلط به زبان انگلیسی برای بسیاری از کارفرمایان یک مزیت به شمار می‌رود و به صورت متوسط حتی در یک پست مشابه، کسانی که به زبان انگلیسی آشنایی دارند نسبت به کسانی که فاقد این توانمندی هستند حقوق بالاتری دریافت می‌کنند.

علاقمندی‌ها

در این بخش از نوشتن رزومه می‌توانید توصیفی از ویژگی‌های شخصیتی و علایق خودتان را بیان کنید. این کار موجب می شود فرد مخاطب و کارفرمای احتمالی بتواند بیشتر با شخصیت شما آشنا شود. مثلاً اینکه «به ورزش علاقه دارم و هفته‌ای سه بار به طور منظم به ورزش تکواندو مشغولم»، یا اینکه «مشتاق و علاقمند مطالعه در حوزه کامپیوتر و نرم‌افزار هستم و تاکنون بیش از صد مقاله در این رابطه مطالعه کرده‌ام».

سعی کنید در این بخش تصویر جامعی از خودتان منتقل کنید. یعنی به جنبه‌های مختلفی از زندگی و علاقمندی‌هایی که دارید اشاره کنید، در ابعاد هنری، فرهنگی، ورزشی، علمی، و نظایر اینها. این بخش را باید به صورت مختصر و مفید تدوین کنید و از ذکر مطالب کلیشه و حاشیه‌ای خودداری نمایید.

دستاوردهایی که در زندگی داشته‌اید را هم می‌توانید در این بخش بیاورید مثلاً اگر جایزه هنری خاصی دریافت کرده‌اید یا در مسابقات ورزشی عنوانی کسب کرده‌اید. مثلاً «وبلاگی تأسیس کرده‌ام که امروز روزانه بیش از 1000 بازدید کننده دارد».

معرفی صفحه شخصی در شبکه‌های اجتماعی

نحوه نوشتن رزومه, یوبان

توصیه ما این است که در صفحات شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام و لینکدین یک صفحه حرفه‌ای داشته باشید. سعی کنید خودتان را در آن معرفی کنید. می‌توانید آدرس این صفحه را (البته اگر صفحه خوبی طراحی کرده‌ باشید) در این قسمت از رزومه وارد کنید.

رزومه نویسی یک مهارت است. این مهارت به تدریج و با تمرین به دست می آید و ارتباط مستقیمی با توانایی شما در نگارش دارد. بنابراین سطح کیفیت نوشتن رزومه  را توانایی نگارش و تقسیم‌بندی شما مشخص خواهد کرد. اما در ادامه به برخی اشتباهاتی که معمولاً افراد در تدوین رزومه مرتکب می‌شوند اشاره می‌کنیم. تا شما در نوشتن رزومه  این اشتباهات را تکرار نکنید. توجه به این موضوعات می‌تواند سطح کیفی نوشتن رزومه  را بهبود دهد.

اشتباهات رایج در نوشتن رزومه

  • اشتباهات تایپی، دستور زبانی و املایی (این اشتباهات واقعا مهلک است و نظر کارفرما را منفی خواهد کرد)
  • بی‌ربط بودن مفاد رزومه با ویژگی‌های لازم برای شغل
  • نقص در توضیحات
  • طولانی کردن رزومه (بهتر است که رزومه  بیش از دو صفحه نباشد)
  • بیان مبهم موضوعات (گاهی اوقات متقاضیان به گونه‌ای مطالب را می‌نویسند که کارفرما به اشتباه بیفتد یا به صورتی دو پهلو موضوعات را بیان می‌کنند. این اشتباه را نباید تکرار کنید چون در صورت ابهام در رزومه، کارفرما برای توضیحات بیشتر با شما تماس نخواهد گرفت و رزومه شما در همان ابتدا رد می‌شود)
  • بهم ریختن فایل ورد (به همین دلیل رزومه را باید در فرمت PDF ارسال کنید)
  • حجم فایل ارسالی شما نیز نباید زیاد باشد (نهایتا 1 الی 2 مگابایت کافی است)
  • شکل نامناسب نگارش و فونت و علائم نگارشی
  • اطاله کلام یعنی تفسیر و توضیح بیش از حد
  • اشاره نکردن به عنوان شغلی مورد نیاز در عنوان ایمیل رزومه ارسالی
  • اشاره به قابلیت‌هایی که قابل اندازه‌گیری نیست و بیشتر ادعا است (مثلاً خلاقیت بالا)

نمونه رزومه آماده و قالب رزومه

شما با کلیک بر روی دکمه های زیر می توانید نمونه رزومه های آماده را مربوط به هر شغل مشاهده کنید تا دید بهتری از نحوه نوشتن روزمه پیدا کنید.

با استفاده از ابزارهای رزومه ساز آنلاین مانند: cvbuilder.me به راحتی رزومه خود را بسازید. همچنین می توانید با دانلود فایل نمونه رزومه خام زیر با قرار دادن اطلاعات خود رزومه خود را ایجاد کنید.

نوشتن رزومه، نگارش صحیح توانمندی‌ها و مهارت های شماست

نحوه نوشتن رزومه, یوبان

به این نکته مهم توجه داشته باشید که نوشتن رزومه  در واقع نگارش صحیح توانمندی‌ها و مهارت های شماست و غنای این رزومه به فعالیت های پیشین شما باز می گردد. به عبارت دیگر شما هر قدر هم که قدرت نگارش داشته باشید تا زمانی که مهارت های مرتبط و توانمندی‌های لازم را در خود پرورش نداده باشید نمی‌توانید رزومه‌ای قوی و جذاب بنویسید. بنابراین همواره برای تقویت رزومه خود باید به کسب مهارت های جدید و مرتبط بپردازید.

در مقالات بعدی به موضوعات مرتبط در این زمینه خواهیم پرداخت. همچنین روش‌های تقویت رزومه و کسب‌ مهارت های لازم برای ارتقای شغلی را توضیح خواهیم داد. با ما همراه باشید.

dweebsglobal 

اشتراک گذاری

پاسخ دادن