کسب و کار از نظر كتاب «پيش به سوی كارآفرينی»
اهداف اين كتاب، راهنمايي شما براي آغاز و ادامه كسب و كار، آموزش مديريت كسب و كار، ايجاد انگيزه براي راهاندازي كسب و كارهاي تازه و معرفي كارآفرينان مشهور است. با یوبان همراه باشید.
كارآفرينان كسانياند كه با ايجاد محصولات و خدمات نوين مورد نياز مردم، به پاداشهاي اقناع كننده دست مييابند؛ از هيچ، كسبو كاري جديد خلق ميكنند؛ به رغم مخاطرات بسيار، مبدع كارهاي جديد ميشوند؛ به تنهايي و بدون دخالت مديريت، تصميمميگيرند كه چه مقدار از سرمايه خود را گسترش دهند، يا آن را محدود كنند؛ آنها بنيانگذاران شركتها و پديدآورندگان مفاهيم و ايدههاي جديداند؛ با تمام نيرو و اراده از عقايد خود دفاع ميكنند؛ و باورهاي خود را با ارادهاي خللناپذير به پيش ميبرند و در برابر آنچه ديگران غيرممكن يا ناكارآمد ميپندارند، ايستادگي ميكنند.
شاخصه تمام كارآفرينان موفق، خلاقيت، نوآوري، ريسكپذيري، استمرار كار بيش از ديگران و انجام كار بيش از حد نياز است. تقريباً، تمام كساني كه به قلل موفقيت رسيدهاند، از تمام اشخاصي كه به حد آنان نرسيدهاند، بيشتر و سختتر كاركردهاند؛ تحقيق و مطالعه كردهاند و دقيقتر برنامهريزي كردهاند. آنها ضمن پرهيز بيشتر، به خود« نه» گفتهاند و مشكلات بيشتري را از سر راه برداشتهاند. مهارت در سرمايهگذاري و مديريت مدبّرانهي كسبو كار، توزيع مجدد ثروت را تضمين ميكند. در سطور زير، مقولههاي: يافتن زمينه كاري مناسب، آغاز و راهاندازي آن، كارمنديابي، اصول و راهكارهاي برنده شدن، مديريت، بازاريابي، فروش، اثرقوانين مالياتي، تنوع بخشي، كنارهگيري و فروش كسبوكار به اختصار ارائه شده است.
آغاز كار يك مبارزه است
اساسيترين گام براي يك كارآفرين، تصميمگيري براي راهاندازي و آغاز كار است. آغاز كسبوكار جديد به شجاعت و همت بسياري نياز دارد. مشكلات كسبوكار تنها با ايستادگي و پشتكار برطرف ميشوند. هر كسب و كار تازه علاوه بر مشكلات معمول، مشكلات خاص خود را نيز دارد و كارآفرين در شروع كار مجبور است راه خود را از ميان طيف بيپايان مشكلات بازكند.البته تمام اين مسائل و مشكلات قابل حلاند. كساني كه مقاومت ميكنند و از مشكلات نميهراسند، به موفقيتهاي چشمگيري نائل ميگردند. گاه، پول پاداشي نيست كه فوراً به دست آيد؛ اما تجربه ميتواند از مثقالها طلا ارزشمندتر باشد. هرچه ثروت خود را ديرتر به دست آوريد، بيشتر خواهد بود.
