هدف از برندینگ چیست و چرا باید آن را جدی گرفت؟
همیشه بحث برندینگ در کل دنیا وجود داشته است. در واقع مجموع فعالیت هایی که یک مدیر انجام میدهد تا باعث آگاهی از شناخت برند شود. معمولا با انتخاب یک برند، سازمان ها و مدیران سعی دارند محصول و یا سازمان و یا هرچیز دیگری را بهتر معرفی کنند. این روز ها در هر جای دنیا کلی برندهای کوچک و بزرگ وجود دارند. در چنین حالتی مدیر برند سازی و یا کارشناسان باید بهترین استراتژی ها را برای بیان و شناخت بهتر آن برند تدوین کنند. اگر بخواهیم به زبان فارسی این واژه را بیان کنیم، می توانیم بگوییم علامت تجاری و یا همان نشان تجاری برای معرفی یک محصول است. در ادامه ی این مقاله سعی داریم شما را با مفهوم برندینگ و هدف برندینگ آشنا کنیم.
هدف برندینگ در سازمان ها
می خواهیم بدانیم یک سازمان و مدیر برندینگ بر چه اساس و بر چه هدفی برندینگ انجام می دهند؟ هدف برندینگ در واقع معرفی سازمان و یا محصول مشخصی است. آیا می توان به راحتی بر روی یک جنس برند خاصی زد؟ قطعا این کار هم مانند همه کارهای دیگر نیاز به تجربه و اصول خاصی دارد. وب برندینگ و تکنیک های برند سازی از جمله این اصول هستند.
فرض کنید شما می خواهید یک برند را ثبت کنید. برندی که شما ثبت می کنید نشان از هویت شما دارد. در واقع افراد دیگر با این برند شما را می شناسند. برند می تواند متعلق به یک سازمان و یا یک فرد باشد. هیچ تفاوتی دراین بین وجود ندارد. برند دارای اجزاء مختلفی است. در واقع هدف از برندسازی این است که بتوان یک نشان پر قدرت برای خود و یا سازمان تان شکل بگیرد.
برند شامل اجزائی مانند نشان، لوگو، وب سایت، اسم تجاری و … است. برای معرفی برند باید از طریق شبکه های اجتماعی و جهانی و … ارتباط برقرار کرد تا مخاطب آن برند را بشناسد. هدف برندینگ هم ارتباط مناسب با مخاطب است.
استراتژی برندینگ
استراتژی برند در این است که بتوان به سوال های مختلفی پاسخ داد. چه کسی، چگونه، چطور و … از جمله این سوالات است. هدف برندینگ این است که انتظارات مشتری برآورده شود. شبکه های توزیع و فروش برند بخشی از استراتژی آن برند محسوب می شود. نوعی ارتباط مناسب به صورت کلامی و یا حتی غیر کلامی میتواند استراتژی آن برند باشد. در واقع سوال اینجاست که چرا باید استراتژی برای برندینگ داشته باشیم؟
چرا باید استراتژی برای برندینگ داشته باشیم؟
این استراتژی به شما کمک می کند تا محصول شما ارزش پیدا کند و دیده شود. حالا این ارزشمند شدن چه چیزی را به وجود می آورد؟ زمانی که محصول شما ارزش پیدا می کند، در واقع در مقایسه با محصولات دیگر که برندی ندارند، می توان قیمت بالاتری داشته باشد. حتی اگر دو محصول متفاوت دو برند مختلف هم داشته باشند، آن برندی که ارزش بیشتری دارد، قطعا قیمت بالاتری هم دارد.
مدیر برندینگ همواره باید در سعی و تلاش باشد تا بداند مشتری به چه چیزهایی علاقه دارد. هدف برندینگ تحقق خواسته ها و علاقه های مشتری است. با این تفکر بهتر می توان برند را به مخاطب شناساند. کیفیت در برندیگ اولین حرف را می زند. پس بهتر است توجه زیادی به آن شود.
مراحل دقیق برای برندسازی
در این بخش سعی داریم شما را راهنمایی کنیم که چگونه به دنبال طرح ریزی برای یک برند خوب و قدرتمند باشید. در واقع چگونه هدف برندینگ را برای خود تعریف کنید.
گام اول: اولین قدم این است که یک طراحی حرفه ای و خوب برای لوگوی برندتان بسازید. این لوگو باید شامل یک طرح زیبا و معنی دار باشد.
گام دوم: در این مرحله یک پیام ثابت برای برند خود در نظر بگیرید. در واقع برند شما باید یک پیام طلایی برای مخاطبین داشته باشد. کارکنان سازمان و تشکیل دهنده یک برند باید تمام اطلاعات کافی در مورد آن برند را داشته باشند.
گام سوم: محبوبیت برند در همه جا: برند شما باید کاملا مورد توجه قرار بگیرد. باید شامل بخش های مختلف کسب و کار شما باشد. مثلا زمان پاسخگویی به مخاطب و مشتری باید با دید 360 درجه قرار داشته باشد. برای تعیین هدف برندینگ بهتر است هر کاری برای حفظ اعتماد و ارزش برند انجام داد.
گام چهارم: جسارت برند بسیار مهم است. برند شما باید کاملا شیک و با جسارت باشد. یعنی از همه لحاظ کاملا دوست داشتنی و مخاطب پسند باشد.
گام پنجم: تگ لاین گام بعدی است. برند شما باید دارای یک نام یا عبارت کوتاه و مفهومی باشد. یک نام کوتاه اما با مفهوم می تواند اندازه یک کتاب حرف داشته باشد.
گام ششم، استانداردسازی: برند شما باید یک هویت ثابت و دقیق داشته باشد. برای مثال حتی رنگ آن هم تغییر نکند. یک طرح ساده و شیک هم برای برندسازی کفایت می کند و نیاز به طرح های عجیب و غریب نیست. اصول برندینگ بر مبنای ثابت سازی است.
گام هفتم: گام هفتم بر پایه صداقت و درستی است. قطعا برند شما نشان دهنده کسب و کار و معرف کسب و کار شما است. بر این اساس باید کاملا با مشتری و مخاطب صادق باشید. در غیر این صورت مشتری دیگر از برند شما خرید نمی کند. حتی آن را به دیگران پیشنهاد نمی دهد. همه این مراحل باید به خوبی انجام شود تا هدف برندینگ تحقق یابد.
هدف برندینگ در کسب و کار
با بررسی های مفهوم برندینگ می توان فهمید که برندینگ هم یک نوع بازاریابی مستمر و ثابت است. هدف برندینگ جلب مشتری با تضمین است. سازمان یا شرکت و یا یک فرد با طرح ریزی برندینگ خود به دنبال نشان دار کردن و یا نمادی برای محصول و سازمان خود است. برندینگ اصلی ترین اساس برای یک شرکت و کسب و کار است.
این برند به مشتری این اجازه را می دهد تا سطح توقع خود را از آن سازمان بیشتر کند. در نتیجه اعتماد سازی پیش می آید. در واقع برندسازی می توان رقابت خوبی با رقبای کسب و کار خود داشته باشید. به همین دلایل برندینگ باعث افزایش درآمد برای یک کسب و کار است. هدف برندینگ هم ایجاد درآمد بهتر توام با شناسایی محصول باکیفیت است.
دیدگاهتان را بنویسید