گاو بنفش در مارکتینگ – بخش اول
برای مارکتینگ هر کسبوکار چندین p لازم است که بعضی از مهمترین آنها محصول (product)، قیمت (price)، مکان (place) و تبلیغات (promotion) هستند. اما این حروف P کافی نیستند. ست گادین نویسنده کتاب معروف گاو بنفش معتقد است شرط کافی برای موفقیت یک کسبوکار یک p جدید است: گاو بنفش (purple cow)
این کتاب در مورد p جدید است. p جدید همان گاو بنفش است. گاو بنفش چشم گیر است و ارزش دارد که در مورد آن حرف زده شود. بازاریابی چشم گیر: هنری است که از طریق آن بتوانیم چیزهایی را در ارتباط با محصولات وخدمات شایسته توجه سازیم.
واحد بازاریابی
یک کالا یا خدمت را در اختیار می گیرد وپول صرف می کند تا مزایای آن را به اطلاع مخاطبین هدف برساند. این روش در مارکتینگ دیگر کارآیی ندارد.
به اعتقاد نویسنده ما دیگر نمی توانیم به صورتی مستقیم با انبوه مردم روبرو شویم.این کتاب در مورد این است که چرا باید گاو بنفش را در هر چه که می سازیم به کار گیریم. چرا تلویزیون ورسانه های دیگر کلید موفقیت نمیباشند.و چرا بازاریابی به صورت کامل دگرگون شده است.
آیا متوجه انقلاب شده اید؟
تام پیترز اولین تلنگر در مورد مارکتینگ را با کتاب به دنبال موفقیت زد در این کتاب او شرح می دهد که چرا محصولات آینده دار آنهایی هستند که بوسیله افراد مشتاق ساخته می شوند. او این حقیقت را بیان میکند که نگهداری مشتری قدیمی ارزان تر از یافتن مشتری جدید است.
جنامور نیز در کتاب گذر از شکاف شرح میدهد که چگونه محصولات وایده های جدید در میان مردم پخش می شوند.
بیشتر شرکتها در رابطه با روشهای نوینی که در بازاریابی مطرح میشوند به عنوان مدهای چاره ساز برخورد می کند. مدهایی که ارزش یک نگاه مختصر را دارند ، اما ارزش در نظر گرفتن به عنوان استراتژی اصلی شرکت را ندارند.
شما به گاو بنفش نیاز دارید
حقایق تلخ بازاریابی قدیمی عبارتند از :
عدم نیاز مردم به کالای شما و نداشتن تمکن مالی و زمان
عدم وجود وقت برای شنیدن صحبت ها ودرک سخنان و تبلیغات موجود.
در قرن بیستم امکان انتخاب برای مشتریان بسیار زیادتر شده اما زمان بسیار کوتاهتری نیز برای انتخاب دارند. قوانین قبلی موثر نیستند و به نظر می رسد که باید تغییر نمایند.
مرگ صنعت تلویزیون
صنعت تلویزیون یک راه برای تبلیغات مارکتینگ بوده. در این سیستم یک حفره بزرگ بازار که به آن پرداخته نشده بود را می یافتند ، یک کارخانه بنا کرده وبا تبلیغات تلویزیونی فراوان به سود خوبی دست می یافتند.
عصر صنعت تلویزیون …………. عصر پس از صنعت تلویزیون
محصولات متوسطه……………… محصولات چشم گیر
تبلیغات برای همه……………….. تبلیغات برای تطبیق پذیران اولیه
ترس از شکست………………….. ترس از ترس
چرخه های دراز مدت………….. چرخه های کوتاه مدت
تغییرات اندک…………………….. تغییرات وسیع
چه چیز موثر است؟
یکی از راههای رسیدن به یک تئوری بزرگ این است که ببینیم در دنیای واقعی چه روشهایی موثر است. و این روش ها به چه موفقیت هایی منجر می شوند. تنها آگاهی کافی نیست.
موضع قدیم بازاریاب ها این بود که به سرعت از قدرت تبلیغات تلویزیونی دفاع کنند. مشتاق بودند تا داستانهای موفقیت آمیز سالهای قبل را یادآوری نمایند. همچنین به تفصیل و با خرسندی از اینکه چرا تنها تلویزیون می تواند آگاهی لازم را برای یک محصول جدید ویا حفظ یک محصول قدیمی ایجاد نماید، سخن بگویند.
خواستن توانستن است
هدف من در کتاب گاو بنفش این است که این مسئله را آشکار کنم که افزایش تمایل به انجام کارهای شگفت انگیز، باعث ایمنی بیشتر میشود نه خطرات بیشتر. روشهای قدیمی جز شکست نتیجه ای ندارند، خلق روشهای چشم گیر که ارزش صحبت دارند ضروری است.
به جای تلاش در استفاده از تکنولوژی جدید به منظور تولید محصولاتی بهتر و مطابق با استانداردهای رفتاری خریداران، تلاش کنید تا آنها را به تغییر در رفتار دعوت کنید و محصول را به نحو چشم گیری کارا تر سازید.
ادامه دارد…
نویسنده: ست گادین
دیدگاهتان را بنویسید