چگونه زمينه كاری مناسبي بيابيد
شغل فعلی شما منبعی غنی از ایدهها و مفاهیم است. نیازهای بیپاسخ مانده بهترین راه برای یافتن یك فرصت كاریاند. دفترچه یادداشت كوچكی تهیه كنید. یك صفحه را به «نیازها» و صفحه بعد را به «خطاها» اختصاص دهید و هر روز از چیزهایی كه دلخورید و نیازهایی را كه تشخیص میدهید در آن یادداشت كنید. در هر كسبوكار باید به دنبال فرارفتن از حد فعلی ارائه خدمات یا روشهای فعلی انجام كارها باشید. یك كسب و كار میتواند نتیجه كشف راهی جدید، بهتر یا ناشناخته، برای انجام یك كار باشد. باید، آنچه به دنبالش هستید، مشكلی را حل كند یا نیازی را پاسخگو باشد.فرمول موفقیت ارائه خدمات كمی بهتر و كمی بیشتر است. رفتارهای مبتنی بر بیتفاوتی، بیدقتی و لاابالیگری و خدمات ناكافی، فرصتهای كسب و كار ایجاد میكنند. ایده خدمات رسانی؛ در كسب و كار، بهترین تضمین كنندهی موفقیتی است كه میتوانید داشته باشید. باید عاشق خدمترسانی باشید، یعنی كمالگرایی مصمم باشید كه هدفش آسودگی و خشنودی مشتری است. زندگی خدمت است و كسی پیشرفت میكند كه به هم نوعان خود كمی بیشتر و بهتر خدمت كند. اعتبار بیشتر و خدمات بهتر است كه وفاداری مشتری را تضمین میكند. قبل از اینكه به موفقیت عظیمی دست یابید، به ماهها و سالها تلاش و كار و زحمت نیاز دارید. كارتان را با پروژههای كوچك ولی مورد نیاز شروع كنید. شما چیزی میخواهید كه بتوانید ده سال یا بیشتر به تولید آن ادامه دهید، در این صورت است كه سود واقعی به دست خواهید آورد.
كارهای كوچك خدماتی، سریعترین و راحتترین كارها برای شروع هستند. باید در تولید كالاها و ارائه خدمات، بالاتر از حد وظیفه عمل كنید. فرصت یعنی روشی بهتر برای ارائه خدمات و رفع نیازهای جامعه بشری. به یاد داشته باشید برندگان بزرگ، ده یا بیستسال در پستی و بلندیها دست و پا میزنند و سختیها را تحمل میكنند. اگر احتیاجات، خواستها و ناامیدیها را دقیق بررسی كنید، فرصتی را كشف خواهید كرد. چرا ناراضی هستید؟ چه چیزی شما را عصبی میكند؟ چه آرزویی دارید؟ دلتان چه میخواهد؟ چگونه میتوانید مشكلات دیگران را حل كنید و خواستها و نیازهای آنان را پاسخگو باشید؟ باید زندگی را برای مشتریان خود بهتر، سادهتر، شادتر و پرمنفعتتر كنید. برای شروع، كارهای خدماتی، سادهتر از كارهای تولیدیاند. تنها تحولی كه در یك كسب و كار خدماتی به آن نیاز دارید ارائه خدمات برتر است. وقتی خدمات ضعیف را بررسی كنید، به فرصتهای بیشماری دست خواهید یافت. شركتی كه محصولی جدید تولید میكند باید بر كیفیت تأكید كند و به دنبال فروشهای قابل تكرار و همیشگی باشد. پس از آغاز كار، ایدهها و فرصتهای جدیدی به ذهنتان خطور خواهد كرد كه پاداشهای بزرگتری خواهد داشت.
شايد شما تصميم به خريد كسب وكاري داريد. در صورت داشتن سرمايه لازم، اين كار مزاياي مشخصي دارد. براي موفق شدن و كشف موقعيتها و متحول كردن آنها به ابتكار كارآفريني نياز داريد.
چگونه شركت خود را راهاندازید
مصرفكنندگان، فرمانروايان واقعي بازارند؛ لذا شما بايد با ارائه كالاها و خدمات پرمزيت آنان را راضي نگهداريد. گامهاي اساسي راهاندازي كسبوكار، عبارت است از: تدوين طرحي براي كسب وكار (تعيين خدمت يا محصول و فهرستكردن اهداف و مقاصد)؛ تنظيم بودجه براي نخستين سال عمليات كسب و كار، تهية سرمايه، انتخاب وكيل، نامگذاري شركت، به ثبت رساندن آن، جمعآوري اطلاعات پيرامون رقبا و بازار و بهبود مهارت هايي که در حيطة روابط انساني قرارميگيرند.
