ویزیتوری چیست؟ آشنایی با شغل ویزیتوی
در این مقاله به صورت کامل متوجه می شوید که ویزیتوری چیست؟ ویزیتور به معنی نماینده فروش است. ویزیتوری یکی دیگر از شغل های رایج در کشور است. در شغل ویزیتوری فروشنده دارای مغازه و یا مکانی برای فروش محصولات نیست. بلکه فروشنده باید خودش به صورت حضوری به مغازه ها و فروشگاه ها برود و محصول و برند مورد نظر را با تشویق و تمجید از محصول به فروش برساند. ویزیتوری می تواند به یک شکل دیگر هم باشد. فروشنده در حین کار مشتریان ثابت خود را پیدا می کند. به این صورت هر چند روز یکبار به سراغ آنها می رود و سفارشات جدید آنها را ثبت می کند.
اگر می خواهید در ویزیتوری موفق شوید باید یک تیم قوی و حرفه ای داشته باشید. فروش بیشتر آنها بر سود شما تاثیر گذار است. پس باید حسابی وقت بگذارید و افراد خبره و توانا در این حرفه را بیابید. ویزیتور باید بتواند محصولات شما را به خوبی به دیگران معرفی کند. در ادامه این مطلب در مورد ویژگی های یک ویزیتور متبحر صحبت می کنیم. قطعاً با مطالعه این مطلب اطلاعات خوبی در مورد شغل ویزیتوری دریافت خواهید کرد.
ویژگی های یک ویزیتور حرفه ای
ویزیتوری هم به نوعی بازاریابی یا همان مارکتینگ است. یک بازاریاب باید ارتباط خوبی با دیگران برقرار کند. زیرا شغل آنها ایجاب می کند تا بطور مداوم با افراد در ارتباط باشند. ویزیتور باید توانایی این موضوع را داشته باشد تا نیاز های مشتریان را به خوبی بشناسد. سپس بتواند متناسب با آن نیازها محصولاتی را برای آنها فراهم کند همچنین به بخش فروش سیستمی بسیار حرفه ای و منظم نیاز دارد. راهکارهای مختلف و اساسی در این حیطه برای فروش بهتر وجود دارد. در کل در بخش فروش بازاریاب ها نقش مهمی دارند. اما ویزیتورها هم در فروش بهتر و بیشتر محصولات کمک می کنند. در ادامه این مقاله در مورد ویژگی های یک ویزیتور حرفه ای صحبت می کنیم.
ویژگی های اصلی یک ویزیتور
- توصیف و تشریح محصولات: ویزیتور ها برای فروش خود به سراغ خرده فروشی ها می روند. آنها باید بتوانند محصولات خود را با بیانی خوب و صحیح به فروشندگان دیگر توضیح دهند. اگر آنها بتوانند فروشندگان را متقاعد به خرید کنند، کمک بسیار شایانی به شرکت ها و سازمان ها می کنند. در واقع قدرت بیان آنها بسیار اهمیت دارد. اگر وزیتور نتواند محصول را به طور صحیح به فروشنده و مشتری معرفی کند، مشتریان هم متوجه اطلاعات دقیق از محصول نمی شوند. پس اقدام به خرید نمی کنند.
- انتخاب دستیار: یک ویزیتور حرفه ای می تواند برای خود دستیار هم انتخاب کند. در این حالت خود ویزیتور به دلیل داشتن سابقه کاری بالا می تواند در پی مشتریان جدید باشد. ویزیتور هایی هم را که به عنوان دستیار انتخاب کرده است، مسئول ثبت سفارش ها کند. در این حالت درآمد بسیار خوبی برای ویزیتور بوجود می آید.
