هویت برند همان جوهره برند است. مهم‌ترین و منحصر به‌فردترین خصوصیات برند، در هویت برند نمایان می‌شود. پرفسور جان کاپفرر معتقد است داشتن یک هویت، یعنی بودن شما، همانطور که هستید؛ تبعیت از طرح ثابت ولی فردی خودتان. هویت برند، تعیین کننده فردیت، آرمان‌ها و اهداف، ارزش‌ها و علائم شناسایی برند است.

از دیدگاه کاپفرر، تفاوت هویت و تصویر در این است که هویت، آن چیزی است که شما هستید؛ در حالی که تصویر، برداشتی است که مصرف‌کننده طی ارتباط با شما، از شما استنباط می‌کند. بخشی از هویت برند در جلوه‌های ظاهری آن، نظیر لوگو، تن و آوا، شعار، رنگ و طرح برند، نمود پیدا می‌کند. گر چه تعیین هویت بصری و ظاهری برند، یک گام ضروری و اولیه به شمار می ­آید، ولی تمام ابعاد هویت را پوشش نمی‌دهد.

جوهر اصلی برند آن چیزی است که قرار است در آینده تصویر شده و در ذهن مشتری نقش ببندد. ظاهر آراسته و آنچه که به چشم می‌آید، بیان هویت یک برند است. انتخاب نماد، مستلزم تعریف روشنی از معنای برند است. برند برای آن که قدرتمند باشد، وظیفه دارد نسبت به هویت خود وفادار بماند. ابعاد مختلف هویت برند عبارتند از اجزای ظاهری و گرافیکی برند، شخصیت برند، ارتباط برند با مخاطبین، فرهنگ و کیفیت.

جایگاه واقعی برند را بسازید

جایگاه، تجلی ظاهری برند است. بنابراین واقعیت این است که برند تنها می‌تواند یک جایگاه واقعی داشته باشد، زیرا جایگاه برند، ماهیت و هویت برند را در دنیای خارج نشان می‌دهد.

راه‌هایی وجود دارد که در آنها برند ممکن است به طرق مختلف به مخاطبان نشان داده شود. موفقیت آن بستگی به قضاوت دقیق بخش‌های موجود در بازار و نیازها و خواسته‌های دقیق آن بخش‌ها دارد. برای مثال، یک نوشیدنی شکلاتی ممکن است جایگاه مهمی در تغذیه داشته باشد. این شکلات می‌تواند به‌عنوان نوشیدنی انرژی‌زا برای افراد فعال، یک فرآورده رژیمی برای افراد مسن که در خوردن غذاهای جامد مشکل‌دارند، یک فرآورده ضروری برای رشد جوان‌ترها و یک نوشیدنی لخت کننده برای افراد خسته، قبل از رفتن به رختخواب باشد. همان‌طور که می‌بینید با جذب بخش‌های مختلف ما از جایگاه اصلی آن دور نشده‌ایم.

برندینگ, یوبان

تعریف جایگاه­یابی در برند

جایگاه ییابی عبارت است از ایجاد تصویر ذهنی مناسب در ذهن کسانی که در فروش محصولتان به آنها تلاش می‌کنید. جایگاه‌یابی موجب شکل گیری ادراک مطلوب از محصولتان نسبت محصولات رقبا در بازار هدف می‌شود. حتی اگر رقیب واقعی یا مستقیمی وجود نداشته باشد (برای نمونه، برای برخی از سازمان‌های غیرانتفاعی) باز هم سازمان به نقطه عطفی برای درک یادآوری آنچه به بازار هدف انتقال می‌دهید، نیازمند است. در بازار رقابتی، جایگاه‌یابی کاملاً شما را از رقبا متمایز می‌سازد.

جایگاه‌یابی برند (نام‌گذاری تجاری) یکی از مفاهیم بسیار پیچیده در دنیای کسب و کار امروز است. نتیجه جایگاه‌یابی برند خلق یک جایگاه منحصر به فرد در ذهن مصرف کننده به هنگام شنیدن یا دیدن برند شماست.

جایگاه‌یابی برند صرفاً یک ایده تبلیغاتی هوشمند، پیام مصرف، یک لوگو، یک طرح گرافیکی یا طراحی یک وب سایت نیست. در حالی که این عوامل و سایر عناصر جایگاه‌یابی برند مشارکت دارند، اما بنیان و شالوده جایگاه‌یابی به شمار نمی‌روند.

اشتراک گذاری

پاسخ دادن