بايد بر شكاف بازاري متمركزشويد كه ميتوانيد در آن برنده باشيد. يكي از بهترين همكاريها، همكاري يک كاسبكار و يك مخترع يا دانشمند است. بايد در شروع كسبوكار جديد، پيرامون رقبا، قيمتگذاري، بازاريابي و توزيع، اطلاعات دقيقي جمعآوري كنيد. شخصيتي خوب، كه دانش جذب مشتريان و اثرگذاري بر آنان را داشته باشد، سكوي پرتاب براي نيل به فروشي موفق است. مشاوره با يك حسابدار تحصيلكردهي خوب و تدوين يك برنامهي مالي شفاف ضروري است. به پنج سال زمان و ده برابر بودجهي اوليه نياز است تا به درآمد زايي برسيد. فلسفه حاكم بر شركتهاي موفق نشان دهندهي ضرورت تعهد به كيفيت، خدمات، ارزش و اطمينانپذيري است. مطمئن ترين شالوده توليد، كيفيت است؛ پس شما نيز بايد ضمن عرضه بهترين خدمات, مشتري را اصل بدانيد؛ به همه قولهاي خود جامة عمل بپوشانيد؛ كسب و كاري كيفيت مدار ايجاد كنيد و در انجام كارهاي كيفي اصرارورزيد و تركيب اين اصول است كه يك مؤسسه موفق را پا برجا نگه ميدارد.
روابط خود را در شغل تنظیم كنید
روابط میان كارفرما و كارمند رابطهای برابر و درست مانند بزرگراهی دو طرفه است و براساس سود مشترك و تقریباً برابر تنظیم میشود. كارمندان خون جاری كسب و كارند. بهترین شكل روابط انسانی، ارائه خدمات به طور متقابل است. افرادی را استخدام كنید كه از خودتان تواناتر باشند. تمام روابط جدید انسانی یكدوره كوتاه مدت ماه عسل را طی میكنند. اگر در این دوره كاستیها و انحرافاتی را دیدید باید بدانید كه فقط در حال مشاهده نوك یك كوه یخ هستید. شما باید با مشورت مشاور بیمه، بیمهای مطمئن با توان بالای محافظت بخرید. مهمترین دارایی اصلی فرد اعتبار است؛ پس باید بتوانید درباره كارهایی كه درست انجام نشدهاند، بیرودربایستی سؤال كنید.
سعی كنید هرگز یك اشتباه را دوبار تكرار نكنید. از سویی دیگر، شخصی كه میخواهد كسب و كار بزرگی راه بیندازد، نیاز به عدالت دارد.
یك كارآفرین باید محیط كاریای ایجاد كند كه در آن، امكان رشد و پیشرفت برای افراد وجود داشته باشد. بررسی مواردی چون سابقه كاری، معرفینامهها، و نتایج امتحانات، عموماً در انتخاب كارمندان مفیدند و بر برداشت كلی شما از فرآیند مصاحبه اثر میگذارند. بهتر است با كارمندان جدید قرارداد رسمی ببندید. هیچ دونفری نمیتوانند منظور دقیق خود را شفاهاً به هم تفهیمنمایند. هرگز بدون توافق مشاور حقوقی خود چیزی امضا نكنید.(هرقدر هم كه به نظر بیخطر بیاید).
با تكیه بر سه اصل راه شغل خود را هموار كنید
يك فلسفه عملياتي سالم، نه تنها چشمانداز مورد نظر يك شركت را مشخص ميكند، بلكه بنيان اصول مستحکم مديريت سازمان را ميگذارد. نخستين اصل در كسب و كار درستكاري است؛ پس درستكاري و تعهد شما بايد فراتر از حرف باشد و از عمق وجودتان برخيزد. امانتداري، درستكاري و تعهد موجب ميشود مردم به شما اطمينان كنند و تجارت شما رونق پيداكند و روابط كاري فعال شود. يك كسب و كار بزرگ بدون اِتکاء بر درستكاري و صداقت, بسيار کم تر محقق مي شود. صداقت در كسب وكار يعني: صداقت در احترام صادقانه به تعهد اخلاقي در خصوص كساني كه به شما اعتماد ميكنند و امورماليشان را به شما ميسپرند؛ صداقت در جلوگيري از ساكن ماندن سرماية سرمايهگذاران و صداقت در استفاده از روشهايي كه در درازمدت, موجب کسب اعتبار، آبرو و موقعيت خوب مي شوند. هيچ شركتي بدون صداقت از مراجعه مكرر مشتري منتفع نميشود.