- علاقه به کار: یک ویزیتور حرفه ای زمانی موفق می شود که به طور واقعی عشق و علاقه به کارش داشته باشد. زمانی که علاقه در کار باشد هیچ روز سختی وجود نخواهد داشت. علاقه به کار باعث میشود تا انگیزه هم بیشتر شود. در نتیجه پیشرفت در کار خیلی زود مشاهده می شود. یک ویزیتور حرفه ای قطعاً با علاقه زیاد کار خود را شروع کرده است.
آشنایی با ویزیتور حرفه ای و خوب
همانطور که در بالاتر توضیح دادیم یک ویزیتور حرفه ای باید توانایی و مهارت صحیح صحبت کردن را داشته باشد. بدین معنی که فن بیان بالایی داشته باشد. در این صورت می تواند محصولات را به خوبی به مشتریان معرفی کند. برای تبدیل شدن به یک ویزیتور حرفه ای و متبحر باید آموزش های لازم را فرا بگیرید و تجربه کسب کنید. با آموزش های مناسب و دقیق و برنامه ریزی مناسب خیلی زود می توانید در این حرفه پیشرفت کنید. در ادامه این مقاله ویژگی های یک ویزیتور خوب و حرفه ای را برای شما بیان می کنیم.
ظاهری مرتب و آراسته
یکی از اساسی ترین شروط این کار ظاهری مرتب و آراسته است. آراستگی ظاهر ویزیتور به معنی پوشیدن لباس های خاص و گران قیمت نیست. بلکه باید لباس هایشان مرتب و تمیز باشد. همین کفایت می کند. اما متاسفانه مشاهده می شود که برخی از ویزیتورها با ظاهر نامناسب و نامرتب اقدام به ویزیتوری می کنند.
همانطور که میدانید قبل از صحبت کردن شما، ابتدا ظاهر شما به چشم می آید. پس آراسته بودن بسیار اهمیت دارد و توجه داشته باشید که کیف ویزیتور هم باید کاملا مناسب و تمیز باشد. ویزیتور نباید برای پیدا کردن یک خودکار چندین دقیقه وقت بگذارد و کیف خود را بگردد. این موضوع برای مشتری بسیار ناخوشایند است. زیرا وقت آنها گرفته می شود. همین نکات به ظاهر کوچک بسیار اهمیت دارند.
داشتن اعتماد به نفس و قدرت بیان بالا
اعتماد به نفس و قدرت بیان خوب هم از ویژگی های یک ویزیتور خوب و حرفه ای است. ممکن است در بدو ورود به یک فروشگاه با لحنی آرام و مضطرب صحبت کنید. این موضوع اثری منفی بر ذهن مشتری و صاحب فروشگاه می گذارد. در این حالت صاحب مغازه خیلی سریع جواب منفی به درخواست شما می دهد.
مطلب مرتبط: ایجاد اعتماد به نفس در خود از زبان برایان تریسی
در مرحله ی اول باید بر روی اعتماد به نفس و قدرت بیان خود کار کنید. اگر ویزیتور دارای قدرت بیان خوب و اعتماد به نفس بالا نباشد، طولی نمی کشد که از این درخواست های منفی خسته می شود و کلاً از کار ویزیتوری دلزده می شود. ویزیتور باید مقداری سیاست در کار خود به خرج دهد. خیلی سریع به صاحب فروشگاه درخواست خرید محصول خود را ندهد. بلکه باید برای مثال بگوید فلان محصول فروشگاه شما کم است، آیا تمایل به خرید این محصول دارید؟
یک ویزیتور حرفه ای باید بتواند مداوم از جملات مثبت استفاده کند. همین جملات مثبت باعث فروش بهتر و بیشتر محصولات شما می شود. جملات منفی ذهن صاحب فروشگاه را به سمت پاسخ های منفی می برد. پس در این موارد حسابی حواستان را جمع کنید.
یک ویزیتور حرفه ای نباید با شنیدن پاسخ های منفی خیلی زود دلسرد شود. بلکه باید با انرژی بیشتر به کار خود ادامه دهد. ممکن است در روزهای اولیه پاسخ های منفی زیادی بشنوید، ویزیتور های مبتدی و آموزش ندیده در این موارد خیلی زود ناامید و دلزده می شوند.
