انواع مدیریت؛ آشنایی با نوع های مختلف مدیریت

مدیریت رشته ای بسیار تخصصی است. امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی شاخه های زیادی از علم مدیریت وجود دارند. در بررسی انواع مدیریت می توانید با بخشی از شاخه های این رشته و علم آشناییت پیدا کنید. حتما خود شما هم می دانید که این روزها همه چیز به صورت جزئی بررسی می شود. چیزی به عنوان کلیت دیگر وجود ندارد.
رشته ها دارای شاخه های متعددی هستند. به صورت جزئی و تمام و کمال هم در دانشگاه ها تدریس می شوند. هر کسی در یک حوزه خاصی تخصص دارد. برای مثال حتی در حوزه آرایشگری هم دیگر کلی گرایی وجود ندارد. هر کسی در یک حوزه زیبایی آموزش می بیند و کار می کند. در مدیریت و دیگر رشته ها هم این موضوع برقرار است. دیگر در یک شرکت بزرگ تنها یک مدیر وجود ندارد. در واقع کارها تقسیم بندی شدهاند. برای هر بخشی یک مدیر متخصص حضور دارد. برای مثال برای بررسی های اوضاع مالی شرکت نیاز به یک مدیر مالی است. برای انتخاب افراد و ارتباط بهتر بین آنها نیاز به مدیریت نیروی انسانی است.
بررسی انواع مدیریت
به همین ترتیب زیرشاخه های مدیریت بوجود آمده اند. در ادامه این مقاله به بررسی انواع مدیریت به طور واضح تر می پردازیم.
تقسیم بندی مدیریت کارها در یک سازمان
با توجه به این موضوع که شاخه های بسیاری از مدیریت وجود دارند، کارها نیز تخصصی تر پیش می روند. انواع مدیریت در شاخه های مختلف باعث شده است تا کارها در یک شرکت و یا سازمان تقسیم بندی شوند. این تقسیم بندی بر اصول خاصی تعیین می شود. اصل اصول آن هم برتری تخصصی در یک حوزه است و امروزه بحث کسب و کارها و اقتصاد در دنیا کاملا پیشرفته شده است. برای بازدهی بیشتر نیاز به تخصص بیشتری است.
به همین دلیل هر بخشی در یک شرکت مدیر مخصوصی دارد. قطعاً آن مدیر در آن حوزه بهترین و بیشترین تخصص را باید داشته باشد. تمامی این مدیران در یک شرکت از هدف اصلی نباید دور شوند. همه آنها باید در راستای رسیدن به اهداف شرکت قدم بردارند. در ادامه سعی داریم شما را با انواع مدیریت در دنیای امروز آشنا کنیم. بررسی انواع مدیریت موضوعی بسیار گسترده است که باید به مطالعه آنها بپردازید.
مدیریت کل چیست؟
برای بررسی انواع مدیریت، بهتر است از مدیریت کل شروع کنیم. حتما شما هم واژه مدیر کل را بارها شنیده اید. باید بدانید که هر مجموعه ای هر چقدر هم بزرگ نیاز به یک مدیر کل متبحر دارد. در واقع مدیر کل باید یک برنامه ریزی صحیح برای مدیریت برنامه های بنیادی، ایجاد ارتباط صحیح و موثر بین کارکنان مجموعه و … داشته باشد.