دومين اصل در يك كسب و كار, اجتناب از پذيرش كمكهاي مالي دولتي است؛ چرا که مشكلات مالي، منجر به تلاش مضاعف، راهحلهاي خلاق، ايستادگي و اراده ميشوند. دريافت نکردن چيزي به صورت رايگان، شاخصههاي شخصيتي اي ايجاد مي کند كه براي موفقيت دائم مورد نياز است. سومين اصل، سهيمكردن كارمندان در سود شركت است. وقتي شركت شما به سودآوري ميرسد، بايد در تقسيم آن با كارمندان سخاوتمند باشيد.
راههای برنده شدن در كسب و كار
بين رنج بردن و موفقيت رابطه ي نزديک وجود دارد. از خصائل يك كارآفرين صداقت كامل در روبه روشدن با چيزهايي است كه درك نميكند. هرگز ارادة لازم براي شروع دوباره را از دست ندهيد. نخستين نياز فردي كه ميخواهد كسب و كاري جديد را پايه گذاري کند, اعتقاد محكم به تواناييهاي خويش است. براي موفق شدن نبايد دلواپس عقايد ديگران دربارة خود و يا نظريههايتان باشيد. از اين كه ديگران شما را ريشخند و تمسخر کنند, نهراسيد. توجه داشته باشيد که محبوبترين سرگرمي نوع بشر بيان كاستيهاي ديگران است. ويژگي همة كارآفرينان, توانايي فكركردن به گونهاي متفاوت بوده است. موفقيت تنها با سختكوشي، خردمندي، علاقه، اعتماد به نفس و صداقت به دست ميآيد و تأخيرها و موانع, به طرحهاي نو و تلاشهاي مضاعف منجر ميشوند. هيچ کارآفريني نبايد پاسخ «نه» را از افراد ذي نفع بپذيرد. اَبَركارآفرينان وجودشان را بذل كسب و كارشان ميکنند. خلاقيت، تلاش، الهامات و عشق آنان به شركت سرازير ميشود. شما هم اگر دوام آوريد، به كار ادامه دهيد و روحية جنگندگي را حفظ كنيد، ميتوانيد به يك ابركارآفرين تبديل شويد.
كسب و كار جدید خود را مدیریت كنید
هر چه شركت شما رشد كند و كارمندان بيشتري استخدام كنيد ، لازم خواهد شد كه روش هاي مديريتي را بشناسيد, تا عملكرد بي نقص شما را تضمين كنند .در كسب و كار تازه, شما موتور اصلي و بنيادي كيفيت هستيد . مهم ترين نكته ي قابل ملاحظه براي شما و كارمندان, حذر از اشتباهات است. پيشاپيش براي هيچ چيز پول نپردازيد و قبل از پرداخت وجه ،كالاها را تحويل بگيريدو الزاماً تصميمات اساسي در خصوص اهداف و خط مشي هاي شركت را خود اتخاذ كنيد .از خود بپرسيد آيا تصميمات را براي افزايش منافع خود مي گيريد يا براي مهم جلوه دادن خود .تصميمات خود را تنها بر پايه ي ملاحظات كاري اتخاذ كنيد . پيام شركت شما بايد حاكي از اين باشد كه شما كاملاً به اصول اخلاقي پايبنديد و بيشترين اهميت را به منافع مشتريان مي دهيد.
كارمندان شما بايد بارها و بارها آموزش ببينند و افرادي را که عملكرد عالي دارند, تحسين و تشويق كنيد. هرگز فرصت صحبت كردن با يك مشتري را از دست ندهيد . مديريت به معناي اجراي موثر نوآوري ها، دستورات و تصميمات مؤسّس شركت است. كاركرد مديريتي از كاركرد كارآفريني جدا است و يكي دانستن كارآفريني با مديريت اشتباهي جدي است . كاركرد مديريت هميشه تحت فرمان كاركرد كارآفريني است. نخستين كليد مديريت خوب شركت كسب اطلاعات دقيق است. «کوک»: مي گويد: او پيوسته از مديران خود مي پرسد”توقع دارند دستمزدشان چقدر باشد و مبلغي را كه درخواست مي كنند به آنان ميپردازد. او اضافه مي كند : شما نميتوانيد بازندگان را برنده كنيد؛ هويت شخصيت هاي بي ثبات را تغيير دهيد، كم كاران را پركار كنيد، يا به دروغگويان و كلاهبرداران شخصيت بخشيد پس تنها يكبار سعي خود را بكنيد. اگر مي خواهيد سريعاً پيشرفت كنيد بايد آنچه را در اينجا توضيح داده شده بارها و بارها بخوانيد و متحقق كنيد.