مکان صحبت با صاحب فروشگاه
شما به عنوان یک ویزیتور حرفه ای باید محصولات را داخل فروشگاه به صاحب مغازه نشان دهید. پس اگر به هر دلیل صاحب فروشگاه بیرون از مغازه ایستاده بود، از او خواهش کنید تا داخل مغازه بیاید. سپس در داخل فروشگاه محصولات را به او معرفی کنید.
هنگام صحبت فروشنده با مشتری وارد نشوید
باید بدانید که شما به عنوان یک ویزیتور حرفه ای نباید همزمان هنگام صحبت صاحب فروشگاه با مشتری اش وارد فروشگاه شوید و میان حرف های آنها صحبت کنید. این کار باعث می شود تا شما عنوان یک ویزیتور غیر حرفه ای را به خود بگیرید. قطعاً صاحب فروشگاه هم از این عمل ناراحت و عصبانی می شود. زیرا اولویت اول برای صاحب مغازه مشتری اش است. پس زمانی را انتخاب کنید که مشتری در مغازه وجود نداشته باشد. این طوری خیلی راحت می توانید با صاحب فروشگاه در مورد اجناس و محصولات خود صحبت کنید.
آشنا با نوع چیدمان فروشگاه
آشنا بودن به چیدمان محصولات در فروشگاه می تواند کمک خوبی به ویزیتور کند و در این حالت ویزیتور میتواند در این رابطه مشاوره های به صاحب فروشگاه بدهد. ویزیتور می تواند بهترین و مناسب ترین نقطه را برای محصولات خود به صاحب فروشگاه پیشنهاد دهد. این مسئله باعث می شود تا صاحب فروشگاه ترغیب به خرید محصولات شما شود.
برای این که بتوانید یک ویزیتور حرفه ای و معتبر شوید باید با تمامی این نکات به خوبی آشنا باشید. در این حالت میزان موفقیت شما در کار بسیار بالا می رود و ریسک کمتری در کار محتمل می شوید.
مطلب پیشنهادی: پلن فروش چیست؛ اهمیت این پلن کاربردی برای افزایش فروش شما
فرق میان ویزیتور و بازاریاب چیست؟
تفاوت میان ویزیتور و بازاریاب یکی از بحث هایی است که همه افراد می خواهند در مورد آن بیشتر بدانند. افرادی که در رشته بازاریابی تحصیل کرده اند و در این حرفه مشغول به کار هستند، تفاوت های میان بازاریاب و ویزیتور را به خوبی می دانند.
شما هم برای شروع در این حرفه باید با این دو شغل و تفاوت های میان آنها به خوبی آشنا شوید. گاهی در تیتر استخدام ها از عنوان بازاریاب استفاده می شود. اما هنگام مصاحبه متوجه می شوید که منظور آنها از بازاریاب، ویزیتوری بوده است. این عنوان برای شغل ویزیتوری صحیح نیست، زیرا افراد را به اشتباه میندازد. پیش تر توضیحاتی در مورد شغل ویزیتوری به شما دادیم. همانطور که گفتیم ویزیتور باید از محل کار فروشندگان بازدید کند و محصول خود را به آنها معرفی کند.
در واقع نتیجه می گیریم که ویزیتور ها در قیمت گذاری و شرایط تحویل محصول خیلی از خودشان اختیار ندارند. آنها باید همانطوری عمل کنند که واحد فروش به آنها گفته است. ویزیتورها باید با روش های مختلف کار متقاعد سازی را هم انجام دهند. در شغل بازاریابی بهتر است کلمه بازاریابی را به افرادی بدهیم که فعالیت نزدیکتری به بازاریابی دارند.