این ها وظایف اصلی یک مدیر کل هستند. مدیر کل باید حواسش به تمام افراد مجموعه باشد. جلساتی برای ارتباط بهتر افراد در تیم ها برقرار کند. در واقع رسیدگی و رسیدن به اهداف کوتاه مدت و بلند مدت از وظایف مدیر کل است. مدیر کل باید در مواقع اضطراری دچار تنش و استرس نشود. باید بتواند بهترین تصمیم را بگیرد و بهترین راه حل را ارائه دهد.
انواع مدیریت؛ بررسی مدیریت استراتژیک
مدیریت استراتژیک یکی دیگر از انواع مدیریت است. وقتی یک شرکت و یا سازمانی بزرگ می شود، باید تخصصی تر و حرفه ای تر قدم بردارد. در این راه نیاز به مدیریت استراتژیک حس می شود. مدیریت استراتژیک در خرید و فروش ها و رسیدن به اهداف اهمیت دارد. در واقع مدیر متخصص در این حوزه باید طراح خوبی باشد. باید بتواند مسیر و نقشه ای را برای رسیدن به این اهداف تعیین کند. وجود مدیر استراتژی می تواند یک دلگرمی برای مدیران دیگر و اعضای مجموعه باشد. آنها خیالشان راحت است که مسیر تعیین شده بر اساس حساب کتاب و اصول خاصی است. در بررسی انواع مدیریت می توان به اهمیت هر کدام از این شاخه های مدیریتی پرداخت.
بررسی مدیریت بازاریابی در کسب و کارها
مدیریت بازاریابی یکی از مهم ترین شاخه های مدیریت به حساب می آید. تعریف های متعددی برای مدیریت بازاریابی وجود دارد. اما به طور کلی مدیریت بازاریابی پروسه ای جدی و اساسی است. در این پروسه محصولات باید از واحد تولید به عرضه برسند. مدیر بازاریابی در این راستا باید بتواند محصولات را به خوبی به فروش برساند. در نتیجه نیاز است که رفتارشناسی خوبی داشته باشد. باید بتواند نیاز مشتری را برطرف کند.
مطلب مرتبط: قدم به قدم تا ایجاد یک برنامه بازاریابی موفق
نحوه تبلیغات و مدیریت بودجه تبلیغات و … برعهده مدیر بازاریابی است. مدیر بازاریابی باید تمامی مراحل فروش را زیر نظر داشته باشد. ابتدا باید مشتری را جذب کند. سپس او را مشتاق به خرید کند. این راه ساده اصول خاصی دارد که تنها تجربه و تخصص می تواند از پس آن بربیاید. هم چنین مدیر بازاریابی باید روابط اجتماعی خوبی داشته باشد از قدرت تکلم خوبی برخوردار باشد. در بررسی انواع مدیریت باید حواستان به تمام جزئیات باشد. هر کسب و کار موفقی برای رسیدن به سوددهی بالا نیاز به یک مدیر بازاریابی حرفه ای دارد.
انواع مدیریت؛ نگاهی به مدیریت روابط عمومی
مدیریت روابط عمومی تنها به معنی پاسخ دادن به تلفن ها و نامه ها نیست. این بحث هم بسیار گسترده است. یکی از مبحث های بسیار مهم در کل جهان در بررسی انواع مدیریت، مدیریت روابط عمومی است. مدیر روابط عمومی باید در جریان تمامی قرار ها، ارتباطات کاری، اطلاعیه ها و … باشد. همه این کارها باید تحت نظارت مدیر روابط عمومی انجام شود.
بررسی مدیریت مالی در یک مجموعه
امروزه برای بهتر کارکردن و بهتر عمل کردن باید تخصص های لازم را فرا بگیریم. در بررسی انواع مدیریت میتوانیم به علاقه خود به شاخه های مدیریت هم بپردازیم. همه ما می دانیم که یک مجموعه و یا شرکت در صورتی پایدار می ماند که سوددهی داشته باشد. پس در غیر این صورت دیگر دلیلی برای ادامه کار وجود ندارد. بحث سود دهی و پول درآوردن هدف اصلی هر مجموعه ای است. پس این هدف اصلی و بزرگ نیاز به یک مدیریت هم دارد.

باید بدانید که هر نوع هزینه ای اعم از تولید، فروش، حقوق افراد و … بر عهده مدیر مالی است. هر نوع ورود و خروج مالی باید تحت نظارت مدیر مالی باشد. بررسی انواع مدیریت تنها به معنی آشنایی با کلمات نیست. بلکه باید زیرشاخه های مدیریت را به خوبی درک کنید. در آخر همه ما می دانیم که بررسی انواع مدیریت برای رشد کسب و کارها و رسیدن به اهداف بسیار اهمیت دارد. مدیران متخصص در زمینه های مختلف در یک مجموعه دور هم جمع می شوند تا اهداف شرکت به وقوع بپیوندد.
دیدگاهتان را بنویسید