چگونه بازاریابی كنید
شما بايد تمام عناصر بازاريابي قوي را بياموزيد . اگر توصيه هاي اين فصل را دنبال كنيد، يك بازارياب ماهر خواهيد شد و شركتي موفق بنا خواهيد كرد. اساس برنامه بازاريابي شما بايد آموزش دادن به مشتري باشد. هزاران مقاله جالب و هزاران كتاب وجود دارند كه به عنوان راهنماهاي اصلي ميتوان به نحوي تأثيرگذار از آنها استفاده كرد. به«مشتريان» از طريق خبرنامه ها، بولتن هاي فني، مقالات مندرج در روزنامه ها، مجلات، يا سمينارها نشان دهيدكه هدف اصلي شما كمك به بهبود «سلامت» ،«سود» ، يا «شادي» آنها به طريق ممكن است.وقتي مشتريان باور كنند كه انگيزه شما رفع نيازهاي آنان است و نه پركردن جيب خودتان، به طور خودكار فروشنده محبوب آنها مي شويد. هدف از تمام كارهايي كه در بازاريابي، تبليغات و فروش انجام مي دهيد، بايد بيان اين مطلب باشد كه شما به چه طريقي به مشتريان خود سود خواهيد رساند .
سعي كنيد تمام كتاب هاي تبليغاتي لازم را كه مي توانيد در حين نوشتن آگهي به آنها مراجعه كنيد، در دسترس داشته باشيد. انتخاب محل مناسب براي كسب و كار شايد مهم ترين گام در كسب و كار باشد. براي شركت خود به دنبال نامي عالي باشيد كه نشان دهنده كسب و كارتان باشد هدف بنيادين هر نوع تبليغاتي جا انداختن كسب و كار شما در ذهن مشتري است. بازاريابي خوب به معناي كارمنداني مؤدب است و نه گروهي آدامس به دهان كه دائم از خود تعريف مي كنند و از كميِ وقتِ استراحت مي نالند . هر كسب و كاري تنها يك دليل براي بقا دارد و آن هم انجام كاري به موقع براي مشتريان است. براي موفقيت به تجربه و تلاش بسيار نياز داريد و نقطه آغاز تمام موفقيت ها, خواست و اراده ي فرد است.
چگونه بفروشید
سه روش براي رشد يك كسب و كار وجود دارد : 1) جذب مشتريان جديد 2) افزايش ميزان سفارش هاي مشتريان 3) افزايش دفعات سفارش مشتريان.
مشتريان كنوني شما بهترين مشتريان آتي شما هستند . بازاريابي نيز بايد نيروي برانگيزاننده شما باشد . بازاريابان مي پرسند مشتري چه مي خواهد ؟ مشتري چه انتظاري دارد ؟ شرايطي كه ما بايد مهيا كنيم تا مشتري تمايل به معامله پيدا كند چيست؟
مالیات ها بر كسب و كار شما اثر می گذارند
قسمت معینی از سود حاصل از كسب و كار شما باید برای پرداخت مالیات ها لحاظ شود. برای پرداخت مالیات ها باید با استفاده از راه های قانونی برنامه ریزی كنید. پرداخت مالیات ها باید بر اساس آنچه كه دولت مقرر كرده است, صورت گیرد. همه چیز را در مورد مالیات ها بخوانید و با وكلا و حسابداران مشاوره كنید .
هدف شما بايد تنظيم صورت حساب هاي مالياتي در چارچوب قانون باشد. براي پرداخت هاي دقيق و منظم مالياتي خود برنامه اي تهيه كنيد . گمراه كردن اداره دارايي مي تواند عواقبي جدي در پيش داشته باشد. براي راهنمايي هاي دقيق در مورد استراتژي هاي مالياتي كه بر كسب و كار شما تاثير مي گذارد بايد با يك مشاور مالياتي آگاه و يك حسابدار خبره مشورت كنيد . هيچ درآمدي را بدون ماليات از آن خود نكنيد.