نحوه کار ویزیتوری
ویزیتورها با حضور در فروشگاه های سطح شهر، می توانند مغازه دار ها را متقاعد به خرید کنند. این موضوع نیاز به حضور آنها دارد. در گذشته تنها این روش برای فروش ویزیتورها وجود داشته است. اما امروزه با وجود اینترنت و فضاهای مجازی شغل ویزیتوری هم به این روش امکان پذیر شده است. ویزیتور ها این روزها می توانند از طریق ایمیل، تماس های تلفنی و … اقدام به فروش محصولات خود کنند. به هر حال هر کاری در دنیای امروز از طریق اینترنت امکان پذیر شده است. ویزیتور هم از این روش امکان فروش محصولات خود را دارد.
مشکلات کار ویزیتوری
خیلی ها تصور می کنند که شغل ویزیتوری شغلی بسیار ساده و راحت است. اما این باور بسیار غلط است. ویزیتوری هم مانند هر شغل دیگری سختی های خودش را دارد. ویزیتور باید در هوای گرم و هوای سرد به فروشگاه های مختلف برود. گاهی ممکن است در آفتاب سوزان در خیابان ها برای رسیدن به مغازه ها پیاده روی کند. پس قبل از ورود به شغل ویزیتوری بهتر است با تمامی این سختی ها آشنا باشید.
یک ویزیتور بدون داشتن توانایی و مهارت ارتباطات صحیح نمی تواند کاری از پیش ببرد. زیرا ویزیتور ها معمولاً اختیاری در قیمت گذاری و شرایط پرداخت و … ندارند. در نتیجه باید بتوانند از راه مهارت های ارتباطی خود صاحب فروشگاه را متقاعد به خرید کنند. در ادامه این مطلب اطلاعاتی در مورد آشنایی کامل تر با شغل ویزیتوری به شما خواهیم داد.
آموزش های لازم برای حرفه ویزیتوری
هر فردی برای انتخاب شغل خود باید دوره ای را به عنوان آموزش بگذراند. هر کسی که با اموزش و یادگیری وارد کار شود خیلی راحت تر موفق می شود. افراد آموزش دیده خیلی راحت تر می توانند محصولات خود را به فروش برسانند و در نتیجه سود بهتری هم کسب می کنند. به هر حال در هر کسب و کاری بازاریابی قسمت مهمی است. ویزیتوری که خود زیر شاخه ای از بازاریابی است.
برای این آموزش ها می توانید در دوره های مختلف آن در سطح شهر مراجعه کنید. حتی کتاب های مختلفی هم از این قبیل موضوع در کتابخانه ها و کتاب فروشی ها وجود دارند. مطالعه کتاب ها می تواند بسیار کمک کننده باشند. حتی کلاس های آموزشی هم برای قدرت بیان بالاتر و بهتر وجود دارند. فراموش نکنید که هر کسی در راه علم سرمایه گذاری کند، روزی ثمره و نتیجه آن را هم برداشت خواهد کرد. حتی مطالعه همین مقاله هم اطلاعات کامل و جامعی را به شما خواهد داد. بهتر است هیچ گاه از مطالعه کردن به دور نباشید، زیرا باعث می شود روز به روز شاهد پیشرفت خود باشید.
سخن پایانی
ویزیتوری یک زیر شاخه ای از بازاریابی است که افراد زیادی در آن موفق شده اند و جایگاه های خوبی رسیده اند. کسانی موفق می شوند که از تجربه و داشن دیگران بهره می برند. پس شما به عنوان ویزیتور بهتر است با کسانی که سابقه بیشتری در این کار دارند، صحبت کنید. از تجربیات آنها سوال کنید. استفاده از تجربیات دیگران باعث می شود تا اشتباهات رایج دیگران را شما تکرار نکنید. امیدواریم با مطالعه این مقاله تمامی سوالات و ابهامات شما در مورد شغل ویزیتوری برطرف شده باشد.
دیدگاهتان را بنویسید