به كسب و كار خود تنوع بخشید
وقتي شركت شما كاملاً جا افتاد و كارها به خوبي پيش رفت، وقت آن است كه به تنوع بخشي در كسب و كار فكر كنيد . بهترين نوع تنوع بخشي, شركت را به سوي يك كسب و كار شراكتي سوق مي دهد. تنوع بخشي بايد با كسب و كار اوليه شما هماهنگ باشد. براي اينكه كسب و كاري موفق باشد، بايد يك نفر در جزئيات دقيق عمليات روزانه كار غرق شود . براي بقا دريك كسب و كار بايد استاد اصول و جزئيات آن شويد که البته اين امر به سال ها تجربه نياز دارد و دست كم پنج سال لازم است تا در كسب و كاري خاص استاد شويد.
شكاف بازاريابي راهي براي استفاده مجدد از مهارت ها و دارايي هاست . شكاف هاي بازاريابي شامل استراتژي جسورانه و جديد براي بهبود فروش است. هرگز با هيچ فرد ناشناس يا براي هيچ پروژه ناشناخته اي قرارداد طولاني مدت نبنديد. بايد زمان مناسبي براي ورود به بازار انتخاب كنيد . دانش سرمايه گذاري پر از داستان هاي كساني است كه در خلاف جهت آب شنا كرده اند و به موفقيت هاي عظيمي دستيافتهاند. هيچ چيز در دنيا نمي تواند مانع پيشرفت يك شخص مصمم، معتقد و مصر باشد .
با ركود در شغل برخورد کنید
كاهش مخارج و هزينه ها را اولين اولويت شركت قرار دهيد. با تمام نشريات و جرايد ادواري حيطه كسب و كار خود مشترك شويد و دقيقاً آنها را مطالعه كنيد. غرور ناشي از دستيابي به ثروت، زمينه ساز ركود است . براي حفظ پول به تجربه و مديريت دقيق نياز است.
همواره, کسي که نقطه ي غروري داشته از آن نقطه ضربه خورده است. وقتي واقعاً بر اين باوريد كه شخصي والا هستيد, در پرتگاه احمق نماياندن خود ايستاده ايد( صفحه 276 ).
فروتني يك ويژگي حياتي است كه به شما اجازه مي دهد از سد موانع و مشكلات عبور كنيد. هرگز كنترل شركت خود را به كسي وامگذاريد. با اميدواري و استقامت در دوران ركود، مي توان با برنامه ريزي مجدد, تعهدات مالي را در اقساط مدت دار پرداخت نمود. در دوران ركود بايد از وسوسه ها پرهيز كرد. آگاه باشيد که با تقلب يا دزدي از شجاعت و مهارت دور ميشويد.
چگونه از كار كناره بگیرید
بسیاری از كارآفرینان پس از كسب ثروت و امنیت، اشتیاق خود را به نو آوری از دست می دهند. شخصی كه فكر می كند تمام كارهایی را كه در توانش بوده انجام داده است اصلاً«فكر» نمی كند. كیفیت, حاصل تجارب متخصصی است كه از هزاران جزئیات تكامل یك محصول دركی كامل دارد .یك ضرب المثل اسپانیایی می گوید: چشمان صاحب اسب، اسب را چاق می كند . آیا یك شركت می تواند پس از آنكه بنیان گذار خود را از دست داد، همچنان به كیفیت و خدمات رسانی خود ادامه دهد. به جای فروش شركت, عاقلانه تر آن است كه هدف ارزشمندی را در نظر بگیرید و بخشی از سودهای حاصله از كسب و كار خود را در راه آن هدف صرف كنید . در راه اهداف ارزشمند و نیكوكارانه, تا بی نهایت می توان پول خرج كرد . بدترین كاری كه می توانید انجام دهید, جمع آوری ثروتی عظیم برای تحویل به فرزندان و نوادگان خود پس از مرگتان است . چنین میراثی بازماندگان شما را تضعیف خواهد كرد. وقتی افراد را از تلاش برای ادامه زندگی و امرار معاش بینیاز می كنید، خیلی چیزها را از آنها می گیرید. سختی به همراه خود مهارت و توانایی می آورد. شرایط معمولی برای هر كس, كار سخت، تهذیب نفس، فراگیری و اندوختن است و به محض اینكه بازماندگان از نیاز به چنین سعی و كوششی رهایی می یابند، دیر یا زود از لحاظ جسمی و روحی نابود می شوند . همه باید قبل از اینكه فرصت خلاقیت و تلاش برای رسیدن به خوشبختی را از فرزندان خود بگیرند، به این موضوع فكر كنند.
كسب و كار شما در وهله نخست بايد سود رساني به ديگران باشد نه سود اندوزی براي خود. بايد اين نكته را به ياد بسپاريد كه پول به خودي خود ارزش كمي دارد و آنچه با پول انجام مي دهيد اهميت دارد.
چگونه شركت خود را بفروشید
اگر روزي تصميم به فروش كسب و كار خود بگيريد, بايد وكيل و حسابداري كه رابطه نزديكي با آنها داريد، به بهترين نحو, معامله اي مناسب را براي شما ترتيب دهند. شما در وهله نخست بايد سعي كنيد بهترين پيش پرداخت را دريافت كنيد. قراردادهاي دراز مدت و پرداخت هاي مدت دار مي توانند براي فروشنده فاجعه بار باشند . هنگام تصميم گيري بايد حضوراً با متخصصان مشورت كنيد و اين مسائل را حضوري با وكيل و حسابدارخود در ميان بگذاريد تا از ريزترين جزئيات فروش كاملاً آگاه شويد. بايد قبل از معامله, درباره ي خريدار, تحقيق كاملي انجام دهيد و از خريدار چك هاي تضميني معتبر دريافت كنيد.
آنچه پس از موفقیت نباید انجام دهید
از قدرت اقتصادي خود عليه رقابت آزاد استفاده نكنيد. با حمايت از تصويبِ قوانينِ دست و پا گير، رقبا را از رده خارج نكنيد . به دنبال استفاده از يارانه ها و كمك هاي دولتي نباشيد . هيچ مرد يا زني كه لياقت نام كارآفرين را داشته باشد, دولت را براي دريافت يارانه ها، وام ها و كمك ها نمي دوشد . آن قدر غرور داشته باشيد كه از وسوسه دريافت «چيزي» در قبال«هيچ» اجتناب كنيد. اگر قرار است كسب وكاري سال هاي سال موفق باشد بايد درك روشني از آنچه ارائه محصولاتش را ميسر كرده است و آنچه براي رقابت در يك بازار آزاد لازم است داشته باشد . منافع شخصي بايد در راستاي توليد محصولات و خدماتي جديد به كار رود كه قبل از سودآوري به نفع مصرف كنندگان باشد. فروتني را از ياد مبريد و از نشان دادن واكنش هاي تند به انتقادها بپرهيزيد! ارتباط خود را با ديگران قطع نكنيد. با مردم در آميزيد و آنها را به دليل آزارهايي كه به شما مي رسانند، ببخشيد. روش مواجهه با نگرش هاي منفي مبتلا به كارآفرينان, استفاده از متانت و تعقل در واكنش به خصومت و انتقاد است. از اظهار نظر درباره آنچه نمي دانيد, بپرهيزيد. شما تنها بخشي جزئي از هر موضوع را مي دانيد؛ پس چگونه شما ميتوانيد بدون آنكه هرگز كتابي را ورق زده باشيد، در مورد موضوعات مختلف اطلاع داشته باشيد. از صحبت در مورد مباحث خارج از حيطه مهارتي خود دوري كنيد. اگر شما توصيه هاي كتاب را به طور كامل دنبال كنيد و اگر كتابهايي را كه در كتاب نامه توصيه شده اند، مطالعه و بررسي كنيد, بي شك موفق خواهيد شد.
شما فرصت دستیابی به میزانی از ثروت را دارید كه افراد نادری روی زمین تاكنون در اختیار داشتهاند. تمام تلاش خود را در راستای اخلاق به كار برید؛ خدمت كنید و ایمان داشته باشید .
اين كتاب حاوي شرح تجربيات كارآفرينان بسياري است كه دراينجا تنها به پاره اي از آنها اشاره شده است.
نگارش جيمز آر.كوك، ترجمه ميترا تيموري
تهيه و تنظيم: مرتضي جعفرزاده
منابع و مآخذ :
1- كوك، جيمز آر. (1997). پيش به سوي كار آفريني. مترجم: ميترا تيموري (1382)، اصفهان، نشر آموزه 2674190 (0311).
1-Cook, James R. (1997).The Start-Up Entrepreneur.NewYork, Truman Talley.
دیدگاهتان را بنویسید